Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal settes igang to uker før termin fordi babyen har et ganske stort vekstavvik på de siste kontrollene. Den er over gjennomsnittet stor. 

Jeg har fått forklart hele prosessen med indusering og er forberedt på at det kan ta lang tid før noe skjer. De på sykehuset sa at det var allikevel ikke noe særlig lenger fødseslsforløp når fødselen først er i gang og heller ikke noe mer smertefullt. Men når jeg leser om igangsatte fødsler virker det som at mange mener at det er mye tøffere enn de som starter naturlig, både i lengde og smertenivå. Vet jeg ikke burde drive å søke på sånt på internett nå men greier ikke la være... 

Som sagt er igangsettelse to uker før termin, har ingen modning og barnet er ikke festet men ligger i hodeleie. Altså er ikke kroppen naturlig klar for fødsel, derfor er jeg veldig spent på hvordan det kommer til å bli. Det et mitt første barn så jeg har uansett ingen annen fødselsopplevelse å sammenligne med. Tenker også på det at en igangsettelse over termin der modningen har startet er kanskje "lettere" enn når man ikke er klar for fødsel i utgangspunktet men mulig det ikke er forskjell.

Er det noen som har blitt satt igang før termin av diverse årsaker som vil dele sine erfaringer med hvordan det gikk og hvordan dere opplevde det?

Anonymkode: 1eb7c...061

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at du ikke egentlig spurte meg, da jeg ble satt igang etter termin. Men: har født tre ganger og kun den ene ble satt i gang. Og det var den enkleste og korteste fødselen av dem alle (Når jeg først kom i gang da). Ble satt igang fordi jeg var for langt over termin . 

Anonymkode: 6ba8b...9ba

Skrevet

Jeg skal også settes igang snart, i uke 37 pga. svangerskapsforgiftning. Har fått høre at latensfasen kan bli lang og at riene kan oppleves som vondere og mer intense hvis man blir satt på drypp, men det gjelder jo ikke alle og er sikkert individuelt. Ønsker oss lykke til begge to 😊

Anonymkode: 87ba3...ce4

Skrevet

Ved igangsettelse kan de gjøre klar smertelindring tidlig, epidural. Helt generelt så kan de igangsatte fødslene være litt tøffere, nettopp fordi kroppen ikke er klar, som du sier. Men det må ikke bli tøft, dette vil være helt individuelt. Jeg fødte spontant med begge mine og hadde stormrier første fødsel og utrolig kraftige rier andre fødsel feks, man vet ikke hva man får rett og slett, igangsatt eller ei. Men som sagt er det ofte bedre tilrettelagt med smertelindring ved igangsettelse. 

Anonymkode: b0cad...e06

Skrevet

Ble satt i gang direkte fra 38-ukers kontrollen. Det tok 2 1/2 døgn fra de startet igangsettelsen til hun ble født. Jeg hadde en veldig energitappende fødsel med stormrier fra første rie. Det tok ca 12 timer fra første rie til fødselen var over. 

Anonymkode: a8a99...5f9

Skrevet

Igangsatt i uke 38 grunnet vekstavvik som deg. Først ballong, så vaginaltabletter. På dag to i prosessen gikk vannet og riene kom umiddelbart. Styrtrier, men fikk tidlig epidural, så smertemessig var det ikke så avskrekkende. Var litt treig fremgang, så ble mye triksing og fiksing med drypp. Ble tangforløsning etter 12 timer da baby ikke kom godt nok ned. Tangforløsninga var vond, men ikke fort gjort. Ingen sekvele. Baby veide 3750, så var ikke såååå stor som forventet, gitt. Jeg gruer meg ikke til neste gang. 

Skrevet

Har ingen erfaring med det fra før, men skal selv settes i gang før termin. Har sett mye på fødeavdelingen og der blir flere igangsatt. Har syntes det har vært veldig greit å se på. Tydelig veldig ulikt fra kvinne til kvinne. Noen må begynne med «tampong»/ballong, noen er modne nok til å få tabletter. Har forstått at di blir satt ca hver 4 timer inntil det starter, eventuelt blir det satt drypp om det ikke er nok. 

Har skjønt at det kan gå fra timer til døgn ift hvor lang tid det tar. De sier ofte at riene blir mer intense ved igangsettelse, men mange av kvinnene som selv sier at de hadde en fin opplevelse.

Nå har jeg skjønt at slik TV ikke er for alle, men jeg syntes deg har vært veldig kjekt ☺️

Anonymkode: 87487...172

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! 

Ts

Skrevet

Jeg har blitt igangsatt to ganger, ca 10 dager før termin begge gangene. 

Med første var det med ballong og så vaginaltabletter. Det gav stormrier og vond fødsel. 22t fra ballong til baby var ute. 

Med andre var det ballong, jeg nektet vaginaltabletter igjen. Deretter tok de vannet. På et tidspunkt fikk jeg drypp, men det gav også stormrier så det ble slått av igjen raskt. Var en veldig fin fødsel totalt sett. 34t fra ballong til baby var ute. 

Anonymkode: cc827...3b8

Skrevet

Jeg har blitt satt i gang to ganger. Med nr 2 var det på termindagen og med nr 3 en uke før termin.

Nr 2: Jeg var så moden da jeg kom inn at jordmor bare tok vannet. Riene startet med en gang og babyen var født to timer etter. Kjapt og veldig greit. Min beste fødsel.

Nr 3: Det var fullt på føden da jeg kom inn tidlig om morgenen så fikk en modningstablett og måtte vente på obsposten helt til kvelden før jeg fikk fødestue. Mens jordmødrene diskuterer hvordan jeg skal settes i gang går vannet av seg selv og babyen ble født 24 minutter etter. Intenst, men i alle fall raskt overstått. 

• 3 år senere...
Skrevet

Er i gangssettelse forbundet med lenger opphold på sykehus, mer inngrep og dermed mer dill og dall? 

Anonymkode: 4b714...07c

Skrevet

Det er en del økt risiko forbundet med igangsetting (f.eks. økt risiko for keisersnitt, operativ forløsning eller blødninger), men samtidig får man fordelen av at barnet blir født naturlig og de helsefordelene det gir. Det vil alltid være en avveining mellom å ikke gjøre noe og la naturen gå sin gang og de evt risiko det medfører kontra å velge igangsetting eller keisersnitt, med de risiko disse også medfører. Når legene tar et valg er det fordi dette valget er det beste alternativet. :) 

Skrevet

Ble igangsatt 38+0. Var ikke moden, hodeleie men ikke festet. 
Jeg hadde ballong i 1 døgn uten særlig virkning, deretter piller (orale) i 1,5 døgn, før jeg endelig hadde nok åpning til fødestua. Der fikk jeg epidural og riedrypp, og da gikk det i den farten de ønsket. Med epiduralen kjente jeg ikke riene før pressriene kom. 

Her lå babyen skjevt i bekkenet og stanget seg på en måte fast. Tilslutt endte det med KS. Kunne nesten gått med sugekopp, med riene mine avtok og hadde ikke kraften til å pushe lengre, dessverre. 

Mitt beste råd er å ikke sammenligne deg med andre (jeg lå og fulgte med på termingruppa sin snapgruppe, hvor flere startet og sluttet fødselen før jeg i det hele tatt hadde 3 cm😂 Også å være forberedt på alt - det kan ta tid og det kan gå fort. Ta med ekstra pute om du skal være på sykehuset fra du blir igangsatt, god drikke og snacks. Slapp av så godt du kan♥️

Anonymkode: c49c1...d94

Skrevet

Jeg har 2 barn og ble igangsatt med begge. Det positive er at du kan planlegge litt, for min del ba jeg om epidural med begge. Fødslene fikk veldig kjapt, kjente ingen smerte, og var på bena igjen rett etterpå.  Trykksaken varte rundt 20 min med første mann og mindre enn 10 min med andre mann. 

Jeg fikk beskjed om å komme inn kvelden før, fikk noe medisiner da. Deretter en ny medisin (vaginalt) kl 7 om morgenen, og fødsel startet kl 10. 

Personlig hadde jeg fine fødsler og ingen problemer i det hele tatt 👍🏼

Anonymkode: 9876a...3fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har 2 barn og ble igangsatt med begge. Det positive er at du kan planlegge litt, for min del ba jeg om epidural med begge. Fødslene fikk veldig kjapt, kjente ingen smerte, og var på bena igjen rett etterpå.  Trykksaken varte rundt 20 min med første mann og mindre enn 10 min med andre mann. 

Jeg fikk beskjed om å komme inn kvelden før, fikk noe medisiner da. Deretter en ny medisin (vaginalt) kl 7 om morgenen, og fødsel startet kl 10. 

Personlig hadde jeg fine fødsler og ingen problemer i det hele tatt 👍🏼

*trykkfasen

Skrevet

Ble satt i gang med andremann. 

Som ei over sier er en fordel med igangsetting at man kan snakke om ting i forkant. Jordmor og jeg snakket om jeg hadde noen spesielle tanker (jeg ønsket å være oppreist så mye som mulig, og ønsket overhode ikke steriltvannspapler), og vi avklarte ev epidural (gjerne, men ikke med en gang). 

Satte ballong som falt ut etter et par timer. Hadde da ca 4 cm åpning, og fikk gå noen timer for å se om ting kom i gang av seg selvog om jeg skulle få tabletter eller om de skulle ta vannet. Endte med å ta vannet. Etter en time fikk jeg laveste dose riestimulerende som ble økt bittelitt etter hver halvtime. En time etter at riestimulerende ble satt sjekket de åpning, som da var 5-6 cm og de konstaterte at jeg var i aktiv fødsel. 20 minutter etter sjekken var barnet ute. 

Kort fortalt, fra ballongen ble satt til barnet var ute tok det ca 10 timer. Fra vannet ble tatt tok det ca 2,5 timer. 

Anonymkode: 9d923...d4d

Skrevet

Jeg ble igangsatt 10 dager før termin. Jeg fikk ballong som ikke hadde effekt, deretter piller. Det var kjedelig å være på sykehuset uten at noe skjedde, men samtidig fint å vite at det nærmet seg. 

Fødselen startet ekstremt brått, det gikk fra null til 100. En såkalt styrtfødsel. Det tok i underkant av 3 timer fra jeg kjente første rie til baby var ute. En veldig grei fødsel egentlig, men der og da føltes det helt ekstremt og veldig overveldende at alt skjedde så fort. Jeg var jo allerede på sykehuset men rakk ikke frem til fødestua (et par etasjer ned) før jeg var i aktiv fødsel - så fort gikk det 😅 Rakk ikke epidural, men det var uansett overkommelig. Fikk lokalbedøvelse nedentil. 

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: fa8ee...d1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2019 den 22.32):

Er det noen som har blitt satt igang før termin av diverse årsaker som vil dele sine erfaringer med hvordan det gikk og hvordan dere opplevde det?

Det gikk kjempefint, min desidert beste fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...