Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! En av mine hvite hardangersømduker er ikke så hvit lenger..... Faktisk er den blitt temmelig gul. Er det noen som har et godt råd om hvordan jeg kan få bleket den tilbake til "noenlunde hvit" igjen? Helt hvit er vel vanskelig å få til, men alt hjelper. Bleking med Klorin blir vel i tøffeste laget. Jeg vil jo ha en duk opp av vasken, -ikke et garnnøste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville levert den inn på rens jeg.

Skrevet

Bunadskjorter i lin som har gulnet skal man henge ut i sola, jeg vet ikke om det fungerer på hardangersøm i bomull?

Har hørt tips om sitronvann og sol, men tør ikke love at det virker. Vet ikke om det er skadelig heller. Men det er ihvertfall bedre enn klor! :kul:

Skrevet

Takk, Spirito. Jeg synes også sitron høres bedre ut enn Klorin, så jeg får vel tusle i butikken og handle noen sitroner.... Så får jeg heller prøve rens etterpå hvis det mislykkes. :-?

Skrevet

Kan du ikke prøve å la den ligge i Blenda over natten...for så å vaske den med Blenda (ikke color) i maskinen på 60 grader...og så ut i solen. At det funker med solen er fordi solen bleker.

:)

Gjest gjest1
Skrevet

Skjorta til bunaden min i lin m/broderier var for et par år siden knallgul ei uke før 17.mai. Lett hysterisk sprang jeg over gata til en eldre dame som er et vandrende leksikon på alt som har med hus og heim å gjøre. Og hun anbefalte skylling med vann og sitronsaft og en runde i sola etterpå. Og skjorta ble snøhvit og luktet riktig så frisk og godt. Skulle vel fungere på en linduk å, skulle jeg tro...

Skrevet

Jeg legger det i klorvann i 10 minutter, men hvis du må gjøre det ofte, så vil det jo slite etterhvert. Skal prøve sitronvann selv neste gang.:D

Skrevet

Eh...det var sant. Hvor mange sitroner trenger jeg til f.eks. en liter vann?

Skrevet

Jeg har faktisk nettopp bleket bunadskjorten og forkleeet mitt i bommul/hardangersøm i klorin over natten. Det gikk kjempefint. Det ble utrolig hvitt og fint. Men ville kanskje ikke gjort dette igjen og igjen... Det sliter vel på stoffet.

Skrevet

Det som er viktig etter å ha brukt klorin er å skylle med et par ss eddik i vannet. Eddik stopper kloringsprosessen som ellers vil fortsette, selv om tøyet blir skylt og tørket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...