Gå til innhold

Regjeringen stiller for høye norskkrav til å bli norsk statsborger - "Mange har ikke gått på skole og er ikke vant til å lære"

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I forslaget til ny integreringslov ønsker regjeringen å skjerpe kravet til norsk for å få statsborgerskap. Norge har en nasjonal prøve for innvandrere som viser hvor godt en person snakker, forstår, leser og skriver norsk. Kravet for å få norsk statsborgerskap har vært det såkalte A2. I forslaget til ny integreringslov skjerper regjeringen kravet til B1 muntlig.

Avdelingsleder ved Introduksjonssenteret i Drammen, Liv Gjønnes, er bekymret. Hun sier til NRK at en «veldig stor andel innvandrere aldri» vil klare B1 for å få norsk statsborgerskap. B1 er et for høyt nivå for veldig mange som ikke har gått på skole før eller som ikke er vant til å lære. 

– For personer med god utdannelse, og folk som er vant til å tilegne seg ny kunnskap, er dette overkommelig, selv om det er krevende. Men mange har kanskje liten eller ingen skolegang fra før, og noen er til og med analfabeter.

Er ikke det det samme som å si at sannsynligheten er liten for at de noen gang får seg en jobb, og svært lite sannsynlig at de noen gang blir selvforsørgende?

https://www.nrk.no/buskerud/urealistisk-norskkrav-for-statsborgerskap-1.14671333

Endret av dronne
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis de virkelig ønsker, klarer de da å lære språket. Med mindre individet har funksjonshemming eller har en særiøst psykisk lidelse, er det ingen unnskyldning. Hvis du virkelig vil noe, så klarer man det mest utrolige.

Dersom personen ikke orker fordi han\hun ikke "har lært å lære", kan han eller hun pelle seg tilbake dit de kom i fra. Er alltids et valg det. Hvis du virkelig gir opp å lære ett språk, kan det neppe være så fryktelig fælt å dra tilbake dit en flyktet fra.

Selvfølgelig har du diagnoser eller dyseleksi, da blir det noe annet.

Endret av kikkana
  • Liker 25
Skrevet
Sitat

B1: Det nest høyeste nivået.

Personen kan forstå hovedpunktene i klar tekst og tale om kjente emner som en ofte møter i forbindelse med arbeid, skole og fritid. Kan klare seg i de fleste situasjoner som kan oppstå og kan skrive enkle tekster om kjente emner og kort forklare og begrunne meninger og planer.

Etter min mening bør det være minimum av hva man klarer om man skal bli norsk statsborger. Kanskje det også skulle vært strengere. Norsk statsborger og opphold er jo ikke det samme. 

• Liker 30
Skrevet

Spørsmålet blir da i hvilken grad vi ønsker at mange som er analfabeter, ikke har noen utdannelse og ikke har tilstrekkelige evner til å lære seg språket skal bli norske statsborgere. Jeg tenker at det for Norge og nordmenn er veldig lite gunstig å gi statsborgerskap til og forsørge mennesker som sannsynligvis ikke har særlig mye å bidra med. 

• Liker 35
Skrevet
På 30.8.2019 den 15.47, dronne skrev:

I forslaget til ny integreringslov ønsker regjeringen å skjerpe kravet til norsk for å få statsborgerskap. Norge har en nasjonal prøve for innvandrere som viser hvor godt en person snakker, forstår, leser og skriver norsk. Kravet for å få norsk statsborgerskap har vært det såkalte A2. I forslaget til ny integreringslov skjerper regjeringen kravet til B1 muntlig.

Avdelingsleder ved Introduksjonssenteret i Drammen, Liv Gjønnes, er bekymret. Hun sier til NRK at en «veldig stor andel innvandrere aldri» vil klare B1 for å få norsk statsborgerskap. B1 er et for høyt nivå for veldig mange som ikke har gått på skole før eller som ikke er vant til å lære. 

– For personer med god utdannelse, og folk som er vant til å tilegne seg ny kunnskap, er dette overkommelig, selv om det er krevende. Men mange har kanskje liten eller ingen skolegang fra før, og noen er til og med analfabeter.

Er ikke det det samme som å si at sannsynligheten er liten for at de noen gang får seg en jobb, og svært lite sannsynlig at de noen gang blir selvforsørgende?

https://www.nrk.no/buskerud/urealistisk-norskkrav-for-statsborgerskap-1.14671333

Veldig enkelt: Om de ikke klarer språkkravene må de sendes ut.

• Liker 16
Skrevet
On 8/30/2019 at 3:47 PM, dronne said:

Dette er negativt hvordan? 🤔

Skrevet

I mange tilfeller tror jeg det er positivt å stille krav. Noe å strekke seg etter. Noe kompetansehevende. Om lista er lagt for høyt eller ikke har jeg imidlertid ikke nok kjennskap til å kunne vurdere. Hvis dette fører til at vi får en uforholdsmessig høy andel av intellektuelle og lav andel av analfabeter så er ikke det så ille. Henter man en brud fra langtvekkistan som har evner og ressurser til også å følge opp barna i skolen og samfunnet, samt kanskje selv kan bidra i yrkeslivet så klager ikke jeg.

• Liker 6
Skrevet
På 31.8.2019 den 11.30, herzeleid skrev:

Spørsmålet blir da i hvilken grad vi ønsker at mange som er analfabeter, ikke har noen utdannelse og ikke har tilstrekkelige evner til å lære seg språket skal bli norske statsborgere. Jeg tenker at det for Norge og nordmenn er veldig lite gunstig å gi statsborgerskap til og forsørge mennesker som sannsynligvis ikke har særlig mye å bidra med. 

Dette! Støtter 100%.

Kravene kan aldri bli for høye. Det er ingen menneskerett å være norsk statsborger heller. Man må jobbe for det og bevise at man fortjener det. Det må også være et krav å synge nasjonalsangen og si troskapsløftet. På seremonien jeg var var vi veldig få som faktisk sang nasjonalsangen og sa troskapsløftet. Det var meget, meget pinlig. Flertallet med ikke-europeisk utseende var musestille hele tiden.

• Liker 16
Skrevet

Selvfølgelig må man ha krav til at de skal lære norsk.  Det er et absolutt minstekrav.  

Tror ikke jeg hadde blitt hørt i Syria eller Afganistan om jeg emigrerte dit snakket nynorsk heller.

• Liker 10
Skrevet
On 9/2/2019 at 2:49 PM, Stina234 said:

Selvfølgelig må man ha krav til at de skal lære norsk.  Det er et absolutt minstekrav.  

Tror ikke jeg hadde blitt hørt i Syria eller Afganistan om jeg emigrerte dit snakket nynorsk heller.

Er kjent med utallige nordmenn permanent bosatt i Spania uten å har kommet mye videre enn dos cervesas...

Skrevet
6 minutter siden, Sam3 said:

Er kjent med utallige nordmenn permanent bosatt i Spania uten å har kommet mye videre enn dos cervesas...

Har disse søkt om spansk statsborgerskap? 

• Liker 18
Skrevet

Ikke relevant. Spørsmål er hva er kan samfunnet forvente av en innvandrer. Folk er forskjellige og disse krav handle egentilg om et forsøk til å «ta» noen fordi deres bakgrunn inkludere feil hudfarge eller religion eller hva som helt.

Men i utgangspunkt er alke forskjellige. Jeg bodde i Manhattan da Chinatown og Little Italy hadde folk som kunne ikke et ord engelsk og alt gikk greit til sluttt. Landet var bedre for st de kom og bidratt til mangfoldet. Slike steder betale derexslke til å reise til. Det er verdifulle. 

Skrevet

Jo det er relevant. Det skal settes krav til å få statsborgerskap.

• Liker 10
Skrevet
12 timer siden, Sam3 skrev:

Ikke relevant. Spørsmål er hva er kan samfunnet forvente av en innvandrer. Folk er forskjellige og disse krav handle egentilg om et forsøk til å «ta» noen fordi deres bakgrunn inkludere feil hudfarge eller religion eller hva som helt.

Men i utgangspunkt er alke forskjellige. Jeg bodde i Manhattan da Chinatown og Little Italy hadde folk som kunne ikke et ord engelsk og alt gikk greit til sluttt. Landet var bedre for st de kom og bidratt til mangfoldet. Slike steder betale derexslke til å reise til. Det er verdifulle. 

Selvfølgelig er det relevant.

Saken handler jo nettopp om hvilken test og hvilke krav som skal kreves for å få statsborgerskap, ikke visum eller oppholdstillatelse.. 

• Liker 5
Skrevet

Er ikke det bra da? Da luker vi ut de som aldri har lært noe, og har de innvandrerne som har utdannelse og som kan bidra i samfunnet ved å delta i arbeidslivet 

• Liker 7
Skrevet
On 8/30/2019 at 5:17 PM, Faria said:

Etter min mening bør det være minimum av hva man klarer om man skal bli norsk statsborger. Kanskje det også skulle vært strengere. Norsk statsborger og opphold er jo ikke det samme. 

3 minutter siden, Maleficenta said:

Er ikke det bra da? Da luker vi ut de som aldri har lært noe, og har de innvandrerne som har utdannelse og som kan bidra i samfunnet ved å delta i arbeidslivet 

Hva med mennesker med sterke mentale funksjonshemninger? Som ikke er i stand til å skrive riktig selv på eget språk? De skal ikke få lov å bli norske statsboere? 

Begynner ikke dette minne om sorteringssamfunn? 

Det er bare utenleninger sin verdi som skal sorteres etter intelligens eller kognitiv funksjon?

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig må man lære seg norsk, hvordan i all verden skal man ellers kunne være deltakende i det norske samfunnet?

Nivå A2 er lavt, og B1 er heller ikke spesielt høyt. I utlandet er det vanlig å måtte ha minimum C1 for å kunne studere / få seg (lokalspråklig) jobb. Jeg har selv nådd B-nivå i et fjerde- og femtespråk med minimal innsats på kveldskurs mens jeg var i mammaperm. Det er ikke fordi jeg er spesielt smart eller høyt utdannet, men fordi jeg har to velfungerende ører, to velfungerende øyne, og en god dose motivasjon.

Forøvrig ser jeg det som en form for diskriminering, hvis ikke rasisme, å tenke så lavt om innvandrere; "de greier ikke å lære seg språk en gang, stakkars".

• Liker 6
Skrevet
38 minutter siden, tanke said:

Hva med mennesker med sterke mentale funksjonshemninger? Som ikke er i stand til å skrive riktig selv på eget språk? De skal ikke få lov å bli norske statsboere? 

Det er ingen menneskerett å bli statsborger.

• Liker 5
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Å være sterk teoretisk er ikke noen forutsetning for å kunne jobbe i et praktisk yrke.

Når det er sagt, er jeg for å stille krav til at de som vil bo i dette landet må forstå, lese og skrive norsk. 

Skrevet

Syns det er diskrimerende og rasistisk om man MÅ snakke norsk i Norge. Alle språk er likeverd. Norge er tjent med å være et flerkulturelt land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...