Juletrejenta Skrevet 30. august 2019 #1 Skrevet 30. august 2019 24 år og Aldri visst hva jeg har lyst til å bli, utenom en hemmelig drøm om å leve av å ta og selge kreative og tankevekkende bilder/være fotograf. Men alltid tenk at det er en umulig drøm .. Og i det siste har jeg fått øynene åpne for tattovør .. Men igjen en krevende vei for å komme der til og begge krevende/vanskelig å kunne leve av ser jeg for meg .. Noen som har noe av dette som yrke og vil dele hvordan dere kom der til og hva som kreves ?
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #2 Skrevet 30. august 2019 Jeg har fagbrev som fotograf, men jobber ikke som fotograf nå. Gikk 2 år skole og 2 år i lære før jeg kunne gå opp til fagprøven. Tror de endret på dette løpet for et par år siden, så vet ikke hvordan det gjøres nå. Men helt ærlig så er det ingen som bryr seg om du har fagbrev eller ikke (bare de fotografene som har fagbrev selv og skiller mellom seg selv som profesjonell fotograf og "alle de andre amatør fotografene"). Så eneste grunnen til at jeg vil anbefale noen å ta fagbrev er for å tilegne deg kunnskap og få en fot innenfor. Men det er også fullt mulig å gjøre dette på egenhånd. Bedriften jeg var lærling hos ville sikkert hatet meg for å si dette, men noen av de beste fotografene jeg vet om er såkalte "amatør" fotografer som begynte med det som en hobby og utviklet det videre. Vet ikke hvilken kunnskap du har om fotografering og å jobbe i yrket fra før, men det kreves jo en del selvpromotering og hvor mange kunder du vil få er ofte avhengig av tidligere kunder og hvor fornøyde de er og om de anbefaler deg videre. Mange ser også ofte ikke verdien i å betale for verken fotografering eller bilder, de velger ofte bare den billigste fotografen de finner eller får gamle tante Olga som tok fotokurs i 1960 til å ta bildene fordi hun gjør det gratis. Når det er sagt så trivdes jeg veldig godt den tiden jeg jobbet som fotograf, men det at det er veldig uforutsigbart hvor mye du tjener og det at man er avhenging av å promotere seg selv hele tiden, starte egen bedrift eller jobbe freelance, stor konkurranse og mye jobb for lite penger gjorde at jeg la drømmen på hylla. Er fortsatt en fin hobby å bruke tid på da. Dersom du skulle ha noen spørsmål er det bare å spørre så svarer jeg gjerne. Anonymkode: 4f7ea...5ad 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 30. august 2019 #3 Skrevet 30. august 2019 Tok ¨Jobben¨ som den eneste i landet, mellom 2300 - 0700. pressefoto. Råtten bransje, styr unna, er mitt råd. a.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #4 Skrevet 30. august 2019 1 time siden, Sliten&kjørt52 skrev: Tok ¨Jobben¨ som den eneste i landet, mellom 2300 - 0700. pressefoto. Råtten bransje, styr unna, er mitt råd. a. Hvilken jobb var dette siden du var den enste i landet? 🙂 Anonymkode: 4f7ea...5ad
Sliten&kjørt52 Skrevet 30. august 2019 #5 Skrevet 30. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken jobb var dette siden du var den enste i landet? 🙂 Anonymkode: 4f7ea...5ad Sk. ¨Fastlands¨ fotograf, presse. M.M. ... a.
Knirke Skrevet 31. august 2019 #6 Skrevet 31. august 2019 Styr unna fotografyrket med mindre du elsker å drive med salg. Foto handler 80% om salg (av deg selv), 10% teknisk ferdighet, 5% tålmodighet og resten kreativitet. Du vil møte haugevis av utakknemlige kunder og folk som forventer at de skal få bildene dine gratis.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #7 Skrevet 31. august 2019 Ta kontakt med et studio for å høre hvordan de ble tattovør. Ta med ting du har tegnet for en vurdering i tillegg. Kanskje de har tips til hvor du kan starte. Anonymkode: 1a5b1...e0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå