Gå til innhold

Hva svarer man på vanskelige spørsmål fra barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har begynt å jobbe som vikar i barnehage. Opplever at det kommer noen spørsmål i løpet av dagene, og enkelte kan vanskeligere å svare på enn andre. Lurer derfor på om dere har noen synspunkter på hva man kan svare. Selvfølgelig må man se an situasjonen. Jeg jobber forresten med barn i alderen 5-6 år.

1. «Finnes julenissen?» Da svarer jeg «hva tror du da? Alle har forskjellige meninger, men du velger selv hva du vil tro». Så kommer: «Tror DU på julenissen?», og da aner jeg ikke hva jeg skal svare. Selvfølgelig tror jeg ikke på julenissen, men hvis jeg svarer det, vil det kanskje drepe gleden hos barnet. Samtidig vil jeg ikke juge heller. Men hvor langt er det greit å «juge» for at barn skal få beholde den fantasien og gleden ved det? Man snakker jo om at julenissen kommer på julaften, så det gis jo uttrykk for av vi voksne også tror på julenissen. Denne kommer jo i flere varianter; tannfeen, påskeharen, osv.

2. «Hva jobber mammaen din med?». Mammaen min døde for ikke så lenge siden. Så det er fortsatt veldig sårt. Blir litt stum når jeg får det spørsmålet. Men hva er ofte greit å svare da? Forstår de det hvis jeg sier at hun er død? Og er det greit å svare at det er noe jeg ikke har lyst til å snakke om, fordi jeg blir trist? Vil de forstå det?

Det var dagens idiotspørsmål fra meg. Dette er sikkert en selvfølge for mange hva man svarer. Men jeg håper at jeg kan få litt hjelp fra dere. Vil også gjerne høre om andre «typiske spørsmål» som kan komme fra barnemunner, som kan være vanskelige å svare på :) 

Anonymkode: 90885...4ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan si du har sett nissen. 

Og du kan være helt åpen om moren din. Hun er død og det syns du er trist. Eller, hvis du ikke klarer å holde tårene tilbake kan du kanskje heller si hva hun jobbet med, men hvis du klarer å snakke om det så kan du godt fortelle som det er. Det kan hende du må prate litt om døden med barna. De blir ikke redde, men er veldig nysgjerrige. Døden er vanskelig å forstå seg på for barn. Hva er å være død? Er det vondt? Sover man? Skal jeg dø? 

Anonymkode: 56d71...08f

Skrevet

1. Du gjør helt rett i å undre deg med barna!  Når du blir spurt om du tror så trenger du ikke svare ja eller nei, du kan si jeg har fått julegaver fra han, har du det? Fortsett å undre med barna😊

2. Når det kommer til moren din har du to valg. Du kan ta en hvit løgn å si at mammaen min jobber som .... Eller du kan være ærlig å si at mammaen min jobbet som .... da hun levde. Hvis du åpner opp for at hun er død så må du være klar til å få spørsmål rundt det. Igjen trenger du ikke å ha noe klart svar, undre deg med barnet og fortell at folk tror forskjellig. Siden du er assistent så ville jeg snakket med lederen din og fortalt det om at moren din er død og at du lurer på om det er greit å si til barna. For akkurat dette med liv og død er et tema barn i 5/6 års alderen «henger» seg fast i. Noen tenker lenge og mye på det, og det kan være mange følelser involvert. Så snakk med din leder om det. Det er et tema som er barna har godt å snakke om, så du trenger ikke være redd for det

Anonymkode: ea795...793

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...