Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør av ren nysgjerrighet, men også fordi jeg lurer på om jeg ligger innenfor det som kan forventes (skjønner det er forskjeller mellom ulike studier). Jeg har 9 år med studier bak meg, men det er 5 år siden jeg leverte masteroppgaven og har vel fortrengt litt hvordan det var. ;) 

Tar fulltidsstudie (nettstudier) og har ca 30 timer med egenstudier per uke. Har ingen forelesninger, men det er lagt ut noe materiale. Studerer bedriftsøkonomi. Sikter meg på gode karakterer, så jeg må virkelig jobbe. Jobber i tillegg fulltid, men heldigvis er motivasjonen høy, så det går i grunn greit. Bruker mye tid i helgene til studier, men har også noen timer hver dag etter jobb med egenstudier.

Hvor mye tid bruker dere per uke? Inkluderer det også forelesninger? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har studert nettstudier på 50% noen år nå. Dem beregner ca 210 timer pr. fag (7,5stp). Jeg beregner at jeg bruker mellom 50-90 timer pr fag i å lese nøye gjennom pensum og ta mye notater, skrive 2-3 innsendingsoppgaver og lese til eksamen. Forelesningene så jeg på, men dem varte maks 2-3 timer (nettstudier). Følte heller ikke at forelesningene egentlig ga meg noe som helst! 90 timer på de mest krevende fagene, og 50 på de mer enkle. Synes det gikk overraskende fort, og det som faktisk tok tid var å lese nøye over pensum. De gjennomgående notatene mine gjorde alt annet så mye enklere. 
Havnet på karakterene B og A i alle fag. 

Anonymkode: 4321b...47a

Skrevet

Jeg bruker mye mindre tid enn deg. Har aldri vært oppi så mange timer. Bruker kanskje 5-6 timer PR uke.. Noe mer rundt eksamen. Studerer bachelor i øk ad på BI nettstudier 2 året. 

Men jeg er veldig selektiv i hvordan jeg studerer. Leser nesten aldri i bøker, for da får jeg det ikke med meg. Bruker å se på videoer og skrive mye notater underveis. I eksamensperioden jobber jeg med gamle eksamenssett. I lese/skrivefag lager jeg oppsummeringer og så lager jeg oppsummeringer av dem igjen. 

Har flest A og noen B.

Anonymkode: b53aa...35f

Skrevet

Prøver å bruke i alle fall 30 timer per uke inkl. forelesninger

Anonymkode: fbf75...a98

Skrevet

Jeg husker at jeg brukte ganske mange timer hver eneste dag i tillegg til seminar og forelesninger, men jeg var svært opphengt i studier og suksess. Det gikk utover livet ellers, siden jeg ikke hadde så mye tid til å treffe venninner eller ta meg av ting hjemme.

Jeg kjenner et par studenter som går på universitet i dag. De har sagt at de ikke gjør så mye utenom undervisningen, kun kvalifiseringsoppgaver. Ellers trør de til de siste ukene før eksamen hvert semester. For meg høres dette veldig stressende ut. 

Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert nettstudier på 50% noen år nå. Dem beregner ca 210 timer pr. fag (7,5stp). Jeg beregner at jeg bruker mellom 50-90 timer pr fag i å lese nøye gjennom pensum og ta mye notater, skrive 2-3 innsendingsoppgaver og lese til eksamen. Forelesningene så jeg på, men dem varte maks 2-3 timer (nettstudier). Følte heller ikke at forelesningene egentlig ga meg noe som helst! 90 timer på de mest krevende fagene, og 50 på de mer enkle. Synes det gikk overraskende fort, og det som faktisk tok tid var å lese nøye over pensum. De gjennomgående notatene mine gjorde alt annet så mye enklere. 
Havnet på karakterene B og A i alle fag. 

Anonymkode: 4321b...47a

Takk for svar, da ligger jeg over, så vidt jeg kan se, og det er jo flott. :) 

Jeg er som deg, jeg er ikke spesielt glad i forelesninger, så jeg valgte et studie som heller krever mer selvstudium. Passer meg utmerket! Det er et par videoer, men varer ikke mer enn et par timer, resten må man rett og slett lese seg til selv. 

Jeg bruker også mye tid på notatskriving, nettopp fordi jeg lærer aller best ved å skrive notater av penum. Da får jeg det inn både via lesing og skriving.

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker mye mindre tid enn deg. Har aldri vært oppi så mange timer. Bruker kanskje 5-6 timer PR uke.. Noe mer rundt eksamen. Studerer bachelor i øk ad på BI nettstudier 2 året. 

Men jeg er veldig selektiv i hvordan jeg studerer. Leser nesten aldri i bøker, for da får jeg det ikke med meg. Bruker å se på videoer og skrive mye notater underveis. I eksamensperioden jobber jeg med gamle eksamenssett. I lese/skrivefag lager jeg oppsummeringer og så lager jeg oppsummeringer av dem igjen. 

Har flest A og noen B.

Aha. VI har ikke forelesninger, så det fordrer at jeg må lese mye pensum på egenhånd. Det skal sies at de 30 timene også inkluderer oppgaveskriving (det er flere obligatoriske oppgaver i hvert emne), samt at jeg også gjør oppgavesett. Jeg leser også en del relevante artikler som egentlig ikke er pensum, men som forelesere har lagt ut for å gi mer kontekst (og bedre forståelse). Det inkluderer også notatskriving. Jeg leser alt av pensum og skriver samtidig notater av det jeg leser, det er min måte å lære på (vi lærer jo forskjellig, og jeg har jo ikke så mye valg så lenge vi ikke har forelesninger - og det er ikke så mange videoer lagt ut heller). 

Det skal sies, jeg synes dette er veldig gøy og spennende, så jeg legger nok i ekstra tid fordi jeg gleder meg til lesingen. :)

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Supernova17 skrev:

Jeg husker at jeg brukte ganske mange timer hver eneste dag i tillegg til seminar og forelesninger, men jeg var svært opphengt i studier og suksess. Det gikk utover livet ellers, siden jeg ikke hadde så mye tid til å treffe venninner eller ta meg av ting hjemme.

Jeg kjenner et par studenter som går på universitet i dag. De har sagt at de ikke gjør så mye utenom undervisningen, kun kvalifiseringsoppgaver. Ellers trør de til de siste ukene før eksamen hvert semester. For meg høres dette veldig stressende ut. 

Skjønner, det er jo kjipt hvis man føler at det går utover livet ellers.

Jeg må si jeg ikke føler det på samme måte, men hadde du spurt meg for 5 år siden hadde jeg garantert sagt at det var sånn. Den gang var jeg veldig lei studiene.

Situasjonen er annen i dag. Jeg synes ikke det er stressende i det hele tatt. Føler egentlig jeg har mye tid i hverdagene, og er bakgrunnen for at jeg begynte å studere (følte jeg ville gjøre noe mer matnyttig). Har et verv jeg må delta på ca én gang per måned, ellers har jeg ikke så mange aktiviteter jeg deltar på (det var et av mine problemer før, nemlig at jeg tok på meg altfor mye, nå bruker jeg heller tida mi på å studere).Jeg er en introvert og innadvendt type, og selv om jeg har mange gode venner, trives jeg aller best hjemme (vi skravler mer sammen på nett enn vi treffes fysisk). Og i stedet for å se på film/tv-serier/tegne/andre hobbyer, velger jeg heller å studere. Det blir nesten som en hobby det også. Jeg gjør det fordi det er gøy, motivasjonen har aldri vært høyere (jeg har faktisk aldri vært så motivert noen gang i noe studie).

Har 3 studier bak meg (profesjonsstudie + bachelor + master), og jeg var den gang en skikkelig skippertaksstudent som manglet motivasjon. Så fikk jeg fulltidsjobb og lot det gå 5 år. Og nå merker jeg at lærelysten er helt på topp - jeg sluker bøkene. Det er veldig gøy, aldri følt det sånn som student egentlig (selv om jeg har en master i språk jeg elsker). 

Jeg studerer kanskje et par timer etter jobb, men jeg bruker mest tid i helgene, for da er jeg stort sett hjemme uansett. Å bruke 10-12 timer av lørdagen (eller søndagen) til studier gjør liksom ikke så mye, siden jeg foretrekker å ikke ha noen planer i helgene. Og jeg liker å kunne virkelig bli oppslukt i bøkene. :) 

• Liker 2
Skrevet

Wow jeg blir imponert over din lærelyst! Jeg ble veldig motivert nå, tror jeg skal studere noen timer i morgen. Bra du har funnet noe du liker så godt å studere 😊 

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow jeg blir imponert over din lærelyst! Jeg ble veldig motivert nå, tror jeg skal studere noen timer i morgen. Bra du har funnet noe du liker så godt å studere 😊 

Takk! Og ja, jeg er overrasket selv, og derav ekstra gledelig. Kanskje det føles slik fordi studiet kan relateres til jobben min, og det gjør det ekstra spennende. :) 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, SPOCA skrev:

Takk! Og ja, jeg er overrasket selv, og derav ekstra gledelig. Kanskje det føles slik fordi studiet kan relateres til jobben min, og det gjør det ekstra spennende. :) 

Om du har 9 år med studier bak deg, og de 9 årene består av en master på 5 år, hvilket profesjonsstudiet er det som er fire år, adjunkt?

Skrevet
20 minutter siden, Fjeud skrev:

Om du har 9 år med studier bak deg, og de 9 årene består av en master på 5 år, hvilket profesjonsstudiet er det som er fire år, adjunkt?

Allmennlærerutdanning.

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet

Pleide å bruke 30 timer i uken på studier. Da kunne jeg jobbe med studier fra 9-15. Syntes det var deilig med gode rutiner, jeg endte med gode karakterer og fikk tid til liv utenfor studiene også. 

Anonymkode: ea82e...45c

Skrevet

De som bruker 30 timer per uke jobber vel ikke. 
Jobber man 100%, er det maks 1-2 timer man gidder å bruke på studiene 

Anonymkode: 6a8d9...f30

Skrevet

Jeg bruker vel rundt 6-7 timer pr uke på selvstudie 🙈 vi har forelesninger 4 dager i uka, alt fra 2 til 4 timer pr gang, så jeg får med meg en del der. Bruker pensum for å lese litt ekstra om noe jeg følte foreleser ikke utdypet nok feks. 

Anonymkode: b78fc...f5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...