Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. august 2019 #1 Skrevet 30. august 2019 (endret) Svigerforeldre skulle gji kr. 20.000 i bryllaupsgave til brudeparet som forøvri er godt etablert m / gode inntekter begge to. Vi for vår del hadde planer om å halvere det beløpet til kr. 10.000. Bruker m.a eit 5 sifra tall i året til besøksreise ettersom paret har etablert seg annen kan av landet. Dersom brudeparet hadde vert i en etableringsfase så hadde vi kanskje vurdert å prioritert annerledes, og høynet summen. Vi er begge pensjonister og har flere barn,barnebarn og må selvsagt gjøre våre økonomiske prioriteringer som dei fleste andre. Synes det er fint at ein ønsker å oppretthalde tradisjonen om å gifte seg kirkeleg, og at de ønsker å markere dagen samen med venner og kjente. Også vi giftet oss kirkelig m/ mange innbydde gjester, men på den tiden så hadde våre foreldre /svigerforeldre ikkje så godt råd, så var slettes ikkje vanleg å gji store pengebeløp, men vanleg å gji gaver. Vi var i en etableringsfase, men var såvist ikkje vanleg m/ foreldre som kausjonerte , medlånsavtaler m.v. som idag, og det var langt tøffere å gå inn i en etableringsfasen som eneforsørger. Endret 31. august 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #3 Skrevet 30. august 2019 Jeg forstår heller ikke hva du spør om. Lurer du på om det er ok at dere gir 10.000? Isåfall er svaret ja, selvsagt. De to foreldreparene behøver jo absolutt ikke å gi samme sum. Anonymkode: 46a07...dc7 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #4 Skrevet 30. august 2019 Jeg ser verken hva andre gir, hvor mye dere betaler for å reise på besøk, eller hvor etablert brudeparet er, har noe som helst med saken å gjøre. Ene foreldreparet som sitter godt i det ga gave for syvsifret beløp. Andre foreldreparet ga gave for et-par tusenlapper, og vi spanderer reise hver gang de kommer på besøk. De betyr akkurat like mye for oss, på alle måter. Man gir etter ønske og evne. Så slutt å tenk på ytre faktorer. Anonymkode: d12e7...854 4
Gjest O.G. Skrevet 30. august 2019 #5 Skrevet 30. august 2019 Har dere råd til å gi 10000kr så gi for all del 10000kr.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. august 2019 #6 Skrevet 30. august 2019 (endret) 6 timer siden, Havbris skrev: Hva er spørsmålet ditt? Reiser ikkje noe spørsmål : Forsøker bare å trekke noen sluttninger i forbindelse med "gavedryss " i bryllaupet før og no. Selvsagt må det vera opptil hver enkelt hvor de ønsker å legge lista / standarden for gaver i bryllaup. konfirmasjoner etc. Da vi giftet oss for drøyt 40 år sidan, så var det slettes ikkje vanleg å gji penger i bryllaupsgaver, men gaver til en fastsatt standard / kostnad alt etter hvor mange som var innbedne Er m.a bare litt bekymra for hvilke signaler vi som foreldre / besteforeldre sender til våre barn igjennom gavedryss-er. (Trist når barn av foreldre m/ dårleg råd føler seg mobbet i bursdagselskaper fordi dei ikkje hadde råd i gji kr. 500 i bursdagsgave. ) Endret 30. august 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #8 Skrevet 30. august 2019 Vi fikk 8000 kr av ene foreldreparet og 500 000 av andre. Begge gavene ble satt utrolig stor pris på! Men hva er spørsmålet? Anonymkode: 2b94b...335 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #9 Skrevet 30. august 2019 Så det du sier at hvis en av dine barn hadde giftet seg når den studerte feks. Altså uten å ha etablert seg, og et av de andre gifter seg når den er godt etablert så gir du mye mindre til den siste enn den første? Anonymkode: f723e...32f
Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. august 2019 #10 Skrevet 30. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk 8000 kr av ene foreldreparet og 500 000 av andre. Begge gavene ble satt utrolig stor pris på! Men hva er spørsmålet? Anonymkode: 2b94b...335 Å gji forskudd på arv i bryllaupsgave har slettes ikkje vert vanleg, og vet ikkje om det er blitt vanleg praksis. Tidligere var det vanleg at gavene blei lagt ut / oppstilt så alle gjestene kunne få se dem, men den skikken er ettersom eg har forstått utgått på dato. Mange som idag gifter seg har kanskje lagt bak seg noen år i samboerskap , og er slik sett etablert m/ det meste, derfor er det vel naturleg at de ønsker fortrinnsvis penger.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. august 2019 #11 Skrevet 30. august 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så det du sier at hvis en av dine barn hadde giftet seg når den studerte feks. Altså uten å ha etablert seg, og et av de andre gifter seg når den er godt etablert så gir du mye mindre til den siste enn den første? Anonymkode: f723e...32f Nå har vi flere voksne / etablerte barn , og min holdning har vert å behandle alle likt, og det kan ofte synes å vera en utfordring, men slik har det vert. Foreldrene er og veletablert m/ god økonomi, men barna har likevel måtte lære seg å ta eit økonomisk ansvar , og har aldri vert snakk om forskudd på arv i etableringsfase m.v. Endret 30. august 2019 av Anonym Bruker
Daria Skrevet 30. august 2019 #12 Skrevet 30. august 2019 12 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Å gji forskudd på arv i bryllaupsgave har slettes ikkje vert vanleg, og vet ikkje om det er blitt vanleg praksis. Tidligere var det vanleg at gavene blei lagt ut / oppstilt så alle gjestene kunne få se dem, men den skikken er ettersom eg har forstått utgått på dato. Mange som idag gifter seg har kanskje lagt bak seg noen år i samboerskap , og er slik sett etablert m/ det meste, derfor er det vel naturleg at de ønsker fortrinnsvis penger. Det har blitt gjort i alle de 10+ bryllupene jeg har vært i de siste 15 åene, så utgått på dato vil jeg ikke påstå at det er. Forøvrig er skrivestilen din, både når det gjelder formuleringer og bruken av mellomrom og tegnsetting, slitsom å lese og tidvis vanskelig å forstå. Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig vil fram til, utover å klage over at alt var bedre før? 4
Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. august 2019 #13 Skrevet 30. august 2019 (endret) 2 timer siden, Daria skrev: Det har blitt gjort i alle de 10+ bryllupene jeg har vært i de siste 15 åene, så utgått på dato vil jeg ikke påstå at det er. Forøvrig er skrivestilen din, både når det gjelder formuleringer og bruken av mellomrom og tegnsetting, slitsom å lese og tidvis vanskelig å forstå. Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig vil fram til, utover å klage over at alt var bedre før? Skriver en blanding av nynorsk, bokmål og dialekt, og legger ikkje så mye vekt på rettskriving. Har vel heller ikkje noe sted klaget over at alt var så mye bedre før , men kanskje var det noen grunnleggende holdninger i forbindelse med gavedryss som ein med fordel kunna videreført. Tradisjonene i forbindelse med bryllaup, konfirmasjoner etc. har vel ikkje endret seg stort. men standarden m.a på gavedryssene har endret seg, og mange føler utvilsamt eit press som de bør vert foruten. Endret 30. august 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #14 Skrevet 30. august 2019 2 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Skriver en blanding av nynorsk, bokmål og dialekt, og legger ikkje så mye vekt på rettskriving. Har vel heller ikkje noe sted klaget over at alt var så mye bedre før , men kanskje var det noen grunnleggende holdninger i forbindelse med gavedryss som ein med fordel kunna videreført. Tradisjonene i forbindelse med bryllaup, konfirmasjoner etc. har vel ikkje endret seg stort. men standarden m.a på gavedryssene har endret seg, og mange føler utvilsamt eit press som de bør vert foruten. Jeg forstår ikke helt dette. Mener du at de 20 000 som svigerfamilien vil gi og de 10 000 som dere skal gi er for mye, og dere er pressa til det? Jeg er av den oppfatning at man skal gi det som passer sin økonomi og ikke skjele for mye til andre, men som foreldregaver så synes ikke jeg dette er spesielt overdådig. Det at barna er relativt etablerte betyr ikke at det ikke kommer godt med med en pengegave. Anonymkode: 22afa...f40 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. august 2019 #15 Skrevet 30. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt dette. Mener du at de 20 000 som svigerfamilien vil gi og de 10 000 som dere skal gi er for mye, og dere er pressa til det? Jeg er av den oppfatning at man skal gi det som passer sin økonomi og ikke skjele for mye til andre, men som foreldregaver så synes ikke jeg dette er spesielt overdådig. Det at barna er relativt etablerte betyr ikke at det ikke kommer godt med med en pengegave. Anonymkode: 22afa...f40 Var i utgangspunktet snakk om at VI skulle gji brudeparet samme beløp. Svigerforeldre har imidlettid valgt å gji kr. 20.000 , og tilsvarende som de andre barna deres fikk i bryllaupsgave for noen år sidan. Vi for vår del har samla reisekostnader tur / retur i forbindelse bryllaupet og øvrige besøksreiser igjennom året som påberoper seg til omlag kr. 4000- 5000 x 6 g. årlig . Vi for vår del synes beløpsgrensen handler om en prioritering. Også vi kan valgt å gji brudeparet tilsvarede kr. 20.000 og heller avstå for noen besøkreiser. (De øvrige etablerte barna våre bor i distriktet vårt , og vi har ingen nevneverdige utlegg i forbindelse med besøksreiser). Vi har konfirmasjonstid i Norge nå, og de fleste konfirmanter er nok utvilsamt mest opptatt av str. på pengegaven, og et høy- aktuelt samtaleemne etter konfirmasjonsdagen blandt konfirmantene. Bunader er blitt det tradisjonelle klesdrakten (for jenter ) til en kostnad av omlag kr. 25.000. Hva har du å se til konfirmantene som ikkje hadde råd til den etterlengta bunaden , og dei vet at dei skiller seg ut på konfirmasjonsbilde. og under konfirmasjonsdagen gr. klesdrakta. ?
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #16 Skrevet 30. august 2019 1 minutt siden, Anonym Bruker skrev: Var i utgangspunktet snakk om at VI skulle gji brudeparet samme beløp. Svigerforeldre har imidlettid valgt å gji kr. 20.000 , og tilsvarende som de andre barna deres fikk i bryllaupsgave for noen år sidan. Vi for vår del har samla reisekostnader tur / retur i forbindelse bryllaupet og øvrige besøksreiser igjennom året som påberoper seg til omlag kr. 4000- 5000 x 6 g. årlig . Vi for vår del synes beløpsgrensen handler om en prioritering. Også vi kan valgt å gji brudeparet tilsvarede kr. 20.000 og heller avstå for noen besøkreiser. (De øvrige etablerte barna våre bor i distriktet vårt , og vi har ingen nevneverdige utlegg i forbindelse med besøksreiser). Vi har konfirmasjonstid i Norge nå, og de fleste konfirmanter er nok utvilsamt mest opptatt av str. på pengegaven, og et høy- aktuelt samtaleemne etter konfirmasjonsdagen blandt konfirmantene. Bunader er blitt det tradisjonelle klesdrakten (for jenter ) til en kostnad av omlag kr. 25.000. Hva har du å se til konfirmantene som ikkje hadde råd til den etterlengta bunaden , og dei vet at dei skiller seg ut på konfirmasjonsbilde. og under konfirmasjonsdagen gr. klesdrakta. ? Dette er utrolig lite sammenhengende og vanskelig å forstå. Hvor kommer konfirmantene inn i bildet? Jeg synes det er utrolig smålig av dere å kutte i gaven på grunn av reisekostnader. Jeg tipper at de som bor nærmere dere sikkert får mange goder som de som bor lengre borte ikke får, for eksempel oftere hjelp i hverdagen. Om jeg ser på min egen familie så er det ikke tvil om at mine søsken som bor nærmere mine foreldre har fått tre ganger så mye hjelp (minst) både av praktiske ting og delvis også økonomi. Om foreldrene mine da skulle gitt meg og mine mindre gaver for at det koster mer å reise hit, så hadde jeg følt at det var utrolig smålig av dem. Anonymkode: 22afa...f40 2
Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. august 2019 #17 Skrevet 30. august 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er utrolig lite sammenhengende og vanskelig å forstå. Hvor kommer konfirmantene inn i bildet? Jeg synes det er utrolig smålig av dere å kutte i gaven på grunn av reisekostnader. Jeg tipper at de som bor nærmere dere sikkert får mange goder som de som bor lengre borte ikke får, for eksempel oftere hjelp i hverdagen. Om jeg ser på min egen familie så er det ikke tvil om at mine søsken som bor nærmere mine foreldre har fått tre ganger så mye hjelp (minst) både av praktiske ting og delvis også økonomi. Om foreldrene mine da skulle gitt meg og mine mindre gaver for at det koster mer å reise hit, så hadde jeg følt at det var utrolig smålig av dem. Anonymkode: 22afa...f40 Du skjønner nok ikkje samanhengen rett og slett fordi du ikkje kan identifisere deg. Kanskje burde du ta deg en prat med dine foreldre først så du får avklart misstanken du retter mot dem. Synes det er ikkje mer en rett og rimeleg at du selv betalte dine foreldre kostnader du påfører dem i forbindelse med besøk hos dem. Kanskje er økonomien til dine foreldre presset, og også de må foreta sine prioriteringer. Endret 30. august 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #18 Skrevet 30. august 2019 40 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Var i utgangspunktet snakk om at VI skulle gji brudeparet samme beløp. Svigerforeldre har imidlettid valgt å gji kr. 20.000 , og tilsvarende som de andre barna deres fikk i bryllaupsgave for noen år sidan. Vi for vår del har samla reisekostnader tur / retur i forbindelse bryllaupet og øvrige besøksreiser igjennom året som påberoper seg til omlag kr. 4000- 5000 x 6 g. årlig . Vi for vår del synes beløpsgrensen handler om en prioritering. Også vi kan valgt å gji brudeparet tilsvarede kr. 20.000 og heller avstå for noen besøkreiser. (De øvrige etablerte barna våre bor i distriktet vårt , og vi har ingen nevneverdige utlegg i forbindelse med besøksreiser). Vi har konfirmasjonstid i Norge nå, og de fleste konfirmanter er nok utvilsamt mest opptatt av str. på pengegaven, og et høy- aktuelt samtaleemne etter konfirmasjonsdagen blandt konfirmantene. Bunader er blitt det tradisjonelle klesdrakten (for jenter ) til en kostnad av omlag kr. 25.000. Hva har du å se til konfirmantene som ikkje hadde råd til den etterlengta bunaden , og dei vet at dei skiller seg ut på konfirmasjonsbilde. og under konfirmasjonsdagen gr. klesdrakta. ? Jeg fatter virkelig ikke hva kostnader med besøk, og i alle fall ikke hva konfirmasjonsgaver, har med dette å gjøre... Du fremstår som utrolig rar og sær. Anonymkode: d12e7...854 3
Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. august 2019 #19 Skrevet 30. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fatter virkelig ikke hva kostnader med besøk, og i alle fall ikke hva konfirmasjonsgaver, har med dette å gjøre... Du fremstår som utrolig rar og sær. Anonymkode: d12e7...854 Ferdig snakka. !
Leo Skrevet 30. august 2019 #20 Skrevet 30. august 2019 2 timer siden, Anonym Bruker skrev: Skriver en blanding av nynorsk, bokmål og dialekt, og legger ikkje så mye vekt på rettskriving. Har vel heller ikkje noe sted klaget over at alt var så mye bedre før , men kanskje var det noen grunnleggende holdninger i forbindelse med gavedryss som ein med fordel kunna videreført. Tradisjonene i forbindelse med bryllaup, konfirmasjoner etc. har vel ikkje endret seg stort. men standarden m.a på gavedryssene har endret seg, og mange føler utvilsamt eit press som de bør vert foruten. Det ville sannsynligvis ha vært mye lettere å lese det du skriver hvis du i det minste hadde forholdt deg til vanlige regler for tegnsetting, mellomrom mellom ord osv. Jeg må med andre ord svare på det jeg tror du mener og det er at gavene i forbindelse med bl.a. bryllup og konfirmasjon har endret seg i løpet av de siste tiårene. Siden jeg er gammel nok til å ha opplevd det, kan jeg bare bekrefte det. På den annen side har også den jevne nordmann fått betydelig bedre råd i løpet av denne perioden så da har det sin naturlige forklaring. At det er forskjell på folk og på hva og hvor mye de både ønsker og har mulighet til å gi har imidlertid ikke endret seg og jeg føler faktisk at dette presset var enda større før. Da var det veldig om å gjøre og kunne vise til den flotteste gaven på gavebordet. I våre dager er det så mye flott at det meste bare forsvinner i mengden og få eller ingen bryr seg. Verken 20.000 eller 10.000 kroner er så mye eller lite at det vil få noen til å tenke noe særlig over det, så jeg synes dere kan gi det dere ønsker uten å føle noe press. 5.000 eller 2.000 kroner er også mer enn nok i mine øyne og har noen lyst til å gi sine barn 2.000.000 kroner i bryllupsgave så må det også være greit. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå