Gå til innhold

Regjeringen stiller for høye norskkrav til å bli norsk statsborger - "Mange har ikke gått på skole og er ikke vant til å lære"

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta said:

Det blir jo ikke det samme. Jeg forventer ikke å automatisk få statsborgerskap om jeg bestemmer meg for å flytte fra mitt fødeland.. 

Poenget er at vi krever mer fra innvandrere enn vi gjør fra vår egen befolkning. Noe som er finurlig, med tanke på at det eneste de har prestert er å vinne et fødselslotteri.

Når en ser kommentarfeltene rundt omkring, så er det ganske imponerende hvor dårlig norsk det florere av blant de største innvandrerkritiske.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Poenget er at vi krever mer fra innvandrere enn vi gjør fra vår egen befolkning. Noe som er finurlig, med tanke på at det eneste de har prestert er å vinne et fødselslotteri.

Når en ser kommentarfeltene rundt omkring, så er det ganske imponerende hvor dårlig norsk det florere av blant de største innvandrerkritiske.

Ja men man må jo det. Det gjør de jo i andre land og. Noen krav må det jo være så det ikke blir for mange. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener spesielt at muslimer må settes mye større krav til. Vi ser hvor liten andel av dem som blir integrerte, enda de har bodd i Norge i 20 år. For å fungere i vårt norske samfunn med kristne verdier, så må det forventes et minstemål. Hvis de vil ha sin kultur og sin religion inn i skole og politikk her i Norge (Islam), så får de jammen meg reise tilbake til landet sitt..

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Sidabmao skrev:

Jeg mener spesielt at muslimer må settes mye større krav til. Vi ser hvor liten andel av dem som blir integrerte, enda de har bodd i Norge i 20 år. For å fungere i vårt norske samfunn med kristne verdier, så må det forventes et minstemål. Hvis de vil ha sin kultur og sin religion inn i skole og politikk her i Norge (Islam), så får de jammen meg reise tilbake til landet sitt..

Du mener våre sekulære verdier

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for hatefullt innlegg. Elaine Marley, mod.

Skrevet (endret)
5 hours ago, Sidabmao said:

Du føler du må diskriminere. Det betyr ikke at alle i Norge må selge ut liberale prinsipper og diskriminere. 

Blir rasist om du vil. Meg snakk ikke for meg eller alle. 

Endret av Sam3
Skrevet
På 5.9.2019 den 20.18, Sam3 skrev:

Er kjent med utallige nordmenn permanent bosatt i Spania uten å har kommet mye videre enn dos cervesas...

Men har de blitt spanske statsborgere?

Skrevet
På 6.9.2019 den 10.54, Centimeteren skrev:

Syns det er diskrimerende og rasistisk om man MÅ snakke norsk i Norge. Alle språk er likeverd. Norge er tjent med å være et flerkulturelt land.

Er vel ikke snakk om språk er likeverdig ,men jeg som norsk forventer at jeg kan kommunisere på mitt eget språk ,når jeg handler i butikken eller trenger en snekker  eller en lege , eller går ut å spiser .Jeg vil ikke være den som må snakke engelsk for å bli forstått. det er ikke mitt morsmål.

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Jeg synes de som er for liberal innvandring har veldig dårlig norsk, jeg. Her på forumet for eksempel. Du har også minst 1 feil.

Når det gjelder å kreve mer fra utlendinger enn fra lokalbefolkning, er det logisk og fornuftig. Staten har forpliktelser først og fremst mot sine egne borgere og ikke mot alle andre land sine. Men alle, lokale og fremmede, er nødt til å følge lovene som gjelder til enhver tid. ''Jeg visste ikke at det var ulovlig, fordi jeg er utlending'' er ikke en gyldig unnskyldning. 

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Drizzt said:

Jeg synes de som er for liberal innvandring har veldig dårlig norsk, jeg. Her på forumet for eksempel. Du har også minst 1 feil.

Når det gjelder å kreve mer fra utlendinger enn fra lokalbefolkning, er det logisk og fornuftig. Staten har forpliktelser først og fremst mot sine egne borgere og ikke mot alle andre land sine. Men alle, lokale og fremmede, er nødt til å følge lovene som gjelder til enhver tid. ''Jeg visste ikke at det var ulovlig, fordi jeg er utlending'' er ikke en gyldig unnskyldning. 

Jeg er ikke for liberal innvandring. Påpek gjerne feilen, dog.

