AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #1 Skrevet 30. august 2019 Jeg har aldri gjort dette med oppfølging på telefon tidligere, men har jo skjønt at det kan være lurt. Og nå har jeg søkt på en jobb som jeg VIL ha, og vil gjøre det jeg kan for å øke sjansene mine for i det minste få et intervju. Hvor lang tid bør det gå før jeg ringer? Anonymkode: 3f8b1...afe
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #2 Skrevet 30. august 2019 Du må ikke ringe bare for å ringe, det kan være direkte negativt. Hvis du skal ringe, så må du ha noen gode og relevante spørsmål å stille. Anonymkode: 5b4ab...4cf 9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #3 Skrevet 30. august 2019 Aldri vil jeg tro. De velger hvem de vil ha på intervju. Sett det er 500 søkere.. da vil de neppe ha 500 masetelefoner av søkere som vil sjekke. Hører du ikke noe så er du ikke interessant, da hjelper det vel ikke med mas.. Anonymkode: a9094...8c8 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #4 Skrevet 30. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri vil jeg tro. De velger hvem de vil ha på intervju. Sett det er 500 søkere.. da vil de neppe ha 500 masetelefoner av søkere som vil sjekke. Hører du ikke noe så er du ikke interessant, da hjelper det vel ikke med mas.. Anonymkode: a9094...8c8 Veldig mange av de som ansetter ser på det som positivt at noen ringer for en oppfølging. Selvfølgelig med noe ordentlig å komme med, ikke bare ringe for å ringe. Anonymkode: 3f8b1...afe 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #5 Skrevet 30. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig mange av de som ansetter ser på det som positivt at noen ringer for en oppfølging. Selvfølgelig med noe ordentlig å komme med, ikke bare ringe for å ringe. Anonymkode: 3f8b1...afe Det tror jeg ikke stemmer. Ikke «veldig mange» ser det som positivt. Jeg har ansatt flere stykker, og hadde direkte mislikt om folk ringte meg. Dette tror jeg er en gammel myte, folk bruker andre verktøy for å velge ut kandidater nå. Anonymkode: 5b4ab...4cf 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #6 Skrevet 30. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Veldig mange av de som ansetter ser på det som positivt at noen ringer for en oppfølging. Selvfølgelig med noe ordentlig å komme med, ikke bare ringe for å ringe. Anonymkode: 3f8b1...afe Jobber selv med rekruttering og det verste jeg vet er søkere som ringer bare fordi de har hørt et sted at det er «lurt» 🙄 Husker jeg en gang spurte ei som gjorde det hva hun lurte på, og da var svaret: «Eh, ja, nei, altså jeg ville bare ringe, da...» 🙄 Har du alt søkt så vent og se om CV’en din er interessant nok til at du blir innkalt på intervju. Å ringe før du evt. søker, for å forhøre deg om ting du måtte lure på om stillingen, er derimot innafor. Da setter jeg mer enn gjerne av tid til å svare på hva enn du måtte lure på, i håp om at du skal være kandidaten vi er på utkikk etter og samtalen vår kan overbevise deg om å sende inn en søknad. Har du alt søkt så innkaller vi deg dersom du er en aktuell kandidat, og da vil du også få mulighet til å stille de spørsmålene du måtte ha. Anonymkode: 0a950...451 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #7 Skrevet 30. august 2019 Ikke ring hvis du ikke har andre spørsmål enn det som står i annonsen eller får vite på opplæring hvis du skulle få jobben. Jeg ansetter folk, og når jeg får inn 1500 søknader på en stilling er jeg ikke interessert i tlf fra de som har søkt. De som ringer har ikke noe å spørre om. Da havner den søknaden i papirkurven. Anonymkode: 855d8...027 1
Gjest Juks Skrevet 30. august 2019 #8 Skrevet 30. august 2019 (endret) Du øker definitivt ikke sjansene med å ringe å mase. Ledere har en hektisk hverdag, og ingen vil ha flere hundre tlf fra søkere i dagene etter en søknadsfrist. Hvis du er aktuell så blir du ringt. Hvis det er en jobb du virkelig VIL ha, sørg for at søknad og CV gjenspeiler det og ser innbydende ut. Ut over det: smør deg med tålmodighet. Endret 30. august 2019 av Juks
Sessan_ Skrevet 30. august 2019 #9 Skrevet 30. august 2019 Det der med at man skal ringe og «følge opp» er en vanvittig seiglivet myte som karriererådgivere liker å strø om seg med. Har vært delvis involvert i mange ansettelsesprosesser (uten å være hovedansvarlig), og jeg har ALDRI opplevd at den ansvarlige har sett på disse telefonsamtalene som noe positivt. Med mindre man har svært relevante spørsmål (som er helt avgjørende for stillingen) så oppleves absolutt alle disse samtalene som totalt meningsløse. Og det eneste resultatet er at vi sitter igjen med et negativt inntrykk av søker. Så når vi går igjennom bunken med søkere, blir det fort sånn: «det der var hun som ringte, ja», også havner den søknaden i søpla, med mindre vedkommende er blant de absolutt best kvalifiserte. Så med mindre du har noen kjempekonkrete spørsmål (som IKKE står i annonsen...mange ringer om ting som faktisk står beskrevet der), så vil jeg på det sterkeste anbefale å ikke ringe. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #10 Skrevet 30. august 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri gjort dette med oppfølging på telefon tidligere, men har jo skjønt at det kan være lurt. Og nå har jeg søkt på en jobb som jeg VIL ha, og vil gjøre det jeg kan for å øke sjansene mine for i det minste få et intervju. Hvor lang tid bør det gå før jeg ringer? Anonymkode: 3f8b1...afe Jeg synes du skal droppe ringingen. Anonymkode: 8b52e...d72 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #11 Skrevet 30. august 2019 På min jobb har faktisk aktuelle kandidater klart å mase seg ut av konkurransen med all denne ringinga (da var det langt flere enn 1 oppringing, dog). Jeg tror du gjør lurest i å droppe det. Anonymkode: b948c...c07 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #12 Skrevet 30. august 2019 Hm, glad jeg spurte her! Ser at det tydeligvis ikke er som jeg trodde lenger. Anonymkode: 3f8b1...afe
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #13 Skrevet 30. august 2019 Å ringe for å følge opp er ekstremt gammeldags, og stammer fra tiden da man gjerne søkte jobber ved å møte opp personlig med lua i hånda og spørre pent om det var noen ledige stillinger der. Nå til dags er det langt viktigere å være tilstede i sosiale medier. Ringer du for å ringe, er sjansen langt større for at du havner nederst i bunken fordi du viser at du ikke følger med i tiden og ikke kjenner moderne etikette. Anonymkode: 87f7a...4d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå