AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #1 Skrevet 30. august 2019 Fikk telefon fra skolen i dag. Mitt barneskolebarn hadde slått en voksen som grep inn i en konflikt med han og et annet barn. Hvilken konsekvens ville dere gitt? Anonymkode: 25e17...c81
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #2 Skrevet 30. august 2019 Jeg ville iallfall tatt en alvorlig samtale med barnet. Vold er aldri akseptabelt. Har barnet mobil? Hva med inndraging av den for en periode? Anonymkode: f5e0c...3f9 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #3 Skrevet 30. august 2019 Hvor gammelt er barnet? Gir ikke lik straff til en 1,klassing og en 7.klassing. Anonymkode: c7787...2c4 4
Matas Skrevet 30. august 2019 #4 Skrevet 30. august 2019 Prat med barnet ditt om episoden, kanskje ligger det en årsak bak hvorfor barnet ditt slo? Kanskje følte det seg urettferdig behandlet eller oversett av den voksne som brøyt opp i konflikten. Hvorfor var barnet ditt i konflikt i utgangspunktet? Det beste her er å prate med barna, også tar du konsekvensen i utgangspunktet av resultat av samtalen deres. Noen ganger finner ikke barn det muntlige språket sitt og da bruker de kroppsspråket sitt, da er det opp til oss voksne å finne ut av hvorfor. 9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #5 Skrevet 30. august 2019 For det første ville jeg snakket med barnet og spurt hva som skjedde. Det er viktig at barnet får fortalt sin versjon av hendelsen. For alt du vet kan det være et uhell at han slo læreren. For det andre så er alderen på barnet mye å si i hvordan du skal straffe han. Det samme er hvilke konsekvenser dere bruker til vanlig. Slo han en voksen med vilje så ville barnet her i huset mistet retten til gaming i 5 dager. Anonymkode: fa500...f14 6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #7 Skrevet 30. august 2019 7.trinn. Min gutt kranglet med yngre jente. Han slo jenta. Den voksne gikk i mellom og ble slått Anonymkode: 25e17...c81
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #8 Skrevet 30. august 2019 En gutt i syvende trinn som prøver å slå en jente? Da hadde jeg fokusert mer på årsak enn straff... Anonymkode: d43d1...1ac 12
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #9 Skrevet 30. august 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Fikk telefon fra skolen i dag. Mitt barneskolebarn hadde slått en voksen som grep inn i en konflikt med han og et annet barn. Hvilken konsekvens ville dere gitt? Anonymkode: 25e17...c81 Meld han inn på kampsport. Karate, Thai boxing, Brasilsk jiu jitsu eller Taekwondo. Der lærer man disiplin og respekt for vold. De alle fleste blir ydmyk som mennesker og lærer å stå opp for andre ❤️ Anonymkode: 5079e...19a 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #10 Skrevet 30. august 2019 Ta fra ham wifi/ PlayStation e.l i en uke. Ha en lang og ALVORLIG prat om det han gjorde. Han må forklare hvorfor han gjorde det, også må dere snakke om det. Selv om hu jenta helt sikkert irriterte han så er det ikke greit å slå noen. Anonymkode: d00d8...b89 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #11 Skrevet 30. august 2019 Og han skal si unnskyld til jenta og læreren. Anonymkode: d00d8...b89 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #12 Skrevet 30. august 2019 Huff... en nesten tenåring som slo en jente... her har noe gått galt, og straffen må Fit the crime- ganske alvorlig synes jeg. det er faktisk verre at han slo en jente enn en lærer synes jeg. Om 1-3 år er han kanskje fysisk utvokst (170-180/190) og da er han i stand til å skade en jente ganske mye hvis han slår. Og med så lite respekt for jenter, samt litt alkohol innabords (i tenårene) kan verre ting skje. Som mor ville jeg vært ALVORLIG bekymret. Ingen 12-13 åring gutt har unngått å få med seg styrkeforholdet mellom jente-gutt. Og i tillegg slå en lærer. Jeg tror sønnen din trenger hjelp! Og det fort! Dette må du ikke bagatellisere .Og straffen; ta vekk alle privilegier (nett, tlf, lommepenger) på ubestemt tid, ta ham med hjem til jenta og hennes foreldre for å be om unnskyldning og til skolen for å be lærer om det samme. Bli med, så det blir mest mulig ydmykende. En slik atferd må kveles fort og hardt. Neste gang kan du bli oppringt av politiet, av foreldre som har anmeldt etc. Anonymkode: 105c7...bd5 12
Gjest WhisperingWind Skrevet 30. august 2019 #13 Skrevet 30. august 2019 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: En gutt i syvende trinn som prøver å slå en jente? Da hadde jeg fokusert mer på årsak enn straff... Anonymkode: d43d1...1ac Edit, leste ikke at han slo jenta. Har han slått eller vært voldelig før? Om det var et engangstilfelle så tenker jeg at det hovedsakelig var «in the heath of the moment» og at han var frustrert og sint og ikke tenkte seg om. Hvorfor kranglet han med jenten og hvorfor slå han henne? Hvordan brøt den voksne inn i situasjonen? Tok han f.eks gutten i armen eller noe? Da kan slikt skje i et opphetet øyeblikk. Det er absolutt ikke ok, men jeg ville først og fremst pratet med han om akkurat hva som skjedde og hørt hele guttens versjon og tatt i betraktning hvordan han ellers er. Om han aldri har gjort noe lignende før så tror jeg en samtale er nok, samt en unnskyld til læreren og jenten han slo. Endret 30. august 2019 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #14 Skrevet 30. august 2019 6 minutter siden, WhisperingWind skrev: Edit, leste ikke at han slo jenta. Har han slått eller vært voldelig før? Om det var et engangstilfelle så tenker jeg at det hovedsakelig var «in the heath of the moment» og at han var frustrert og sint og ikke tenkte seg om. Hvorfor kranglet han med jenten og hvorfor slå han henne? Hvordan brøt den voksne inn i situasjonen? Tok han f.eks gutten i armen eller noe? Da kan slikt skje i et opphetet øyeblikk. Det er absolutt ikke ok, men jeg ville først og fremst pratet med han om akkurat hva som skjedde og hørt hele guttens versjon og tatt i betraktning hvordan han ellers er. Om han aldri har gjort noe lignende før så tror jeg en samtale er nok, samt en unnskyld til læreren og jenten han slo. «Bare en samtale» er det som gjør at unger gjentar. Noen ting kan man ikke høre ungen ihjel på. Det gjelder: vold mot andre, seksuelle negative handlinger, stjeling og hærverk. Det må kveles i fødselen, og da hjelper ikke snakking. Om det derimot hadde handlet om krangling med medelever, er snakking supert. Men dette går forbi krangling. Slått jente. OG voksen. Her må den voksne VISE hva som er rett. Ved å sette konsekvenser. Unger som i slike tilfeller «bare må snakke», får ikke det støkket i seg som er nødvendig når noe er så alvorlig. Da øker faren for gjentagelse. Eventuelle samtaler må komme som et tillegg! Anonymkode: 105c7...bd5 5
Hermine3011 Skrevet 30. august 2019 #15 Skrevet 30. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk telefon fra skolen i dag. Mitt barneskolebarn hadde slått en voksen som grep inn i en konflikt med han og et annet barn. Hvilken konsekvens ville dere gitt? Anonymkode: 25e17...c81 Du skriver først barneskolebarn som har konflikt med annet barn. Du får det til å høre så harmløst ut. Men når det kommer fram at gutten din er 12/13 og det attpåtil er en YNGRE jente han slår (aldså ingen «konflikt») blir det straks mer alvorlig. I og med formuleringen din, lurer jeg på om du bagatelliserer alvoret? 3
marry84 Skrevet 30. august 2019 #16 Skrevet 30. august 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: En gutt i syvende trinn som prøver å slå en jente? Da hadde jeg fokusert mer på årsak enn straff... Anonymkode: d43d1...1ac Det er ingen forskjell å slå en jente eller en annen gutt. Slutt å gi pussypass til kvinner og jenter Likestilling har dere mast om og det innebærer like konsekvenser og ansvar også som gutter og menn 1
Matas Skrevet 30. august 2019 #17 Skrevet 30. august 2019 25 minutter siden, marry84 skrev: Det er ingen forskjell å slå en jente eller en annen gutt. Slutt å gi pussypass til kvinner og jenter Likestilling har dere mast om og det innebærer like konsekvenser og ansvar også som gutter og menn Det er fortsatt viktig å finne årsak, et barn forstår lite av en konsekvens dersom det ikke vet årsaken til hvorfor. At det har slått er ikke grunn nok dersom barnet mener det ikke har gjort noe galt, derfor bør man finne ut hvorfor barnet slo først og fremst.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #18 Skrevet 30. august 2019 Jeg har to sønner. En slik oppførsel i den alderen der hadde ført til streng straff. Internett, spill og mobil vekk to uker og husarrest en måned. Det er ikke lenge til han er "stor og sterk" og kan gjøre alvorlig skade, så jeg hadde slått på stortromma for å vise hvor uakseptabelt det er å miste selvkontroll og bruke vold. Anonymkode: c06b4...b28 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #19 Skrevet 31. august 2019 Jeg ser det er mange som skriver at du skal slå hardt ned på dette med det samme, men sørg nå for å få hele historien først! Jeg slo en medelev på skolen en gang. Delja til vedommende så hardt jeg kunne. Det fikk en hel masse konsekvenser for meg, uten at noen tok seg bryet med å finne ut hvorfor. Det som lå bak var at denne eleven hadde plaget meg over lang tid. Jeg hadde blitt slått, sparket, dynket i snø, og mobbet verbalt. Men han var lur nok til å sørge for at ingen voksne så hva som skjedde. Så en dag kommer han med en sårende kommentar inne i klasserommet. Lærer var tilstede, men høte ikke hva som ble sagt. Jeg hadde nådd et punkt der jeg hadde fått nok, og helt uten å tenke slo jeg til ham så hardt jeg kunne. Det fikk læreren med seg, og jeg fikk som sagt en hel masse konsekvenser. Jeg mener fortsatt at det var de voksne som gjorde den største feilen den gangen, ved å ikke finne ut hva som lå bak det slaget. Nå sier jeg absolutt ikke at gutten din har problemer på skolen, det kan også ligge mye annet bak. Det jeg sier er at det er fullstendig hodeløs oppdragelse å sette inn straff eller konsekvenser av noe sånt før man vet hvorfor det skjedde. Anonymkode: 55122...120 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå