Fru Uperfekt Skrevet 9. september 2019 #81 Skrevet 9. september 2019 På 5.9.2019 den 20.18, Sam3 skrev: Er kjent med utallige nordmenn permanent bosatt i Spania uten å har kommet mye videre enn dos cervesas... Er vesentlige forskjeller her 1
Fru Uperfekt Skrevet 9. september 2019 #82 Skrevet 9. september 2019 På 6.9.2019 den 12.30, Pipaluk skrev: Det er en utopi å forvente B1 av flyktninger uten skolebakgrunn. De som tenker at de fint kan klare det bør hospitere på voksenopplæring. A2 muntlig er overkommelig. Men å oppnå B1 skriftlig er det «ingen» som klarer etter bare to år med introduksjonsprogram. Kanskje de klarer det etter seks år hvis de jobber knallhardt. Da må de få økonomisk støtte til å fortsette skolegang Husk at de skal lære å lese og skrive på et språk de ikke kan. Det er ikke snakk om små klasser med mye individuell oppfølging de får. Det er ikke uvanlig at det er 24 stykker i én klasse. Ganske håpløst. Nå skal også taxisjåfører ha B2 skriftlig hørte jeg. Er det så mye dokumentasjon og rapportskriving i den bransjen? Nå har jeg ikke tatt norsk prøven men tror jeg skulle klart det om jeg hadde giddet å bli norsk. Ja det er endel, spesielt om de ønsker å bli reder (les: eier)
Aureka Skrevet 9. september 2019 #83 Skrevet 9. september 2019 (endret) 54 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Om en virkelig ønsker å bli et fullverdig medlem av samfunnet så gjør en det en må for å klare det Jeg skjønner ikke linken mellom vanskeligere språktest til statsborgerskap å det å få seg jobb og å bli selvforsørgende? Kan du forklare det? Endret 9. september 2019 av Aureka Beklager, svarte på feil innlegg.
Fru Uperfekt Skrevet 9. september 2019 #84 Skrevet 9. september 2019 På 7.9.2019 den 15.07, Katten.2.0 skrev: Kan vi innføre samme krav for etnisk norske? Synes vi også bør vise et minimum av ferdigheter og kompetanse før man får tilgang til godene som følger med norsk statsborgerskap. De er født til statsborgerskap, og trenger derfor ikke å gjøre noe spess for å fortjene det utover å bli født
Fru Uperfekt Skrevet 9. september 2019 #85 Skrevet 9. september 2019 2 minutter siden, Aureka skrev: Jeg skjønner ikke linken mellom vanskeligere språktest til statsborgerskap å det å få seg jobb og å bli selvforsørgende? Kan du forklare det? Å kunne det landet en bor i sitt språk er viktig for å kunne være et fullverdig medlem av landets samfunn. Hadde jeg i morgen bestemt meg for å flytte til et annet land (ikke mitt hjemland) så var det første jeg hadde gjort etter flytting å lære meg språket, tradisjonene, lovene og normene slik at jeg kunne deltatt mest mulig fullverdig i samfunnet. For å være et fullverdig medlem så må en kunne bidra så godt en kan, da kommer og verdiskaping inn (les: jobb) 2
Aureka Skrevet 9. september 2019 #86 Skrevet 9. september 2019 4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Å kunne det landet en bor i sitt språk er viktig for å kunne være et fullverdig medlem av landets samfunn. Hadde jeg i morgen bestemt meg for å flytte til et annet land (ikke mitt hjemland) så var det første jeg hadde gjort etter flytting å lære meg språket, tradisjonene, lovene og normene slik at jeg kunne deltatt mest mulig fullverdig i samfunnet. For å være et fullverdig medlem så må en kunne bidra så godt en kan, da kommer og verdiskaping inn (les: jobb) Takk for svar, men spørsmålet mitt var retta til TS. Beklager at det kom dårlig frem. Det ser ut som om TS setter likhetstrekk med at mangel på statsborgerskap gir dårlig mulighet for å forsørge seg selv. Det var det jeg ikke forstod. Gyldig oppholdstillatelse = mulighet til å jobbe.
dronne Skrevet 9. september 2019 Forfatter #87 Skrevet 9. september 2019 (endret) 3 minutter siden, Aureka said: Takk for svar, men spørsmålet mitt var retta til TS. Beklager at det kom dårlig frem. Det ser ut som om TS setter likhetstrekk med at mangel på statsborgerskap gir dårlig mulighet for å forsørge seg selv. Dårlig språkkunnskaper gjør det vanskeligere å få jobb. Ikke minst når det gjelder folk med minimal skolegang. Endret 9. september 2019 av dronne
Katten.2.0 Skrevet 9. september 2019 #88 Skrevet 9. september 2019 26 minutter siden, Fru Uperfekt said: De er født til statsborgerskap, og trenger derfor ikke å gjøre noe spess for å fortjene det utover å bli født Du påpeker nettopp poenget mitt. Kanskje vi også bør begynne å stille krav til vår egen befolkning.
Aureka Skrevet 9. september 2019 #89 Skrevet 9. september 2019 13 minutter siden, dronne skrev: Dårlig språkkunnskaper gjør det vanskeligere å få jobb. Ikke minst når det gjelder folk med minimal skolegang. Det vet jeg veldig godt. Derfor har jeg argumentert for at skjerpa krav er bra. Det så for meg ut som om at du mente at mangel på statsborgerskap alene gav dårlig integrering. Men om du mener at dårlig norskkunnskaper gir dårlig integrering, ja da er vi enig.
Gjest Sam3 Skrevet 9. september 2019 #90 Skrevet 9. september 2019 4 hours ago, Villfisker said: Men det er pensjonister med inntekt. Det hadde vært noe annet om de hadde mottatt trygd fra Spania. Blir litt feil å sammenligne. Er ellers enig i at de godt kunne lært seg språket, om de ønsker å bosette seg der. Det er jo litt flaut å nesten ikke kunne gjøre rede for hva man ønsker å bestille f.eks. Feil og løgn. Finns norske skoler i disse steder. Selvfølgelige betyr folk med barn, Ikke pensjonister. Neste unnskyldning...
Gjest Sam3 Skrevet 9. september 2019 #91 Skrevet 9. september 2019 Dette handler ikke om språket. Om man behersker språket så kommer de med noe annet: https://www.utrop.no/plenum/ytringer/178621/
Gjest Rosetelys Skrevet 10. september 2019 #92 Skrevet 10. september 2019 7 timer siden, Sam3 skrev: Feil og løgn. Finns norske skoler i disse steder. Selvfølgelige betyr folk med barn, Ikke pensjonister. Neste unnskyldning... Det er fortsatt folk som forsørger seg selv og antagelig ikke har noen ønsker om å bli spanske statsborgere. Som sagt tidligere så kan man bo og delta o et samfunn uten å være statsborger eller å kunne språket i landet spesielt godt. Å kunne språket i landet man bor i er så klart en fordel, men dersom man ikke ønsker å heve økonomiske ytelser eller bli statsborger i landet så trenger man det faktisk ikke.
Sokkar Skrevet 10. september 2019 #93 Skrevet 10. september 2019 På 6.9.2019 den 10.49, ti10 skrev: Nei, det synes jeg ikke. Å være sterk teoretisk er ikke noen forutsetning for å kunne jobbe i et praktisk yrke. Når det er sagt, er jeg for å stille krav til at de som vil bo i dette landet må forstå, lese og skrive norsk. Litt vesentlig å kunne språket i praktiske yrker. Ekstremt viktig med tanke på HMS. 1
Fru Uperfekt Skrevet 10. september 2019 #94 Skrevet 10. september 2019 12 timer siden, Katten.2.0 skrev: Du påpeker nettopp poenget mitt. Kanskje vi også bør begynne å stille krav til vår egen befolkning. Du får kjempe for det da, selv syns jeg det høres latterlig ut. Så sier EOD til deg i denne tråden
Fru Uperfekt Skrevet 10. september 2019 #95 Skrevet 10. september 2019 (endret) På 6.9.2019 den 10.54, Centimeteren skrev: Syns det er diskrimerende og rasistisk om man MÅ snakke norsk i Norge. Alle språk er likeverd. Norge er tjent med å være et flerkulturelt land. Skal en bo og virke i et land (les: jobbe og bidra) er første bud å lære seg språket Er faktisk mer rasistisk å mene at de ikke kan lære seg språket Endret 10. september 2019 av Fru Uperfekt 3
Resignert Skrevet 10. september 2019 #96 Skrevet 10. september 2019 On 9/6/2019 at 11:46 AM, Centimeteren said: De kan jo jobbe uten å snakke norsk. De trenger ikke å søke jobb hos Ola Nordmann. Åja, jobbe for "sine egne", ikke betale skatt og moms, snylte mest mulig på det Norske samfunnet, og smugle svarte penger til f.eks Pakistan eller Tyrkia. Sånn som det foregikk i taxinæringen i Oslo. Om vi skal ha disse folkene i landet, bør målsettingen være 100% assimilering, intet mindre. Klanmentalitet, æreskultur, korrupsjonskultur, islam, snusk og fanteri er lite å samle på! 4
Majott Skrevet 10. september 2019 #97 Skrevet 10. september 2019 (endret) 14 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Nå har jeg ikke tatt norsk prøven men tror jeg skulle klart det om jeg hadde giddet å bli norsk. Ja det er endel, spesielt om de ønsker å bli reder (les: eier) Om jeg hadde bodd i et annet land, så hadde jeg lagt en veldig god innsats i å lære språket. Og ja, jeg skal flytte til et annet land ganske snart, og vil helt klar lære meg språket og ellers gjøre mitt beste for å komme inn i lokalmiljøet. Endret 10. september 2019 av Majott
Madame Butterfly Skrevet 10. september 2019 #98 Skrevet 10. september 2019 Jeg ser ikke helt behovet for at utlendinger skal ha norsk statsborgerskap. Jeg er selv gift med en utlending. Han bor, jobber og lever her. Det går veldig fint å gjøre dette uten norsk statsborgerskap. Ser virkelig ikke hvorfor det skal være så stor greie. 2
dronne Skrevet 10. september 2019 Forfatter #99 Skrevet 10. september 2019 14 hours ago, Sam3 said: Dette handler ikke om språket. Om man behersker språket så kommer de med noe annet: https://www.utrop.no/plenum/ytringer/178621/ Utrop er jo helt upartisk.
Gjest Villfisker Skrevet 10. september 2019 #100 Skrevet 10. september 2019 16 timer siden, Sam3 skrev: Feil og løgn. Finns norske skoler i disse steder. Selvfølgelige betyr folk med barn, Ikke pensjonister. Neste unnskyldning... Mange som tar noen år i utlandet ja, men ikke alle som blir boende permanent. Denne gruppen har også jobber med inntekt, så de vil naturligvis ha mer interesse av å lære språket, i motsetning til pensjonister som bare vil ta livet med ro. Så jeg syns fremdeles nordmenn i Spania er en dårlig sammenligning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå