Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. august 2019 #21 Skrevet 30. august 2019 (endret) 1 time siden, Leo skrev: Det ville sannsynligvis ha vært mye lettere å lese det du skriver hvis du i det minste hadde forholdt deg til vanlige regler for tegnsetting, mellomrom mellom ord osv. Jeg må med andre ord svare på det jeg tror du mener og det er at gavene i forbindelse med bl.a. bryllup og konfirmasjon har endret seg i løpet av de siste tiårene. Siden jeg er gammel nok til å ha opplevd det, kan jeg bare bekrefte det. På den annen side har også den jevne nordmann fått betydelig bedre råd i løpet av denne perioden så da har det sin naturlige forklaring. At det er forskjell på folk og på hva og hvor mye de både ønsker og har mulighet til å gi har imidlertid ikke endret seg og jeg føler faktisk at dette presset var enda større før. Da var det veldig om å gjøre og kunne vise til den flotteste gaven på gavebordet. I våre dager er det så mye flott at det meste bare forsvinner i mengden og få eller ingen bryr seg. Verken 20.000 eller 10.000 kroner er så mye eller lite at det vil få noen til å tenke noe særlig over det, så jeg synes dere kan gi det dere ønsker uten å føle noe press. 5.000 eller 2.000 kroner er også mer enn nok i mine øyne og har noen lyst til å gi sine barn 2.000.000 kroner i bryllupsgave så må det også være greit. Du føler at presset var enda større før . Da var det veldig om å gjøre å kunne vise den flotteste gaven på gavebordene. Hvor låg den igjennomsnittleg pris standard på gaver før, og når meiner endringene kom ? Personleg har eg stor forståelse for at brudeparet ynskjer seg penger til fordel for gaver. De ferreste bryr seg idag om gaver som sansynleg havner som husefyll. Kan til orientetring nevne at brudeparet har gjitt klart utrykk for at bryllaupet først fremst blir ansett som en familiefest. Den jevne nordmann har fått betydeleg bedre råd, men så stiller også den jevne nordmann høyere krav og forventninger. Tråden avslutta ! ! Endret 30. august 2019 av Anonym Bruker
Leo Skrevet 30. august 2019 #22 Skrevet 30. august 2019 4 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Du føler at presset var enda større før . Da var det veldig om å gjøre å kunne vise den flotteste gaven på gavebordene. Hvor låg den igjennomsnittleg pris standard på gaver før, og når meiner endringene kom ? Personleg har eg stor forståelse for at brudeparet ynskjer seg penger til fordel for gaver. De ferreste bryr seg idag om gaver som sansynleg havner som husefyll. Kan til orientetring nevne at brudeparet har gjitt klart utrykk for at bryllaupet først fremst blir ansett som en familiefest. Den jevne nordmann har fått betydeleg bedre råd, men så stiller også den jevne nordmann høyere krav og forventninger. Jeg har altså litt problemer med å forstå hva du mener, men det har vel ikke vært noen gjennomsnittlig "standard" verken før eller nå. For 35 - 40 år siden var for eksempel 1.000 kroner mye penger. I dag er dette, selvfølgelig ikke, en like stor gave og endringene har kommet sakte, men sikkert i forbindelse med at folk har fått bedre råd. Men jeg forstår åpenbart ikke helt hvor du vil og hva du egentlig lurer på. 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. august 2019 #23 Skrevet 30. august 2019 (endret) 2 timer siden, Leo skrev: Jeg har altså litt problemer med å forstå hva du mener, men det har vel ikke vært noen gjennomsnittlig "standard" verken før eller nå. For 35 - 40 år siden var for eksempel 1.000 kroner mye penger. I dag er dette, selvfølgelig ikke, en like stor gave og endringene har kommet sakte, men sikkert i forbindelse med at folk har fått bedre råd. Men jeg forstår åpenbart ikke helt hvor du vil og hva du egentlig lurer på. Synd du har problemer med å ha fortstått poenget. Ja, for 35-40 år sidan var det ofte satt ein standard på kr. 500-1000 på en bryllaupsgave. Da var den igjennomsnittleg timelønnen omlag 15-20 kr , og det var lønnen som da satt standarden for bryllaupsgavene. Ja, de fleste har fått bedre råd, men vert å minne om at det finnes dem som også har fått dårlige råd. Vi har idag en standard for gaver i mange samanhenger slik at dei fleste vet at de har noe å forholde seg til. https://www.kk.no/jobb/hvor-mye-skal-du-bruke-pa-bryllupsgaven/67978142i Endret 30. august 2019 av Anonym Bruker
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. august 2019 #24 Skrevet 31. august 2019 22 timer siden, Havbris skrev: Hva er spørsmålet ditt?
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #25 Skrevet 31. august 2019 16 timer siden, Anonym Bruker skrev: 17 timer siden, Daria skrev: Skriver en blanding av nynorsk, bokmål og dialekt, og legger ikkje så mye vekt på rettskriving. Har vel Har du ikke tilgang til program for rettskriving? Anonymkode: 1b6c1...96d
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. august 2019 #26 Skrevet 31. august 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke tilgang til program for rettskriving? Anonymkode: 1b6c1...96d Drittlei skribenter som stadig vekk føler trang til å måtte kritisere andre for rettskriving. Ver så vennlig å heller finne deg evntl. noen andre Tråder du er fornøyd med. Også Kong Olav hadde dysleksi. Solberg svara på skrivefeil-kommentar Statsminister Erna Solberg fekk denne veka kritikk for skrivefeil i ein status på Facebook-profilen sin. «Jeg har dysleksi og skriver selv», svara Solberg tilbake. Endret 31. august 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #27 Skrevet 31. august 2019 Det vil alltid være slik at brudeparet sine foreldre på begge sider mest sannsynligvis kommer til å gi gave av ulik verdi i bryllupet. Det samme gjelder summen disse partene kommer til å bruke på reise og opphold ifm bryllupet. Slik vil det alltid være. Er du egentlig misunnelig mtp at dette brudeparet fikk høyere pengesum i gave enn det du og din mann fikk da dere giftet dere? Anonymkode: b5bad...c0e
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. august 2019 #28 Skrevet 31. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det vil alltid være slik at brudeparet sine foreldre på begge sider mest sannsynligvis kommer til å gi gave av ulik verdi i bryllupet. Det samme gjelder summen disse partene kommer til å bruke på reise og opphold ifm bryllupet. Slik vil det alltid være. Er du egentlig misunnelig mtp at dette brudeparet fikk høyere pengesum i gave enn det du og din mann fikk da dere giftet dere? Anonymkode: b5bad...c0e Tåpeleg spørsmål !
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå