AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #1 Skrevet 30. august 2019 Alenemamma, null avlastning. Hverdagsrutinen er som følger: Hente i bhg rundt 16. Hjem, flate ut i sofa. Begge sultne og slitne. Jeg finner noe kjeks jeg gomler i meg, mens barnet ammer. Kl 1730-18 lager jeg middag. Vi spiser sammen og gjør klart til kveldsstellet. Da har minsten fått fornyet energi, og springer rundt. 1900 Jeg får badet ham, han hoier og plasker. Jeg sier han skal pusse tenner, han pusser litt selv men når jeg vil hjelpe kniper han igjen og jeg gir opp. Jeg får på han en bleie. 1930 Vi ramler i seng (samsover) rundt kl 19. Vi kveldsammer, leser en bok, synger en nattasang. Han blir lei og stikker. 2000 Han klatrer opp i vinduskarmen, vet han ikke får lov så han snur seg forventningsfullt og venter på at jeg skal ta han ned derfra. Jeg gjør det til hoiende latter. Gjenta x ganger. Jeg synger bjørnen sover, når trollmor har lagt, hele remsa. Later som jeg sover for å inspirere. Ungen roer seg litt, kommer for å amme litt men får atter mer energi, setter seg oppå meg og hoier. Jeg gir han en bok, ber han lese den selv. Han gjør faktisk det. Jeg må ha litt me- time og leser på mobilen mens han styrer rundt. 2030 Stemningen er på topp, han synger, vil jeg skal lese mer, prøver seg på vinduskarmen etc. Legger seg i sin egen sprinkelseng, som står inntil hovedsengen. Ligger i ro i 10 sek der, så er det opp og hopp igjen. Det er ei stund siden han har spist så jeg spør om han er sulten. JA! Svarer han og er i full fart ut senga. Setter seg ved matbordet. Det varierer om han spiser mye og faktisk er sulten, eller om han bare griser. 2100 Vi prøver på legging igjen. Hoing og fliring. Mer amming. Gir meg en bok fordi han vil jeg skal lese mer, jeg sier at jeg har lest en bok og det får holde. Han kommer trekkende med en bamse, som han prøver å kle på en sokk. 2130 Han sovner, og sover stort sett natten gjennom. 08- 0830 Han våkner. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få en unge som faktisk legger seg for å sove kl 19, slik at jeg kan få meg litt alenetid på kvelden. Jeg får ikke til skrikekurer, det er uaktuelt for meg å prøve. Han sover mellom 1- 1,5 time i barnehagen. Anonymkode: c86b8...b53
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #2 Skrevet 30. august 2019 Hva med å spise FØR han legger seg, i stedet for å stå opp igjen? Spise middag tidligere, og ha kvelds før badingen Og husk at grenser er viktig. Han tester grensene dine, og lærer av svaret han får........ Ikke ha det lyst på soverommet. Gå inn i nattmodus. Ikke flombelysning, og hæla i taket, og nattmat 🤔 Anonymkode: 0f214...231 18
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #3 Skrevet 30. august 2019 Jeg har en sønn på nøyaktig samme alder. Er stort sett alene med barna mandag - torsdag. Sønnen min er kjempesliten etter barnehagen. Det er kanskje sønnen din også? Vår rutine: Han hentes 15:30/16:00: Vi går sammen (triller) til SFO å henter storebror. Så er det enten en tur innom butikken, eller rett hjem. Vi lager middag sammen (kaos) Anbefaler å lage mat kvelden før eller fryse ned mat. Enkle retter i form som «lager seg selv» i ovnen. Min erfaring er at det er best å få denne biten overstått med en gang. Snakker om dagen å prøver å gjøre middagen til en hyggelig stund. I 17 tiden går vi kanskje ut en tur på lekeplassen eller bader/leker hjemme. Kl 18 er det leggetid for minstemann. Legger jeg han senere, ligger han å synger/gråter å kaver i senga i 1-2 timer. Vi pusser tenner, vasket ansiktet og tar på pysj. I senga synger jeg «so ro lillemann» to - tre ganger, gir han smokken, sier natta og setter døra på gløtt. Da pleier jeg å storebroren å sjekke lekser/se TV/spille spill. Lillebror roper «natttaaaaaa» med jevne mellomrom å ler når vi svarer. Sånn holder han på 10-20 ganger, så blir det stille. Tror kanskje du ble prøve å ha middagen tidligere, roe ned før legging og legge før 🙂 Anonymkode: acbef...84e 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #4 Skrevet 30. august 2019 Ser at du ikke har han i sprinkelseng, det gjør det jo ikke lettere. Her må du være konsekvent på at når lyset er slukket, dere har lest og du har sagt natta, så er det natta. Følge tilbake og si «god natt» tå ut igjen. Holdt på sånn 2-3 dager med eldste. Men holdt på mitt, da godtok han det raskt. Lykke til! Anonymkode: acbef...84e 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #5 Skrevet 30. august 2019 Er ikke det mye amming for et 2 år gammelt barn? Jeg kan lite om amming men stusset på det. Ble så mye spising, både amming, middag, mer amming, kveldsmat, mer amming.. Sikkert lurt å ikke spørre om barnet er sulten for det gir jo en god anledning til å få stå opp igjen. Tror også barn på 2 år må få tennene pusset, de klarer ikke pusse bra nok selv. Kanskje greit å øve på, kan feks pusse mens han bader? Anonymkode: 1fe07...856 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #6 Skrevet 30. august 2019 Kan det også være at han sover for mye i barnehagen og rett og slett ikke er trøtt nok på kvelden? Anonymkode: 0214e...63e 5
Hactar Skrevet 30. august 2019 #7 Skrevet 30. august 2019 Høres ut som leggingen har blitt en lek for ham, og at han rett og slett ikke forbinder det med å roe ned for å sove når det er så mange «omkamper» med amming, spising og lesing. Tenker også at han sover ganske lenge om morgenen, og får en nokså lang natt selv om han sovner sent. Kanskje er det noe å hente på å begrense tiden han sover på dagen i barnehagen? Jeg tror uansett du må ta et godt og grundig oppgjør med rutiner og grensesetting for å få orden på leggingen, men det krever nok at du har et visst overskudd. Jeg leser deg som at du er temmelig på felgen, og at situasjonen spinner litt ut av kontroll fordi du ikke får hentet deg inn. Har du noen mulighet for å få hentet deg inn før du tar denne kampen? Jeg ville prøvd å snu helt om på rutinen for å gi ham nye assosiasjoner til leggetid. Gjør hva som passer deg best med rekkefølge på middag og kvelds, men jeg ville insistert på tannpuss, og ingen amming etter det. Ville ammet etter måltid, så han ikke blir litt mett før han skal spise og dermed ikke spiser nok til å holde natta gjennom. Jeg ville også sluttet å legge meg ned sammen med ham. Jeg tror ikke det hjelper ham til å slappe av slik du beskriver det. Lag en leggerutine, si god natt, sitt i døråpningen eller rett utenfor og la ham engasjere deg minst mulig. Slik det er nå, hjelper alle sprellene hans ham til å holde seg våken, fordi han får en diskusjon ut av deg. Responder minst mulig, men følg ham tilbake til senga hver gang han står opp. Du skal ikke være streng eller sint eller noe, du skal bare være dørgende kjedelig bestemt på at det er natta og ikke mere diskusjon om pupp, mat, lesing eller annet i dag. 18
Gjest WhisperingWind Skrevet 30. august 2019 #8 Skrevet 30. august 2019 Hvor gammel er ungen? Vi sluttet med samsoving da han var ca 10 mnd så han skulle bli vant med å sove alene til barnehagestart og soving i bhg. Han har hatt perioder der han tester meg på kveldene med tull. Han får ikke mat etter kvelds. Og er han tørst tilbys vann. Selve leggingen så er regelen at han ikke får forlate sengen. Jeg satt og ignorerte han etter gi hadde sagt godnatt. Gikk han ut av sengen tok jeg han bestemt opp igjen i sengen uten noen form for annen oppmerksomhet. Han fikk ikke romstere på rommet eller leke. Det tok ikke lang tid før det ble dritkjedelig og han heller la seg ned og sovnet. Så ignorer, vær konsekvent og forhold deg iskald.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #9 Skrevet 30. august 2019 kortere dagdupp, tidligere middag, kveldsmat kl 18:30 og i seng 19:30 og vær konsekvent. Aldri opp av senga etter legging.. og ikke hopping fra vinduskarmen rett før soving.. Anonymkode: 8d796...562 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #10 Skrevet 30. august 2019 Slutt å skriv måneder når barnet er over 1,5år🤯 Ungen din er nå 1,5 år, eller snart to år. Velg en av de hvis du ikke ønsker å høres helt snål ut. Hilsen ei på 327 mndr😑 Anonymkode: 92649...74c 14
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #11 Skrevet 30. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt å skriv måneder når barnet er over 1,5år🤯 Ungen din er nå 1,5 år, eller snart to år. Velg en av de hvis du ikke ønsker å høres helt snål ut. Hilsen ei på 327 mndr😑 Anonymkode: 92649...74c Det er veldig mye som skjer med barns utvikling i perioden 1,5 til 2 år, så det er upresist å skrive 1,5 år når barnet er 21 måneder. Nei, det er ikke det samme som å oppgi voksnes alder i måneder... Anonymkode: 6d58c...f18 16
Hedersbrukeren Skrevet 30. august 2019 #12 Skrevet 30. august 2019 Døgnrytmen er kanskje en utfordring, dvs om han sover til 08-08.30. Om han står opp 2 timer tidligere sovner han kanskje tidligere også 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #13 Skrevet 30. august 2019 *Middag med engang dere kommer hjem fra barnehagen i stedet for amming *Kveldsmat rundt 18, så kveldsstell. Ta lesing evt ved bading. Senga senest 19. *Ikke legg deg ned sammen med han; syng nattasang, si god natt, legg han og gå ut av rommet. Så lenge han er fornøyd, lar du han ligge selv om han ligger og prater med seg selv. Hvis du må inn, gå kjapt inn, la lyset være av, si god natt på nytt og gå ut. Går han ut av rommet og inn på stua, følg han rolig tilbake igjen uten tull og dill, si god natt og gå ut av rommet. *Kutt maten 2030, å spørre om han er sulten blir som invitere han til å stå opp igjen. Ellers enn det synes jeg du må prøve å være mer konsekvent og være klar på at natta er natta. Legg han i en egen seng i stedet for å legge han i din. Samsoving er bra det - når det funker. Her funker det ikke, så jeg hadde prøvd å kutte det ut Anonymkode: 0e02c...3e8 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #14 Skrevet 30. august 2019 Jeg har en på 2 år som sover like lenge i bhg som din og blir hentet på samme tid. Her har vi sluttet å amme, og han legges 19.30 og sovner stort sett før 20.00 og er våken 6.30-7.00, noen ganger før 06.00. Anonymkode: 4f2b8...56c 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #15 Skrevet 30. august 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig mye som skjer med barns utvikling i perioden 1,5 til 2 år, så det er upresist å skrive 1,5 år når barnet er 21 måneder. Nei, det er ikke det samme som å oppgi voksnes alder i måneder... Anonymkode: 6d58c...f18 Høres råååteit ut. Anonymkode: 92649...74c 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #16 Skrevet 30. august 2019 Det holder med mat før kl. 18.00 og amming er vel på tide å kutte ut nå siden det bare er kaos. Du kan ikke drive på med mate og amme om hverandre frem til 21.00. Ikke rart barnet ikke sovner. Du må være tydelig og ta kampen, forklare at nå blir det ikke mer mat. Det vil ta litt tid, men til slutt går det seg til. Anonymkode: 7ba91...4da 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #17 Skrevet 30. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Alenemamma, null avlastning. Hverdagsrutinen er som følger: Hente i bhg rundt 16. Hjem, flate ut i sofa. Begge sultne og slitne. Jeg finner noe kjeks jeg gomler i meg, mens barnet ammer. Kl 1730-18 lager jeg middag. Vi spiser sammen og gjør klart til kveldsstellet. Da har minsten fått fornyet energi, og springer rundt. 1900 Jeg får badet ham, han hoier og plasker. Jeg sier han skal pusse tenner, han pusser litt selv men når jeg vil hjelpe kniper han igjen og jeg gir opp. Jeg får på han en bleie. 1930 Vi ramler i seng (samsover) rundt kl 19. Vi kveldsammer, leser en bok, synger en nattasang. Han blir lei og stikker. 2000 Han klatrer opp i vinduskarmen, vet han ikke får lov så han snur seg forventningsfullt og venter på at jeg skal ta han ned derfra. Jeg gjør det til hoiende latter. Gjenta x ganger. Jeg synger bjørnen sover, når trollmor har lagt, hele remsa. Later som jeg sover for å inspirere. Ungen roer seg litt, kommer for å amme litt men får atter mer energi, setter seg oppå meg og hoier. Jeg gir han en bok, ber han lese den selv. Han gjør faktisk det. Jeg må ha litt me- time og leser på mobilen mens han styrer rundt. 2030 Stemningen er på topp, han synger, vil jeg skal lese mer, prøver seg på vinduskarmen etc. Legger seg i sin egen sprinkelseng, som står inntil hovedsengen. Ligger i ro i 10 sek der, så er det opp og hopp igjen. Det er ei stund siden han har spist så jeg spør om han er sulten. JA! Svarer han og er i full fart ut senga. Setter seg ved matbordet. Det varierer om han spiser mye og faktisk er sulten, eller om han bare griser. 2100 Vi prøver på legging igjen. Hoing og fliring. Mer amming. Gir meg en bok fordi han vil jeg skal lese mer, jeg sier at jeg har lest en bok og det får holde. Han kommer trekkende med en bamse, som han prøver å kle på en sokk. 2130 Han sovner, og sover stort sett natten gjennom. 08- 0830 Han våkner. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få en unge som faktisk legger seg for å sove kl 19, slik at jeg kan få meg litt alenetid på kvelden. Jeg får ikke til skrikekurer, det er uaktuelt for meg å prøve. Han sover mellom 1- 1,5 time i barnehagen. Anonymkode: c86b8...b53 Denne gutten er like gammel som min gutt. Han har sovet fra kl 19 til kl 0730 HVER natt siden han var 7mnd gammel.. For det første er du nødt til å slutte med samsovingen, det der byr på trøbbel. For det andre må du slutte la han leke å tøyse etter sengetid, på natten SOVER vi og det må han lære seg. Det er ingenting gøy som skal skje på natten eller kvelden, og det skal være helt stille. For det tredje skal du ikke under noen omstendigheter LEGGE DEG sammen med gutten når han legger seg, såklart vil han ikke sovne da!! Det er ikke en baby du har lenger ... Jeg er faktisk litt sjokkert over at du ikke skjønner selv HVORFOR gutten ikke vil sove, det har jo ingenting med han å gjøre men DEG. Hadde det vært min gutt ville denne gutten også lagt seg rett ned kl 19 pent og pyntelig. Anonymkode: 58b34...001 6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #18 Skrevet 30. august 2019 Slik jeg ser det er hele leggerutinen din feil. Gutten trenger egen seng, eget rom og han trenger absolutt ikke amme på nattestid. Du kan jo amme før han legger seg om du på død og liv ønsker han skal sutte på puppen. Anonymkode: 58b34...001 1
Mousj Skrevet 30. august 2019 #19 Skrevet 30. august 2019 Du trenger rutiner, og barnet bruker deg som smokk. Dropp sofaamming etter jobb, prøv å ha en planlagt middag som du har laget kvelden før og som du lett kan varme. Så kan en leke litt og ha det hyggelig før leggerutine med litt kveldsmat, stell og tannpuss. Hvis du absolutt ønsker å amme så kan du jo gjøre det ved legging da, men han trenger ikke morsmelken din lenger, og at puppen sitter på deg gjør at han ikke vil roe seg alene. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #20 Skrevet 30. august 2019 Og forresten, du kan bare GLEMME få skikk på dette uten å gå gjennom en skrikekur! Gutten er jo ett barn ikke en baby, og du er aaaatlfor sent ute for å få inn ordentlig rutine. Dette kunne vært unngått hadde du begynt litt før! Så da får du rett og slett velge, din egen egentid på kvelden eller legge gutten med tørr bleie, mett mage, drikkeflaske etc slik at han ikke lider noen nød og la det stå til. Anonymkode: 58b34...001 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå