AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #61 Skrevet 31. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste ikke dette før jeg svarte Da er jo målet oppnådd! Når man spør om råd, og flertallet mener noe annet, og man kjenner inni seg at neeei, dette er jeg ikke enig i. DA har man jo fått svar på hva en selv liker best Og det er det viktigste, hva nettopp dere ønsker! Anonymkode: a3eae...a91 Nei, det viktigste er jo faktisk barnet som må leve med dette navnet. Anonymkode: ef7da...9ff 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #62 Skrevet 31. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: At hva? Prøver du å si/skrive at du er ansatt i en barnehage, og at dere voksne gjør narr av barnas navn? Så utrolig lavmål av deg/dere. Og dersom dette stemmer, er det i tillegg utrolig dårlig gjort av deg å skrive navnene her også, høres ut som sjeldne navn som lett vil kunne spores tilbake til rette vedkommende. Ville forresten valgt Emrik, et vakkert navn. Anonymkode: 2a457...dfe For et sjokk. Du forsvarer disse tåpelige navnene og avslutter med å anbefale Emrik. Hva heter dine barn, tro? Willy-Maximilian og Zakarias-Andre? Anonymkode: cd084...6de 8
Klossmajor Skrevet 31. august 2019 #63 Skrevet 31. august 2019 14 timer siden, Arabella skrev: Emrik er et ungarsk guttenavn, hvis jeg ikke tar aldeles feil. Hvorfor sier flere her at det er White trash? Emrik er en svensk variant av et tysk navn. Så vidt jeg har forstått er Imre varianten som er vanlig i Ungarn. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #64 Skrevet 31. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For et sjokk. Du forsvarer disse tåpelige navnene og avslutter med å anbefale Emrik. Hva heter dine barn, tro? Willy-Maximilian og Zakarias-Andre? Anonymkode: cd084...6de Jeg kjenner flere personer som heter Emrik, bl.a en eldre mann på nesten 90 år. Navnet passer til personligheten hans. Ikke en mann som følger trender nei. En kul mann med stor personlighet og vinnende vesen Sindre hadde jeg en veldig fastlåst oppfatning om at var en fåmælt og tilbaketrukken fyr.- så viste det seg å være bygdas rabagast. Anonymkode: 21506...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #65 Skrevet 31. august 2019 Altså damer.. takker så mye for supert engasjement når det gjelder navnet til gutten vår💙 Vi har bestemt oss, derfor trenger vi ikke flere hatefulle/konstruktive komentarer på det harrye, white trash, nykonstruerte, tyske, ungarske, svenske, hipster, staute, tøffe, sjeldne og perfekte navnet til gutten vår😁 Takk for nå😄 Anonymkode: de2d8...d62 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. august 2019 #66 Skrevet 31. august 2019 Sindre. Emrik høres ut som en skrivefeil. Hva med Erik eller Eirik i stedet?
Alice123 Skrevet 31. august 2019 #67 Skrevet 31. august 2019 2 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Sindre. Emrik høres ut som en skrivefeil. Hva med Erik eller Eirik i stedet? Eller Henrik. Antar at Henrik og Emrik uttales veldig likt.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #68 Skrevet 31. august 2019 Sindre eller Emrik. Eller gå for et enda enklere navn så slipper hjernen jobbe så mye med å huske. Anonymkode: 21506...4ba 2
Hedersbrukeren Skrevet 31. august 2019 #69 Skrevet 31. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner flere personer som heter Emrik, bl.a en eldre mann på nesten 90 år. Anonymkode: 21506...4ba Særlig 2
Ruthven Skrevet 31. august 2019 #70 Skrevet 31. august 2019 10 minutter siden, Hedersbrukeren said: Særlig Fullt mulig, på sjøhistorie.no ligger det informasjon om Emrik Hammerlund, født 1910. Det var sikkert ikke et vanlig navn, men det er en fornorskning/forsvenskning av tyske Emmerich, og det er et gammelt navn. 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #71 Skrevet 31. august 2019 Hva er galt med Emrik? Liker Sindre best. Men skjønner ikke hva dere mener med White trash? Anonymkode: c2f32...9e9 1
Arabella Skrevet 31. august 2019 #72 Skrevet 31. august 2019 (endret) 7 timer siden, Klossmajor skrev: Emrik er en svensk variant av et tysk navn. Så vidt jeg har forstått er Imre varianten som er vanlig i Ungarn. Du har rett. Jeg skulle ha undersøkt før jeg skrev. Jeg synes forøvrig at Emrik er et flott navn, det samme om Sindre. Endret 31. august 2019 av Arabella
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. august 2019 #73 Skrevet 31. august 2019 2 timer siden, Hedersbrukeren skrev: Særlig Navnet har åpenbart vært lite i bruk før de siste 10 årene, men husk at for å komme med på statistikken, må det være minst 4 personer som har fått navnet. Pga personvern offentliggjør ikke SSB navn som 3 eller færre har. Så godt mulig det finnes en og annen gamling med navnet. Uten at det endrer på at dette tydeligvis er et poppis-navn, selvfølgelig.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #75 Skrevet 31. august 2019 Synes Sindre er veldig feminint og ganske stygt i likhet(etter min mening) Sigurd, Emilio/Emilian, Lennart og Julian. Emrik er ikke spesielt pent det heller, men bedre. #Gårmotstrømmen Anonymkode: f6e6a...d51
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #76 Skrevet 31. august 2019 På 30.8.2019 den 17.13, Arabella skrev: Emrik er et ungarsk guttenavn, hvis jeg ikke tar aldeles feil. Hvorfor sier flere her at det er White trash? Fordi at vi er ikke i Ungarn? Jessica, Jennifer, Andrew etc er helt ok i engelskspråklige land, men harry i Norge.. Anonymkode: 9c9a1...62a 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #77 Skrevet 31. august 2019 1 time siden, Anonymus Notarius skrev: Navnet har åpenbart vært lite i bruk før de siste 10 årene, men husk at for å komme med på statistikken, må det være minst 4 personer som har fått navnet. Pga personvern offentliggjør ikke SSB navn som 3 eller færre har. Så godt mulig det finnes en og annen gamling med navnet. Uten at det endrer på at dette tydeligvis er et poppis-navn, selvfølgelig. Da vi endte opp med Emrik hadde vi aldri hørt det før. Vi hadde kjøpt den store norske navneboka (Jørgen Ouren) et par år tidligere, og det var der det stod en liste med 10 lite brukte/uvanlige navn. Det betyr jo at det har historie I Norge. Vi valgte å bruke det navnet og det lever (og kommer vi til å gjøre og) både han og vi veldig godt med. Anonymkode: 4988e...6be 4
Anim92 Skrevet 31. august 2019 #78 Skrevet 31. august 2019 Måtte blitt Embrik i så fall. Emrik ser jo ut som en skrivefeil.. 3
Klossmajor Skrevet 31. august 2019 #79 Skrevet 31. august 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi at vi er ikke i Ungarn? Jessica, Jennifer, Andrew etc er helt ok i engelskspråklige land, men harry i Norge.. Anonymkode: 9c9a1...62a Harry er jo et uttrykk som ble konstruert om folk i lavere sosiale lag som henter inspirasjon fra engelskspråklige land. På samme måte som Harry blir et harry navn i Norge, vil også alle engelske navnevarianter kunne anses som harry her til lands. Emrik er ikke ungarsk, men en svensk variant av et tysk navn. Å la seg inspirere av tyske og svenske navn, eller ungarske for den saks skyld, faller ganske langt unna betydningen av både harry og "white trash". 3
Klossmajor Skrevet 31. august 2019 #80 Skrevet 31. august 2019 Navn med endelsen -rik har urlang tradisjon blant germanskspråklige folk. Endelsen angir rikdom og makt, og har vært veldig vanlig blant germanske høvdinger og konger tilbake til folkevandringstiden. I form av f.eks Ulrik, Roderik, Eirik og Fredrik. Sånn sett er et navn som Emrik ganske naturlig i Skandinavia. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå