Polly Ester Skrevet 13. mai 2005 #1 Skrevet 13. mai 2005 Sønnen min har fått virus på pc'n sin. Det er en gammel maskin med bare 128 mb ram og Win98. Det var ikke antivirus på den - fordi han ikke brukte den til å gå ut på nettet... (og så gjorde han det hos en kamerat - koblet seg til via kameratens maskin og kom seg på nett... easy target...) Anyway... hva gjør vi videre? Dette er en veldig gammel maskin, og operativsystemet har vi ikke på CD... men jeg har Win Me som jeg ikke bruker - kan jeg legge inn det? Og hvordan begynner vi? Vi kommer ikke inn på pc'n i det hele tatt... bare slå den på og så kommer vi ikke videre... Kan jeg da slå den på, sette inn Win Me Cd og slå av pc og så slå den på igjen og så skjer ting av seg selv?
Crazee Skrevet 13. mai 2005 #2 Skrevet 13. mai 2005 Det burde gå greit å berre setja inn CD'en og omstarta PC'en, ja. Då bør du få spørsmål om du vil formattere og innstallere.
Cronos Skrevet 15. mai 2005 #3 Skrevet 15. mai 2005 Husk å ta backup av ting du er redd for på forhånd. (Er ikke veldig lett å gjøre det hvis du ikke kommer inn i Windows, men.... det ER mulig). Og så må du huske på å sette første boot-enhet til CD-ROM i BIOS før du starter opp med cd'en i (hvis ikke vil den bruke diskettstasjonen eller harddisken som første boot-enhet).
Polly Ester Skrevet 16. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 16. mai 2005 TAkk for svar. Vi kommer ikke inn på maskinen i det hele tatt... Når vi slår på maskinen begynner den å gå og så kommer et klikk og skjermen blir svart og så kommer en tekst om feil disk - og sett inn systemdisk eller noe i den duren. Vi setter inn win 98 cd, og trykker en knapp, men samme teksten bare kommer videre nedover skjermen uansett... Og restarte... det samme skjer da... Er det noe å få gjort i det hele tatt, eller er maskinen ødelagt fullstendig?
Gjest Madeline Skrevet 16. mai 2005 #5 Skrevet 16. mai 2005 Har du prøvd å starte i "sikker modus"? Trykk gjentatte ganger på F8. Du skal da få en meny – velg ”Sikker oppstart uten nettverk”. Du kan finne Nødhjelp for din PC på digi.no. Gi gjerne tilbakemelding om noe virker.
Crazee Skrevet 16. mai 2005 #6 Skrevet 16. mai 2005 Når du startar maskina, så kjem det vel opp ei melding om å trykke 'DEL' (eller ein annan tast) for å gå inn i setup/Bios? Det må du gjera, og velga å boote frå CD-ROM.
Polly Ester Skrevet 16. mai 2005 Forfatter #8 Skrevet 16. mai 2005 Nei, det gikk ikke det heller. Verken å trykke F8 eller DEL i oppstarten. Får bare beskjed som sist - først klikker det i maskinen noen ganger. Og så kommer oppstartbildet i et sekund og så klikker det igjen og så blir det svart og feil disk, sett inn riktig systemdisk og trykk en tast. Men forskjellen på å bare starte og å starte med F8 eller DEL var at det kom opp en melding først om at det var en feil i keyboard eller noe sånt...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. mai 2005 #9 Skrevet 16. mai 2005 Det skal stå i starten hvilken tast det er. De eneste tastene jeg har brukt for å komme inn i BIOS er 'del' og 'F2'.
Polly Ester Skrevet 16. mai 2005 Forfatter #10 Skrevet 16. mai 2005 Jeg kom inn med F2, men jeg skjønte ikke hva jeg skulle gjøre når jeg først kom inn der... Det virket som jeg bare kunne gjøre forandringer på systemet der... Og når jeg gikk ut av det igjen, skjedde det samme. Jeg hørte disse klikkenene og så ble skjermen svart og markøren blinket øverst en liten stund før meldingen om ugyldig disk kom opp...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. mai 2005 #11 Skrevet 16. mai 2005 Er det bare når du setter in CD-en det kommer melding om "ugyldig disk" eller er det også når du ikke har CD i?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. mai 2005 #13 Skrevet 16. mai 2005 Ok, da starter den ikke opp med CD-ROM. Du må velge CD-ROM som "boot device" før harddisk i BIOS.
Polly Ester Skrevet 16. mai 2005 Forfatter #14 Skrevet 16. mai 2005 Og den meldingen jeg fikk da: PXE-E23: BIS installation failed PXE-E61: Media test failure, check cable Invalid BOOT diskette Insert BOOT diskette in A: (og markøren som blinket ved siden av Er det feil CD jeg har? Må jeg ha en diskett istedetfor CD? Jeg har ikke original CD siden dette er en maskin jeg fikk av tanten og onkelen min. Kan jeg bruke gjenopprettingsCD for Win Me som jeg har liggende etter at jeg brukte det engang?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. mai 2005 #15 Skrevet 16. mai 2005 Enten er det CD'en det er noe feil med, eller CD-ROM-stasjonen. Siden den ber deg om å sjekke kabel, kan det tyde på at det ikke alt er som det skal med CD-ROM-stasjonen. Du kan jo prøve å åpne opp og sjekke CD-ROM-stasjonen. Recovery-CD fungerer bare med den PC-en som den fulgte med.
Polly Ester Skrevet 16. mai 2005 Forfatter #16 Skrevet 16. mai 2005 Jeg prøvde CD'n på en annen maskin. Menyen kom opp der, men da jeg prøvde å browse Cd... så fikk jeg bare beskjed om å sette inn CD på nytt. Så det er nok CD'n... Men, da har jeg eliminert den der... hva nå? Finnes det noe gratis OS som jeg kan laste ned fra nettet som kan brukes på den gamle maskinen hans med bare 128 mb ram... vet ikke noen andre spesifikasjoner annet enn at det var win 98 der fra før...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. mai 2005 #17 Skrevet 16. mai 2005 Du har jo alltids Linux, men da kan du ikke bruke Windows-programmer eller spill, men det finnes tusenvis av alternative programmer. Hvis du er ineteressert kan jeg anbefale Ubuntu Linux på www.ubuntulinux.org . Installasjonen er ganske enkel og den skulle få deg på nett automagisk. Du må bruke litt tid på å lære deg det, men du har allerede openoffice og mozilla installert slik at du kan gjøre litt kontorarbeid og komme deg på nett før du får satt deg litt bedre inn i det..
Polly Ester Skrevet 16. mai 2005 Forfatter #18 Skrevet 16. mai 2005 Dette er en maskin som står på min sønns rom og som han bruker til å spille masse spill og musikk på - og han skal ikke bruke den til å gå på nett... Kan jeg laste ned og lagre den på Cd og så legge det inn på maskinen hans...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. mai 2005 #19 Skrevet 16. mai 2005 Kan jeg laste ned og lagre den på Cd og så legge det inn på maskinen hans... Det kan du, men bruker han maskinen til spilling må han nok bruke Windows. Windows får du nok ikke lastet ned på lovlig vis.
Polly Ester Skrevet 18. mai 2005 Forfatter #20 Skrevet 18. mai 2005 Har fått en bootdiskett nå som jeg skal prøve å fikse maskinen med... og en win 98 som broren min ikke bruker, så da kan jeg kanskje få ordnet det allikevel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå