AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #1 Skrevet 30. august 2019 Barnet mitt har bronkitt ca. hver andre måned. Er det normalt? Flere som har opplevd det? P.S Ja skal til legen, men vil også høre erfaringene til andre foreldre. Anonymkode: ebb32...6b9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #2 Skrevet 30. august 2019 Sikker på at det er bronkitt og ikke astma? Anonymkode: 608a9...d63
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #3 Skrevet 30. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Sikker på at det er bronkitt og ikke astma? Anonymkode: 608a9...d63 Legen setter alltid diagnosen bronkitt. Kan det være feil? Skal ta det opp med legen på mandag. Anonymkode: ebb32...6b9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #4 Skrevet 30. august 2019 Hvor gammelt er barnet? Det er vanlig med 6-12 infeksjoner hvert år hos barnehagebarn, og mange av dem vil være øvre luftveisinfeksjoner (kilde: Klinisk pediatri, lærebok). Bronkitt er en diagnose som ofte settes hvis det er litt mer plager enn snørr og gørr, gjerne hosting. Så det kan være helt vanlig ja. Anonymkode: 48874...b22
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #5 Skrevet 30. august 2019 Om du mener bronkitt av typen hoster konstant i ukevis med alt det medfører så snart det får et hint av en luftveisinfeksjon , så nei, det er ikke vanlig. Normalt ja kanskje, men ikke vanlig som i at det er mange barn som sliter med det. Her har vi slitt siden barnet var 2, det ble diagnostisert med infeksjonsutløst astma i en alder av 8.... "For unger vokser det av seg, ingen grunn til å være hysterisk...", det har jeg hørt mange ganger fra ulike leger, så det er ikke gitt at det blir tatt på alvor. Anonymkode: 70955...be9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #6 Skrevet 30. august 2019 Jeg var en sånn unge, skulle blitt diagnostisert med astma som liten 😞 hadde sluppet mange plager da! Anonymkode: a0578...7c1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #7 Skrevet 30. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Legen setter alltid diagnosen bronkitt. Kan det være feil? Skal ta det opp med legen på mandag. Anonymkode: ebb32...6b9 Jeg ville bedt om henvisning til sykehuset for å sjekke om det kan være astma. Anonymkode: 608a9...d63
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #8 Skrevet 31. august 2019 Jeg hadde bronkitt veldig ofte som barn. Ble diagnostisert med astma etter noen år, fikk rett medisin og alt ble bra. Vokste heldigvis av meg astmaen også. 👍 Anonymkode: ed94e...fc9
skruf Skrevet 31. august 2019 #9 Skrevet 31. august 2019 Eldste her hadde bronkitt ofte, hver minste lille forkjølelse endte kjapt i bronkitt. Fikk diagnosert astma-bronkitt da hun var 1 år (etter en dramatisk tur med ambulanse og innleggelse på barneavd). Bedret seg etter oppstart av medisiner. Er nå voksen, men plages fortsatt når hun blir forkjølet og er veldig ømfintlig for kulde
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #10 Skrevet 31. august 2019 Vår hadde ofte bronkitt, fra han var 11 mnd. Fikk til slutt påvist infeksjonsutløst astma, fikk medisiner og fikk et nytt liv 😊 det var ikke enkelt å bli tatt på alvor av vanlig fastlege. Prøv å få ordnet deg henvisning til barnelege som er spesialist på slikt. Anonymkode: dfa8b...337
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #11 Skrevet 31. august 2019 Vår har hatt bronkiolitt ca hver annen måned. Han blir behandlet som om det er astma, men får ikke diagnose før fylte 2 år. Anonymkode: cedce...c2d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #12 Skrevet 31. august 2019 Vår begynte å bli forkjølet og syk annenhver uke fra hun var 3 måneder. Selv når hun ikke var forkjøla eller syk hveste det i brystet hennes. Det ble mange telefoner til legevakt og også turer dit. Når hun var 5 måneder fikk vi time hos fastlege som henviste oss videre til barnelege. Der fikk vi diagnose astma og fikk forstøver og innhalator som brukes ved begynnende sykdom. I tillegg fikk vi innvilget omsorgsdager hos nav. Medisinene har gjort sykdomsforløpene kortere og mildere, og vi må ikke lengre bekymre oss for hvordan vi løser alle sykdomsperiodene. Hun er nå 1 år og har startet i bhg, så det blir nok en tøff vinter, men vi er hvertfall forberedt! Be om henvisning til barnelege! Anonymkode: 28771...b9b
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #13 Skrevet 31. august 2019 Ubehandlet astma er slitsomt - og skadelig for utviklingen. Få en utredning. Anonymkode: 6cc12...248
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå