AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #1 Del Skrevet 31. august 2019 For eksempel om klokka er 18.15 kan jeg da velge mellom å si kvart på halv sju og kvart over seks? Og tilsvarende 18.45, er kvart over halv sju likestilt med kvart på sju? Ev. hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 9046a...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 31. august 2019 #2 Del Skrevet 31. august 2019 Du kan selvsagt ikke si kvart på halv eller kvart over halv. Ingen som snakker slik, det er ikke slik språket er. Så enkelt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 31. august 2019 #3 Del Skrevet 31. august 2019 Det vanlige er vel å si kvart på syv og kvart over seks, ikke kvart på halv eller kvart over halv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 31. august 2019 #4 Del Skrevet 31. august 2019 Ingenting som heter kvart på halv, eller kvart over halv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #5 Del Skrevet 31. august 2019 5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Du kan selvsagt ikke si kvart på halv eller kvart over halv. Ingen som snakker slik, det er ikke slik språket er. Så enkelt. Jeg er ikke norsk opprinnelig om det har noe å si. For eksempel på engelsk er 18.40 «twenty to seven», mens i Norge ville det vært ti over halv sju. Tilsvarende med 18.20. Så det er ikke nødvendigvis rett frem for meg hva som er riktig på norsk. Anonymkode: 9046a...351 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 31. august 2019 #6 Del Skrevet 31. august 2019 Du kan selvsagt gjerne si det, men det er de færreste nordmenn som vil forstå deg. Vet at man har lignende uttrykk på andre språk, men det gjelder altså ikke norsk. Norskkunnskapene dine virker forresten ellers så bra at jeg synes det er litt rart om du snakker perfekt ellers, men tror at "kvart på halv sju" er korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #7 Del Skrevet 31. august 2019 4 minutter siden, ti10 skrev: Du kan selvsagt gjerne si det, men det er de færreste nordmenn som vil forstå deg. Vet at man har lignende uttrykk på andre språk, men det gjelder altså ikke norsk. Norskkunnskapene dine virker forresten ellers så bra at jeg synes det er litt rart om du snakker perfekt ellers, men tror at "kvart på halv sju" er korrekt. Du forstår ikke hva som menes med «kvart på halv sju»? Du ville ikke skjønt at det betyr det samme som 18.15? Anonymkode: 9046a...351 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 31. august 2019 #8 Del Skrevet 31. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke norsk opprinnelig om det har noe å si. For eksempel på engelsk er 18.40 «twenty to seven», mens i Norge ville det vært ti over halv sju. Tilsvarende med 18.20. Så det er ikke nødvendigvis rett frem for meg hva som er riktig på norsk. Anonymkode: 9046a...351 Jeg forstår jo at det kan være vanskelig om man ikke har norsk som morsmål. Men man sier ikke kvart på halv på engelsk heller. A quarter past 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 31. august 2019 #9 Del Skrevet 31. august 2019 Man sier ikke kvart over halv sju. Eller kvart på halv. Da høres det ut som om man er på språknivå med en treåring. Ingen stopper deg men det vil lures på hvilket nivå du er på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 31. august 2019 #10 Del Skrevet 31. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du forstår ikke hva som menes med «kvart på halv sju»? Du ville ikke skjønt at det betyr det samme som 18.15? Anonymkode: 9046a...351 Joda, jeg forstår det, for jeg trekker paralleller til andre språk som har lignende uttrykk, men det er mange som ikke ville ha forstått det, og det er ikke korrekt norsk. Hva er egentlig poenget ditt? Vil du innføre et nytt uttrykk i det norske språket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #11 Del Skrevet 31. august 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke norsk opprinnelig om det har noe å si. For eksempel på engelsk er 18.40 «twenty to seven», mens i Norge ville det vært ti over halv sju. Tilsvarende med 18.20. Så det er ikke nødvendigvis rett frem for meg hva som er riktig på norsk. Anonymkode: 9046a...351 Eller tjue på sju. Ikke uvanlig å si det på f.eks Lillehammer. Anonymkode: 93ccf...b4a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 31. august 2019 #12 Del Skrevet 31. august 2019 I min dialekt sier man tjue over 7 eller tjue på 7, helt normalt, men mange fra andre dialektområder sliter med å forstå at jeg mener ti på halv 8 eller ti over halv 7. Når det er sagt, fungerer ikke kvart på halv på norsk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #13 Del Skrevet 31. august 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke norsk opprinnelig om det har noe å si. For eksempel på engelsk er 18.40 «twenty to seven», mens i Norge ville det vært ti over halv sju. Tilsvarende med 18.20. Så det er ikke nødvendigvis rett frem for meg hva som er riktig på norsk. Anonymkode: 9046a...351 Men du ville vel ikke sagt at klokken var "A quarter to half past seven?" Hva er klokken da? Eller "a quarter past ten to seven?" Kvartersbenevnelser på norsk retter seg alltid mot (eller fra) hele og halve timer. Kanskje ikke like intuitivt, men jeg håper det ble klarere. Anonymkode: 99dd1...c39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #14 Del Skrevet 31. august 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kvartersbenevnelser på norsk retter seg alltid mot (eller fra) hele og halve timer. Kanskje ikke like intuitivt, men jeg håper det ble klarere. Anonymkode: 99dd1...c39 Mot eller fra hele og halve timer? Ja, men da blir det jo slik jeg skriver! Andre sier at man kun kan bruke det mot eller fra hele timer. Anonymkode: 9046a...351 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #15 Del Skrevet 31. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Mot eller fra hele og halve timer? Ja, men da blir det jo slik jeg skriver! Andre sier at man kun kan bruke det mot eller fra hele timer. Anonymkode: 9046a...351 Unnskyld. Klønete formulert. Det er selvfølgelig bare mot hele timer. Jeg vet ikke hvorfor hjernen min kortsluttet.... Anonymkode: 99dd1...c39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
270919 Skrevet 31. august 2019 #16 Del Skrevet 31. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For eksempel om klokka er 18.15 kan jeg da velge mellom å si kvart på halv sju og kvart over seks? Og tilsvarende 18.45, er kvart over halv sju likestilt med kvart på sju? Ev. hvorfor/hvorfor ikke? Jeg ser under at du ikke er norsk opprinnelig Det er ingen som sier kvart på halv sju, det er kvart over seks. Eksakt hvorfor får jeg ikke helt forklart, det er bare riktig norsk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #17 Del Skrevet 31. august 2019 På min dialekt sier vi tjue på sju og tjue over sju, men ikke kvart på/over halv. Anonymkode: 66129...dd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jensine Skrevet 31. august 2019 #18 Del Skrevet 31. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke norsk opprinnelig om det har noe å si. For eksempel på engelsk er 18.40 «twenty to seven», mens i Norge ville det vært ti over halv sju. Tilsvarende med 18.20. Så det er ikke nødvendigvis rett frem for meg hva som er riktig på norsk. Anonymkode: 9046a...351 Det er mer naturlig å si både tjue på sju og ti over halv seks, enn kvart over halv, uansett språk. Hel time 'trumfer' halv, eller halvt klokkeslett er relativt til helt klokkeslett. Hvis ikke ville man kunne si 'halv halvseks' for klokka fem. På norsk sier man likevel halv så lenge klokka er nærmere halv enn hel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 31. august 2019 #19 Del Skrevet 31. august 2019 Hadde jeg hørt voksne folk snakke slik hadde jeg med en gang tenkt at de ikke kunne klokka skikkelig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå