Gå til innhold

Regjeringen stiller for høye norskkrav til å bli norsk statsborger - "Mange har ikke gått på skole og er ikke vant til å lære"

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 6.9.2019 den 10.54, Centimeteren skrev:

Syns det er diskrimerende og rasistisk om man MÅ snakke norsk i Norge. Alle språk er likeverd. Norge er tjent med å være et flerkulturelt land.

Nå tøyser du fælt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Jeg ser ikke helt behovet for at utlendinger skal ha norsk statsborgerskap. Jeg er selv gift med en utlending. Han bor, jobber og lever her. Det går veldig fint å gjøre dette uten norsk statsborgerskap. Ser virkelig ikke hvorfor det skal være så stor greie. 

Er enig med din mann sitt valg.

Har ikke noe ønske om å skifte statsborgerskap, selv, ser ikke noen grunn til det

• Liker 2
Skrevet
On 9/5/2019 at 8:36 PM, Sam3 said:

Ikke relevant. Spørsmål er hva er kan samfunnet forvente av en innvandrer. Folk er forskjellige og disse krav handle egentilg om et forsøk til å «ta» noen fordi deres bakgrunn inkludere feil hudfarge eller religion eller hva som helt.

Men i utgangspunkt er alke forskjellige. Jeg bodde i Manhattan da Chinatown og Little Italy hadde folk som kunne ikke et ord engelsk og alt gikk greit til sluttt. Landet var bedre for st de kom og bidratt til mangfoldet. 

Forresten i dag er barnene og barnebarne av disse folk advokater, leger, revisorer - you name it. Økønonisk sett er de alle bra integrert. Men første generasjonen inkludert mange som kunne ikke engelsk hverken muntlig eller skriftlig. 

Skrevet
18 timer siden, Sam3 skrev:

Forresten i dag er barnene og barnebarne av disse folk advokater, leger, revisorer - you name it. Økønonisk sett er de alle bra integrert. Men første generasjonen inkludert mange som kunne ikke engelsk hverken muntlig eller skriftlig. 

Var det USAs omfattende velferdssystem som hjalp disse barn og barnebarn på bena? Å sammenligne innvandring til Norge med innvandring til USA på den måten du gjør er kunnskapsløst i beste fall. Et system som kaster penger etter innvandrere uten å stille nødvendige krav (slik Norge har) har en helt annen innvirkning på type innvandring, grunner for innvandring og nivå av integrering. I USA vet du at du må klare deg selv og derfor trekker landet til seg folk som vil jobbe og går der for å jobbe. Norge derimot trekker til seg en annen type innvandrere på grunn av sitt velferdssystem. I USA er det også green card ordning, som mangler her som alternativ. USA, Canada, Australia, New Zealand og Japan har et helt annet system enn Norge og Vest Europa generelt når det gjelder innvandring, ønsket type, hvem som er velkommen og hvem som ikke er det. 

• Liker 1
Skrevet
På 5.9.2019 den 20.18, Sam3 skrev:

Er kjent med utallige nordmenn permanent bosatt i Spania uten å har kommet mye videre enn dos cervesas...

Missforstå meg rett, jeg synes nordmenn som bosetter seg i f. eks Spania og som ikke gidder å lære seg spansk er store klovner. Men det er likevel en forskjell her, Spania forsørger dem ikke. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Missforstå meg rett, jeg synes nordmenn som bosetter seg i f. eks Spania og som ikke gidder å lære seg spansk er store klovner. Men det er likevel en forskjell her, Spania forsørger dem ikke. 

Og de søker ikke spansk statsborgerskap heller. 

• Liker 2
Skrevet
På 12.9.2019 den 0.35, Sam3 skrev:

Det er for store forskjeller mellom USA og Norges velferdsordninger til at de kan sammenlignes

I USA er det svøm eller synk, i Norge er det svøm eller vi gir deg en båt

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...