Gå til innhold

Regjeringen stiller for høye norskkrav til å bli norsk statsborger - "Mange har ikke gått på skole og er ikke vant til å lære"

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutter siden, Pipaluk said:

Det er en utopi å forvente B1 av flyktninger uten skolebakgrunn.

Da får de klare seg uten statsborgerskap.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, dronne said:

Så fint. For feil tar du.

Eller jeg velger å stole på de som kommer med intelligente argumenter. Og siden de på din side kommer med kommentarer som dette, så fremstår dere ikke akkurat som reflekterte og som om dere har tenkt på dette i dybden. Da virker det som om de eneste som er enige med dere, er de som tenker minst og derfor ikke har bra grunnlag til å ha en mening. Så da hører jeg heller på de som er på den andre siden, som har gjennomtenkte argumenter

Regner med du blir triggered av det da du liker å se på deg selv som smart, men sånn er det nå

Skrevet
7 minutter siden, dronne skrev:

Da får de klare seg uten statsborgerskap.

Da får vi et sorteringssamfunn. The survival of the fittest 

Skrevet
16 minutter siden, Pipaluk skrev:

Men du startet vel ikke som analfabet?

Jeg er faktisk fortsatt ganske analfabet i russisk, takk som spør, men jeg har B1.2 på papiret etter et muntlig russiskkurs og diverse turer til russiskspråklige land for å øve meg :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
42 minutter siden, Pipaluk said:

Da får vi et sorteringssamfunn. The survival of the fittest 

Statsborgerskap er ikke noe man kan komme sovende til, men som derimot er noe man skal gjøre en aktiv innsats for å oppnå. Statsborgerskap skal kun gis til utlendinger som har vært her i mange år, og som tydelig har vist at de både kan og vil bidra til det norske samfunnet og våre norske verdier. 

Endret av dronne
typo
  • Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, janeikanskje skrev:

Jeg er faktisk fortsatt ganske analfabet i russisk, takk som spør, men jeg har B1.2 på papiret etter et muntlig russiskkurs og diverse turer til russiskspråklige land for å øve meg :)

Jeg har også vært analfabet i både russisk og arabisk. I motsetning til analfabeter så har jeg lært å lese og skrive på eget språk. Uten det grunnlaget ville jeg brukt veldig lang tid på å lære det. 

De som har skolegang og har lært å lese på eget språk og alfabet har et helt annet utgangspunkt. 

Skrevet
9 minutter siden, tanke said:

Eller jeg velger å stole på de som kommer med intelligente argumenter. Og siden de på din side kommer med kommentarer som dette, så fremstår dere ikke akkurat som reflekterte og som om dere har tenkt på dette i dybden. Da virker det som om de eneste som er enige med dere, er de som tenker minst og derfor ikke har bra grunnlag til å ha en mening. Så da hører jeg heller på de som er på den andre siden, som har gjennomtenkte argumenter

Regner med du blir triggered av det da du liker å se på deg selv som smart, men sånn er det nå

Selv kan jeg ikke se du kommer med særlig gode argumenter. Men lykke til.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, dronne skrev:

Statsborgerskap er ikke noe man kan komme sovende til, men som derimot er noe man skal gjøre en aktiv innsats for å oppnå. Statsborgerskap skal kun gis til utlendinger som har vært her i mange år, og som tydelig har vist at de både kan vil vil bidra til det norske samfunnet og våre norske verdier. 

Så hvis de vil bidra og alt det der, men ikke klarer mer enn A2, skal de da ikke få det?

Skrevet
2 timer siden, tanke skrev:

Hva med mennesker med sterke mentale funksjonshemninger? Som ikke er i stand til å skrive riktig selv på eget språk? De skal ikke få lov å bli norske statsboere? 

Begynner ikke dette minne om sorteringssamfunn? 

Det er bare utenleninger sin verdi som skal sorteres etter intelligens eller kognitiv funksjon?

Ja, jeg mener at vi må begynne å sortere ut utlendinger, som ikke kan tilføre samfunnet noe, men kun er en byrde for oss økonomisk. Denne byrden går nå på bekostning av barn med spesielle behov, eldre og andre som har behov for økonomiske støtteordninger. 

Veldig snart vil det gå utover pensjoner, det å få gratis utdanning, det å få mamma/pappa-permisjon betalt, sykepenger, sosialstønad, aap, uføretrygd, overgangsstønad, bidrag til barnepass (barnehage), gratis tannlegebehandling for de under 18, og alle andre ting vi har fått gratis, men som innbyggere i andre land betaler for.

• Liker 8
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg har også vært analfabet i både russisk og arabisk. I motsetning til analfabeter så har jeg lært å lese og skrive på eget språk. Uten det grunnlaget ville jeg brukt veldig lang tid på å lære det. 

De som har skolegang og har lært å lese på eget språk og alfabet har et helt annet utgangspunkt. 

Morsomt - det er faktisk russisk og arabisk som er mine fjerde- og femtespråk også. Og jeg oppfatter at norskkunnskapene mine har NULL med læringen av de to språkene å gjøre. Motivasjonen har derimot ALT med det å gjøre. Men at vi to tenker forskjellig om vår egen læring er helt greit. Poenget mitt er bare at stå på-vilje og "dette klarer du!", i mine øyne, er ekstremt, enormt, gigantisk mye mer motiverende enn "hun er analfabet, så da går det dessverre ikke".

Endret av janeikanskje
leif :(
  • Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Pipaluk skrev:

Da er du jo ikke analfabet. Jeg er også analfabet i diverse andre språk, men ikke i mitt eget spåk. Det å kunne lese og skrive gjør at du ikke er analfabet.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, janeikanskje skrev:

Veldig lite tiltro til flyktningers evne til å lære, ser jeg. Det er ikke slik at alle er analfabeter, og det er heller ikke slik at én gang analfabet = alltid analfabet. De har rett til at vi ser på dem som likeverdige mennesker som trenger at det stilles krav til dem, og ikke bare "du skal få slippe å gjøre ting som krever noe av deg, atte, du som er analfabet og greier, stakkar".

Hvis man har klart å lære sitt eget språk, har man det i seg til å lære et annet. Det trenger ikke å være perfekt verken muntlig eller skriftlig, men et visst nivå av kommunikasjon er viktig for alle - ikke minst for dem selv. Den beste læringen er heller ikke verken skole, lesepraksis eller skrivepraksis slik jeg ser det, men å omgi seg med språket og stotre seg frem blant morsmålsbrukerne. Og akkurat dét krever ikke mer enn å gå ut av døra og si "god dag" til dama bak kassa i butikken. Selv en stakkars analfabet kan få det til!

Forøvrig er det snakk om statsborgerskap, ikke "bare" opphold. Statsborgerskap er en større greie og kravene bør naturligvis speile det.

Er det ikke statsborgerskap vi diskuterer her?

hvis en person som nesten ikke har skolegang skal klare B1 skriftlig så blir det et veldig langt løp.  Vi snakker om mange år frem i tid. 

Jeg har møtt mange motiverte elever som mer enn gjerne vil. De trenger mye mer oppfølging for å få det til. Jeg tenker at A2 er overkommelig. B1 får være et pluss 

Skrevet

De lave forventningers rasisme lever sterkt her i landet.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, janeikanskje skrev:

Morsomt - det er faktisk russisk og arabisk som er mine fjerde- og femtespråk også. Og jeg oppfatter at norskkunnskapene mine har NULL med læringen av de to språkene å gjøre. Motivasjonen har derimot ALT med det å gjøre. Men at vi to tenker forskjellig om vår egen læring er helt greit. Poenget mitt er bare at stå på-vilje og "dette klarer du!", i mine øyne, er ekstremt, enormt, gigantisk mye mer motiverende enn "hun er analfabet, så da går det dessverre ikke".

Det du sier her tenkte jeg også før jeg begynte å jobbe med denne innvandrergruppa. Etter det har jeg blitt mer realistisk rundt målene som settes og hvilken tidsramme de får  

Skrevet
2 minutter siden, Majott skrev:

Da er du jo ikke analfabet. Jeg er også analfabet i diverse andre språk, men ikke i mitt eget spåk. Det å kunne lese og skrive gjør at du ikke er analfabet.

Da misforsto jeg innlegget ditt. 

Skrevet
7 timer siden, tanke skrev:

Det er ingen menneskerett å stenge mennesker ute fra Norge

Hva slags nonsens har du skrevet? Hvordan kan det være menneskerett for noen å bli stengt ute fra et annet land? Det er lokalbefolknignen som har rett å stenge utlendinger ute eller ikke gi noen norsk statsborgerskap.

• Liker 5
Skrevet

Kan vi innføre samme krav for etnisk norske? Synes vi også bør vise et minimum av ferdigheter og kompetanse før man får tilgang til godene som følger med norsk statsborgerskap. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Kan vi innføre samme krav for etnisk norske? Synes vi også bør vise et minimum av ferdigheter og kompetanse før man får tilgang til godene som følger med norsk statsborgerskap. 

Etnisk norske er allerede født inn i et norsk statsborgerskap

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Maleficenta said:

Etnisk norske er allerede født inn i et norsk statsborgerskap

My point exactly. Hva har de gjort for å fortjene det? 

Kan fint begynne å stille halvparten så strenge krav til vår egen befolkning.

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Katten.2.0 skrev:

My point exactly. Hva har de gjort for å fortjene det? 

Kan fint begynne å stille halvparten så strenge krav til vår egen befolkning.

Det blir jo ikke det samme. Jeg forventer ikke å automatisk få statsborgerskap om jeg bestemmer meg for å flytte fra mitt fødeland.. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...