Vi har naturligvis et større ansvar ovenfor vår egen befolkning. Samtidig må e  kunne stille krav til vår egen befolkning òg. Det eneste de har prestert er å bli født. 

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
20 timer siden, Sidabmao skrev:

Og du bør lære deg litt mer om landet ditt. Norge er et sekulært land, men det visste du vel? Ola Nordmann blir så fort truet av nye ting.

Endret av 007_008_007
Skrevet (endret)
12 hours ago, Aureka said:

Men har de blitt spanske statsborgere?

De eksistere i Spanske samfunnet. 

Endret av Sam3
Gjest Rosetelys
Skrevet
1 time siden, Sam3 skrev:

Det finnes mange som eksisterer i det norske samfunnet uten å være norske statsborgere også. For øvrig må man gjennom en språkprøve for å bli spansk statsborger også.

Min mening er at ingen burde få et annet statsborgerskap enn det de har rett til ved fødsel. Altså det eller de statsborgerskap foreldrene har. Det hadde spart oss for masse problemer!

Skrevet

Jeg vet det bare blir personlige historier, men:

Jeg vet av f.eks en godt voksen mann som var tilnærmet analfabet da han kom hit, han har vært her i 12 år og bestod testen for statsborgerskap i fjor. Han hadde da holdt på med testene/undervisning i de to siste årene. 

Før dette lærte han bare fraser på norsk og engelsk, og snakket en dårlig blanding av begge for å bli forstått. 

Hvordan fikk han inntekt? Han vasket leiligheter og hus for folk som skulle flytte, og tilsvarende som skulle selges, eller enheter som blir brukt som overnatting for pendlere. Og han var god. Han så andre ting, oppdaget andre ting som kanskje burde være gjort og spurte om å få prøve, han lærte mye, uten å egentlig ha god språklig kommunikasjon. Så mye at han etterhvert ble vaktmester i et fast boligkompleks i en småby, hvor han gjør det bra og er godt likt. 

Han hadde en tavle på kjøkkenet hjemme som var hans "beste venn" (har sett dette hos flere som studerer språk, smart) en periode. Der skrev han alle bokstaver, ord og setninger for å øve. Han gikk fra tilnærmet null i skriftspråk og han endte med å lære å skrive både på sitt eget språk og norsk, engelsken ble fokusert på muntlig. Nå har han statsborgerskap og allerede mange års god arbeidserfaring. 

Er det høna eller egget som kommer først, og har det noen betydning? 

For han tok det over ti år med arbeid her før han lærte seg språket. 

Men det gikk likevel godt. 

Han betalte skatt og fikk respekt for sin vei. 

Å lære språk for ham var vanskeligere enn alt annet han satte fingrene i. 

Og til slutt klarte han det og. 

Jeg tror det å møte mennesker som er villige til å prøve å gi andre en sjans er viktigere enn å presse folk til å måtte bli best i språket vårt først. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 9/6/2019 at 10:54 AM, Centimeteren said:

Syns det er diskrimerende og rasistisk om man MÅ snakke norsk i Norge. Alle språk er likeverd.

Forståelig kommunikasjon er viktig. I Norge snakker vi norsk. 

Endret av dronne
Skrevet
4 hours ago, Sam3 said:

Og så hva. Ingen snakker om å kaste ut folk som ikke snakker norsk. Men skal man bli statsborger, med de rettigheter og plikter dette medfører, bør man ha en viss språkkunnskap.

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, Sam3 skrev:

Det er jo helt greit. Sånn er det i Norge også. I Norge kan du søke om statsborgerskap etter 7 års botid. Dersom man ikke får statsborgerskapet innvilget, så eksisterer man i det norske samfunnet med masse rettigheter og plikter likevel, akkurat som man gjorde før man søkte om statsborgerskapet. Oppholdstillatelse og statsborgerskap er to ulike ting. Ved kommunevalget kan man for eksempel stemme uavhengig om man har statsborgerskap eller ikke, ved stortingsvalg må man ha statsborgerskap.

Endret av Aureka
  • Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet
På 5.9.2019 den 20.18, Sam3 skrev:

Er kjent med utallige nordmenn permanent bosatt i Spania uten å har kommet mye videre enn dos cervesas...

Men det er pensjonister med inntekt. Det hadde vært noe annet om de hadde mottatt trygd fra Spania. Blir litt feil å sammenligne. Er ellers enig i at de godt kunne lært seg språket, om de ønsker å bosette seg der. Det er jo litt flaut å nesten ikke kunne gjøre rede for hva man ønsker å bestille f.eks.

Skrevet (endret)
9 timer siden, Colargol skrev:

Jeg vet det bare blir personlige historier, men:

Jeg vet av f.eks en godt voksen mann som var tilnærmet analfabet da han kom hit, han har vært her i 12 år og bestod testen for statsborgerskap i fjor. Han hadde da holdt på med testene/undervisning i de to siste årene. 

Før dette lærte han bare fraser på norsk og engelsk, og snakket en dårlig blanding av begge for å bli forstått. 

Hvordan fikk han inntekt? Han vasket leiligheter og hus for folk som skulle flytte, og tilsvarende som skulle selges, eller enheter som blir brukt som overnatting for pendlere. Og han var god. Han så andre ting, oppdaget andre ting som kanskje burde være gjort og spurte om å få prøve, han lærte mye, uten å egentlig ha god språklig kommunikasjon. Så mye at han etterhvert ble vaktmester i et fast boligkompleks i en småby, hvor han gjør det bra og er godt likt. 

Han hadde en tavle på kjøkkenet hjemme som var hans "beste venn" (har sett dette hos flere som studerer språk, smart) en periode. Der skrev han alle bokstaver, ord og setninger for å øve. Han gikk fra tilnærmet null i skriftspråk og han endte med å lære å skrive både på sitt eget språk og norsk, engelsken ble fokusert på muntlig. Nå har han statsborgerskap og allerede mange års god arbeidserfaring. 

Er det høna eller egget som kommer først, og har det noen betydning? 

For han tok det over ti år med arbeid her før han lærte seg språket. 

Men det gikk likevel godt. 

Han betalte skatt og fikk respekt for sin vei. 

Å lære språk for ham var vanskeligere enn alt annet han satte fingrene i. 

Og til slutt klarte han det og. 

Jeg tror det å møte mennesker som er villige til å prøve å gi andre en sjans er viktigere enn å presse folk til å måtte bli best i språket vårt først. 

Fint å lese om glad-historier og de som lykkes med målene sine. Veien frem kan være veldig ulik. Samtidig synes jeg at det å forvente å lære språket etter syv år, ikke er så veldig press etter å bli best i språket først, eller ? Syv år er ganske lang tid.

Tror også at mer krevende språktest for statsborgerskap kan være en supergod motivasjon for å lære.Tror også at det for en del  kvinner kan være en veldig god hjelp til å få lov til å lære seg språket skikkelig. Det er dessverre sånn at i enkelte miljøer så blir kvinnen fremdeles hindret fra å delta i samfunnet. Og språk er en nøkkel her. Altfor mange kvinner som etter mange års botid fremdeles er avhengig av mannen, barna eller slektninger for å navigere i samfunnet. Eks snakke med lege, NAV, skole osv. Med strengere krav til språktest, så tror jeg det ganger flere rett og slett. 

Endret av Aureka
  • Liker 2
Skrevet
På 30.8.2019 den 15.47, dronne skrev:

I forslaget til ny integreringslov ønsker regjeringen å skjerpe kravet til norsk for å få statsborgerskap. Norge har en nasjonal prøve for innvandrere som viser hvor godt en person snakker, forstår, leser og skriver norsk. Kravet for å få norsk statsborgerskap har vært det såkalte A2. I forslaget til ny integreringslov skjerper regjeringen kravet til B1 muntlig.

Avdelingsleder ved Introduksjonssenteret i Drammen, Liv Gjønnes, er bekymret. Hun sier til NRK at en «veldig stor andel innvandrere aldri» vil klare B1 for å få norsk statsborgerskap. B1 er et for høyt nivå for veldig mange som ikke har gått på skole før eller som ikke er vant til å lære. 

– For personer med god utdannelse, og folk som er vant til å tilegne seg ny kunnskap, er dette overkommelig, selv om det er krevende. Men mange har kanskje liten eller ingen skolegang fra før, og noen er til og med analfabeter.

Er ikke det det samme som å si at sannsynligheten er liten for at de noen gang får seg en jobb, og svært lite sannsynlig at de noen gang blir selvforsørgende?

https://www.nrk.no/buskerud/urealistisk-norskkrav-for-statsborgerskap-1.14671333

Om en virkelig ønsker å bli et fullverdig medlem av samfunnet så gjør en det en må for å klare det

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...