AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #1 Skrevet 31. august 2019 Det irriterer meg så jævlig at alle skal blande seg i hvorvidt man vil ha barn eller ikke, som om det er en selvfølge at man skal videreføre genene sine. Godt voksne mennesker later som at det er sosialt akseptabelt å spør og grave i *hvorfor* man ikke vil ha barn, men uansett hva man svarer så får man høre "du ombestemmer deg en vakker dag", "du må møte den rette å få barn med først", "men... babyer er så søte og nydelige?" Får ofte inntrykk av at folk tenker jeg er helt idiot når jeg begrunner at jeg ikke vil ha barn ved å si at jeg ikke kan å forholde meg til barn, jeg liker ikke småbarnsforeldre, jeg har dårlige gener, etc... Jeg har så mange grunner til å ikke få barn at jeg har laget meg en topp 5 hitliste i tilfelle jeg spontant får spørsmålet på jobb (igjen). Å la være å svare fører bare til at spørsmålet dukker opp igjen i seinere tid, så man kommer ikke unna. Nei, gi faen. Jeg har hatt samme innstilling hele livet, det snur ikke fordi du leiter fram bilder av barnebarnet ditt i en hjemmestrikket body. Hva *er* det med folk som gjør at de tror de har lov å analysere andres barnløshet? Anonymkode: fc63a...65f 32
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #3 Skrevet 31. august 2019 Det er nok vanskelig å forestille seg at andre kan bli lykkelige av noe annet enn A4-livet med barn, dersom du alltid har drømt om det selv. Få har evne til å forstå at mennesker er forskjellige, rett og slett. De selv har gjerne hatt behovet for barn siden de var ganske unge, og tror at det er likt for alle. Heldigvis kjenner jeg mange som har kapasitet til å tenke utenfor boksen, til og med de som har barn selv. 🙌 Anonymkode: f8810...3d5 14
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #4 Skrevet 31. august 2019 Jeg skal heller ikke ha barn, har fått spørsmål om hvorfor og har ikke noe problem med svare på det men syns jo det er litt unødvendig at det å få barn skal være en selvfølge for damer. Det bør være like naturlig at man velger å ikke få det. men sånn er jo vi kondisjonert fra starten av bare være fødemaskiner som Erna også vill og som menn også ser på oss som bare for sex og barn. biter ikke på den og liker ikke engang barn, jo eldre jeg blir jo mindre liker jeg de og jo sikrere er jeg på at det jeg tenkte som liten jente med barn og stasjonsvogn og hus med stakittgjerde er bare fordi man er oppdratt til at det er sånn livet skal bli , det tas ikke hensyn til om man vil det eller ikke men heldigvis vokser vi på oss mere fri vilje Anonymkode: c30d7...56f 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #5 Skrevet 31. august 2019 Jeg har aldri villet ha barn men har igrunn ikke fått noe særlig reaksjoner på det. Anonymkode: 809ab...7e7 7
cerruti Skrevet 31. august 2019 #6 Skrevet 31. august 2019 Det enkle er ofte det beste? «Jeg ønsker meg ikke barn.» 5
Matas Skrevet 31. august 2019 #7 Skrevet 31. august 2019 Jeg har startet med å svare ganske krast til de som spør med at jeg ikke har barn og aldri skal ha det, og da blir de litt sjokkert, men respekterer svaret mitt. De hører nok godt at jeg har blitt spurt utallige ganger før.. Det som ofte ikke respekteres av venner derimot for min del, er at jeg er selvvalgt singel.. Det er ekstremt slitsomt. Det går i perioder hvor de maser om når jeg skal få kjæreste osv. Jeg tror bare at folk som alltid har drømt om giftemål, barn, bikkje og stasjonsvogn ikke klarer å sette seg inn i at andre kan ha andre drømmer rett og slett. Jeg tror årsaken er at det er deres verste mareritt, og at de ikke forstår hvordan et barn som kan gi så mye kjærlighet for dem kan være andres største mareritt. Derfor er det så viktig for meg når mennesker setter frivillig barnløshet på "kartet", for det er tema som absolutt ikke bør være tabubelagt slik jeg føler at det er. 14
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #8 Skrevet 31. august 2019 Forstår ikke hva slags folk man omgås når man opplever dette... Jeg møter mange nye mennesker, både privat og gjennom jobb. Får jo ofte spørsmålet om jeg har barn. Men da svaret er nei (og jeg er gift, og nesten 40), får jeg aldri oppfølgingsspørsmålet hvorfor, eller når. Heller ikke venner eller familie graver i dette. Så mitt inntrykk er at de aller fleste er oppegående, fornuftige og gjennomtenkte nok til å ikke stille den type spørsmål. Kanskje dere oppfattes som aggressive når det gjelder tema? At dere ikke helt enkelt svarer "nei", men må slenge på "det ønsker jeg i alle fall ikke", eller automatisk går i forsvarsposisjon på annen måte? Om man oppfatter at egen situasjon (med barn) blir kritisert er det jo ikke rart at det blir diskusjon. Anonymkode: 78eb7...5db 17
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #9 Skrevet 31. august 2019 Jeg tror det er fordi de med barn generelt syns det er så fantastisk at de ikke kan forstå hvorfor ikke alle vil oppleve det samme. Og hvis du sier du ikke vil ha barn føles som et angrep på det livet de lever. Anonymkode: f4ce7...471 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #10 Skrevet 31. august 2019 Såså. Folk med bare 1 barn blir også utsatt for tusen spørsmål og analyse. De med 5 og 6 barn blir forhørt de også. Barnløse er ikke i en særstilling;) Folk er nysgjerrige. Er ikke verre enn det Anonymkode: 3c224...cf9 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #11 Skrevet 31. august 2019 Noen folk eier ikke manerer uansett hva du har valgt i livet. Ingen barn, for mange barn osv. Same shit når du ikke drikker. Du må forklare hvorfor, men aldri blir noen som drikker avkrevd forklaring på hvorfor de velger sånn... Jeg var uheldig nok til en gang (som trebarnsmor) å uttale at om jeg skulle valgt min livssti på nytt med den kunnskapen jeg har i dag, ville jeg valgt å være barnløs. DET ble et ramaskrik i omgangskretsen som flere år etterpå fortsatt gir ekko. Anonymkode: 7c158...019 14
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #12 Skrevet 31. august 2019 Du får i det minste et visst gehør. Fortell at du aldri skal ha partner, da er det bare fnys og latter å få😋 Anonymkode: 55e74...af2 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #13 Skrevet 31. august 2019 Jeg fikk mye spørsmål om det i 20årene, men etter jeg fylte 30 så har det stilnet. Er 33 nå, og de siste årene så har det ikke blitt noe mye spørsmål videre, svarene nå er heller noe sånt som "åja" eller "åh, jeg vil heller ikke ha barn" Anonymkode: e4df4...7bb 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #14 Skrevet 31. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstår ikke hva slags folk man omgås når man opplever dette... Jeg møter mange nye mennesker, både privat og gjennom jobb. Får jo ofte spørsmålet om jeg har barn. Men da svaret er nei (og jeg er gift, og nesten 40), får jeg aldri oppfølgingsspørsmålet hvorfor, eller når. Heller ikke venner eller familie graver i dette. Så mitt inntrykk er at de aller fleste er oppegående, fornuftige og gjennomtenkte nok til å ikke stille den type spørsmål. Kanskje dere oppfattes som aggressive når det gjelder tema? At dere ikke helt enkelt svarer "nei", men må slenge på "det ønsker jeg i alle fall ikke", eller automatisk går i forsvarsposisjon på annen måte? Om man oppfatter at egen situasjon (med barn) blir kritisert er det jo ikke rart at det blir diskusjon. Anonymkode: 78eb7...5db Jeg må si at min opplevelse er den samme. Jeg har hørt andre snakke om å bli utsatt for utspørring som beskrevet i HI, men aldri om jeg har opplevd det selv. Jeg er over 40 og har hatt samme partner i åresvis. Anonymkode: 6e5f7...aa3 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #15 Skrevet 31. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er fordi de med barn generelt syns det er så fantastisk at de ikke kan forstå hvorfor ikke alle vil oppleve det samme. Og hvis du sier du ikke vil ha barn føles som et angrep på det livet de lever. Anonymkode: f4ce7...471 Heller omvendt. De fleste med barn skjønte for sent hvor jævlig det var, og skal nå lokke folk som har det bedre inn i helvetet sitt. Anonymkode: 17c44...c9d 8
Pås Skrevet 31. august 2019 #16 Skrevet 31. august 2019 Dersom en jente i begynnelsen av 20-årene hadde sagt at hun aldri ville ha barn ville jeg nok tenkt (og kanskje også sagt) jaja, du har mange år igjen før du trenger å bestemme deg endelig for det. Men dersom en i 30-årene hadde sagt det samme ville jeg ALDRI kommentert eller spurt om noe. Jeg ville tenkt mitt ja, men det må en neste få lov til også! 3
Minitroll Skrevet 31. august 2019 #17 Skrevet 31. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Såså. Folk med bare 1 barn blir også utsatt for tusen spørsmål og analyse. De med 5 og 6 barn blir forhørt de også. Barnløse er ikke i en særstilling;) Folk er nysgjerrige. Er ikke verre enn det Anonymkode: 3c224...cf9 Helt enig med dette. Beste er å svare kort. Så folk også en tendens til å hoppe rett i forsvarsmodus når andre begynner å pirke borti områder som kan være litt sensitive. Jeg har selv gitt lange avhandlinger om hvorfor jeg ikke har barn til folk som ikke egentlig har bedt om det.. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #18 Skrevet 31. august 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heller omvendt. De fleste med barn skjønte for sent hvor jævlig det var, og skal nå lokke folk som har det bedre inn i helvetet sitt. Anonymkode: 17c44...c9d Enig. Jeg er glad jeg har ærlige venner, som er åpne om hvor jævlig det kan være å ha barn i dagens samfunn, og heier på meg som har valgt det bort. Selv har jeg fått lite pes for dette, fordi jeg har en oppegående familie og har valgt mine venner med omhu, men jeg vet jo at ikke alle er like heldige, og jeg ser ingen grunn til å føyse vekk andres negative erfaringer som ugyldige, bare fordi jeg ikke har opplevd det selv. Ellers enig i at alle som går utenfor normen får noe pes, både de med ett eller tre+ barn, men når man velger ingen barn blir man lettere dømt for å forkaste noe man ikke har prøvd, og mange flere tenker at det er noe grunnleggende galt med deg. Anonymkode: 406d4...362 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #19 Skrevet 31. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Jeg er glad jeg har ærlige venner, som er åpne om hvor jævlig det kan være å ha barn i dagens samfunn, og heier på meg som har valgt det bort. Selv har jeg fått lite pes for dette, fordi jeg har en oppegående familie og har valgt mine venner med omhu, men jeg vet jo at ikke alle er like heldige, og jeg ser ingen grunn til å føyse vekk andres negative erfaringer som ugyldige, bare fordi jeg ikke har opplevd det selv. Ellers enig i at alle som går utenfor normen får noe pes, både de med ett eller tre+ barn, men når man velger ingen barn blir man lettere dømt for å forkaste noe man ikke har prøvd, og mange flere tenker at det er noe grunnleggende galt med deg. Anonymkode: 406d4...362 Ja. Det kan lett bekreftes med at alle vil være bedre enn naboene og ha større, bedre og nyere ting enn naboen. Da gir det ingen mening at folk snakker nedsettende om de uten barn. Grunnen til at de gjør dette, er at de misunner naboen som ikke har barn og de kan ikke reversere sine egne valg. Derfor prøver de i stedet å få naboen ned på sitt eget, irreversible nivå. Anonymkode: 17c44...c9d 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #20 Skrevet 31. august 2019 De som burde bli kryssforhørt er jo egentlig de som velger å få barn da de faktisk blir/er ansvarlig for et liv. Dersom man velger å ikke få barn har det jo ingen konsekvenser for noen. Anonymkode: d6489...665 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå