Gå til innhold

Spørsmål til dere fra Østlandet: Snakker barna deres dialekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som dere sikkert vet er nesten alle dialektene her i Østlandet i ferd med å forsvinne ettersom Norges hovedstad Oslo ligger her i denne landsdelen og den vanlige "oslonorsken" er i ferd med å spre seg over hele landsdelen. Selv dialektene i de stedene i Østlandet som ligger lengst unna hovedstaden som Gudbrandsdalen og Valdres nord i Oppland og Vinje og Setesdal vest i Telemark er i ferd med å bli druknet av denne vanlige oslonorsken. Nesten kun voksne over 40 i dag som snakker en eller annen form for østlandsdialekter mens barna snakker flytende oslonorsk. Så da lurer jeg på en ting: Er det noen av dere østlendinger som har barn som fortsatt snakker dialekt?

Anonymkode: b3ab7...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har vi bodd noen forskjellige steder zmed forskjellige dialekter. Men jentungen har en god del dialektord. Både som hun har lært av meg og som hun har fått fra der vi har bodd

Anonymkode: 15bd7...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som dere sikkert vet er nesten alle dialektene her i Østlandet i ferd med å forsvinne ettersom Norges hovedstad Oslo ligger her i denne landsdelen og den vanlige "oslonorsken" er i ferd med å spre seg over hele landsdelen. Selv dialektene i de stedene i Østlandet som ligger lengst unna hovedstaden som Gudbrandsdalen og Valdres nord i Oppland og Vinje og Setesdal vest i Telemark er i ferd med å bli druknet av denne vanlige oslonorsken. Nesten kun voksne over 40 i dag som snakker en eller annen form for østlandsdialekter mens barna snakker flytende oslonorsk. Så da lurer jeg på en ting: Er det noen av dere østlendinger som har barn som fortsatt snakker dialekt?

Ehm, nei. Faktisk brer østfoldsk-L seg inn i Oslo. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi bodd noen forskjellige steder zmed forskjellige dialekter. Men jentungen har en god del dialektord. Både som hun har lært av meg og som hun har fått fra der vi har bodd

Hvilken dialekt snakker hun nå, da? Hvor gammel er hun? Er det mange østlandsbarn i hennes alder som snakker dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i liten bygd, her snakker så godt som alle dialekt. 

Anonymkode: 920d6...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken dialekt snakker hun nå, da? Hvor gammel er hun? Er det mange østlandsbarn i hennes alder som snakker dialekt?

Hun prater en fin blanding. Er snart fem. Og de fleste i barnehagen hun gikk i før vi flytta prata dialekt ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gudbrandsdalen nord for Lillehammer er det fortsatt "bondemål" som gjelder. Det samme på Gjøvik og Toten.

Anonymkode: 40575...caa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubrandsmål er vel den eneste dialekten bortsett fra voss og dalgrener som med fordel kunne blitt litt utvanna - klin umulig å forstå.

Anonymkode: 67717...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, men, er snakker ikke alle en eller annen dialekt da? Du snakker om "Oslo-norsken", er ikke det en dialekt da? Hvordan kan man ikke snakke en dialekt? 

Anonymkode: ebb5e...084

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gubrandsmål er vel den eneste dialekten bortsett fra voss og dalgrener som med fordel kunne blitt litt utvanna - klin umulig å forstå.

Anonymkode: 67717...f40

Er virkelig vossadialekten å vanskelig å forstå? Linda Eide er fra Voss, og jeg har ingen problemer med å forstå henne når hun snakker på TV.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Bor i Vestfold og her snakker alle bokmål

Anonymkode: bfe65...313

Ingen prater bokmål, bokmål er et skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun prater en fin blanding. Er snart fem. Og de fleste i barnehagen hun gikk i før vi flytta prata dialekt ja

Hvilken barnehage var det alle snakker dialekt, lurer jeg på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor i Oslo, men jeg er fra Vestfold og mannen fra Telemark. Eldste på snart fem snakker ikke dialekt, men det gjør i grunn ikke vi heller, ikke som jeg er bevisst ihvertfall. 

Anonymkode: 85302...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor helt sør i Gudbrandsdalen og her er det veldig utvannet, men fra to mil og nordover resten av Gudbrandsdalen er det absolutt dialekt. 

Anonymkode: 0b9a5...4e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken barnehage var det alle snakker dialekt, lurer jeg på?

Okay, de aller fleste barnehager som r i distriktene. Og skolene. Strengt talt så er det stor sjanse for at du bor i distriktet så er et en god del dialekt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okay, de aller fleste barnehager som r i distriktene. Og skolene. Strengt talt så er det stor sjanse for at du bor i distriktet så er et en god del dialekt 

Så du mener alle barnehagene i hele Østlandet unntatt de innenfor Oslo kommune? Men hvor ligger den barnehagen hun gikk i før dere flytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden får du det til t distriktene er alt utenfor Oslo kommune? 

Og er du virkelig så blåst at du tror jeg kommer til å navngi barnehagen som vi har brukt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden får du det til t distriktene er alt utenfor Oslo kommune? 

Og er du virkelig så blåst at du tror jeg kommer til å navngi barnehagen som vi har brukt? 

Det var ikke det jeg spurte om! Jeg ville bare vite hvilken fylke/kommune barnehagen ligger i. Jeg vil vite hvilken dialekt det dreier seg om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den barnehagen blant mange andre ligger i distriktsnorge! Som jeg allerede har sagt. Men for deg er jo tydeligvis alt utenfor Oslo distriktsnorge.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...