Gå til innhold

Hvor viktig er det for deg at barnet ditt har mannlige rollemodeller i barnehage og skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg er det veldig viktig da jeg føler at både barnehage og barneskole er overrepresentert hva gjelder damer. Flest damer er førskolelærere, fagarbeidere og lærere i barneskolen. Ofte jobber menn på ungdomsskolen og videregående, og assistenter/fagarbeidere har ikke altfor mange menn.

Spesielt for guttene syns jeg det er viktig at har mannlige rollemodeller. Kjønnene ER forskjellig og som oftest vil forbilder av det samme kjønn appellere mest til barnet. Mange sier at det ikke spiller noen rolle hva slags kjønn den voksne har, men det gjør det selvsagt. De fleste kvinner blir ikke med gutta og spiller på fotballbanen, lærer de reglene og at de må spille sammen, ikke krangle osv.. Menn kommer med en rekke andre egenskaper som ikke kvinner har, på samme måte som menn som oftest ikke lærer barna å sy eller strikke. Selvfølgelig med unntak begge veier.

I tillegg er min erfaring at menn i barnehage/skole ofte er mer lekne, bruker mer humor og kan ha en litt mer "useriøs" rolle som fremmer trivselen hos barnet, men som likevel setter klare grenser.

Hva mener dere? Er kjønn viktig, eller er det likegyldig så lenge den voksne er ansvarlig og flink i jobben?

Anonymkode: 469ae...b5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at det er en god ting å ha gode mannlige rollemodeller i skolen, men det viktigste er å ha det hjemme.

Anonymkode: 3f657...e90

Skrevet

I realiteten trenger barn over 3 kvinner bare noen få timer dagen, for emosjonell omsorg. Ellers trenger de en mann som kan lære dem opp i emosjonell intelligens, forståelse og styrke. Styrke er nødvendig for å greie seg i samfunnet. En må bare akseptere denne realiteten.

Så i utgangspunktet burde menn utgjort 100 prosent av arbeidsstokken i alle yrker. Så kan de få omsorg når de er hjemme.

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at det er en god ting å ha gode mannlige rollemodeller i skolen, men det viktigste er å ha det hjemme.

Enig, og derfor ekstra viktig at de har det i skole eller barnehage om de IKKE har det hjemme.

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lesbiske har ikke rett til å bli foreldre mener du? 

Anonymkode: 1d958...364

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har rett til å bli forelder, uansett legning.

Ideelt sett mener jeg et barn bør ha en mor og en far ja. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har rett til å bli forelder, uansett legning.

Ideelt sett mener jeg et barn bør ha en mor og en far ja. 

Barn som har to mammaer har alltids mannlige rollemodeller rundt seg når de vokser opp. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De lesbiske som jeg kjenner er veldig klar over denne problemstillingen.  De har mange mannlige venner som er mer enn villig til å være farsfigurer for barna deres. Jeg tror at de er veldig klar over det.

Anonymkode: 1262b...f9d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lesbiske som jeg kjenner er veldig klar over denne problemstillingen.  De har mange mannlige venner som er mer enn villig til å være farsfigurer for barna deres. Jeg tror at de er veldig klar over det.

Anonymkode: 1262b...f9d

Jeg skrev det nettopp over her 😉

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du spurte, men lurer bare på om det hadde vært et stort for deg sjokk hvis jeg fortalte deg at det faktisk finnes mange som mener at lesbiske ikke burde bli foreldre?

Anonymkode: b8b1a...9ec

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du spurte, men lurer bare på om det hadde vært et stort for deg sjokk hvis jeg fortalte deg at det faktisk finnes mange som mener at lesbiske ikke burde bli foreldre?

Anonymkode: b8b1a...9ec

Det er ikke det denne debatten handler om.

TS.

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det veldig viktig da jeg føler at både barnehage og barneskole er overrepresentert hva gjelder damer. Flest damer er førskolelærere, fagarbeidere og lærere i barneskolen. Ofte jobber menn på ungdomsskolen og videregående, og assistenter/fagarbeidere har ikke altfor mange menn.

Spesielt for guttene syns jeg det er viktig at har mannlige rollemodeller. Kjønnene ER forskjellig og som oftest vil forbilder av det samme kjønn appellere mest til barnet. Mange sier at det ikke spiller noen rolle hva slags kjønn den voksne har, men det gjør det selvsagt. De fleste kvinner blir ikke med gutta og spiller på fotballbanen, lærer de reglene og at de må spille sammen, ikke krangle osv.. Menn kommer med en rekke andre egenskaper som ikke kvinner har, på samme måte som menn som oftest ikke lærer barna å sy eller strikke. Selvfølgelig med unntak begge veier.

I tillegg er min erfaring at menn i barnehage/skole ofte er mer lekne, bruker mer humor og kan ha en litt mer "useriøs" rolle som fremmer trivselen hos barnet, men som likevel setter klare grenser.

Hva mener dere? Er kjønn viktig, eller er det likegyldig så lenge den voksne er ansvarlig og flink i jobben?

Var en skikkelig kampsak for meg før. Ja takk til flere menn på alle barnearenaer.

til jeg hadde barn i Bhg og skole der det faktisk var mange menn. Og ingen av de var spesielt flinke, men kun ansatt fordi de var menn.

nå forstår jeg at det ikke er viktig hvilket kjønn det er, men at det er EGENSKAPER hos den ansatte som er det viktige, ikke kjønnet.

mellomste hos oss går i en fantastisk klasse. Tre ressurssterke flotte kvinner som gjør en super jobb. 

Det bunner ned til: den mest kompetente må få jobbe med barn, samme hvilket kjønn det er.

Anonymkode: 389ed...9b6

• Liker 4
Skrevet

Barna mine har mange flotte mannlige rollemodeller. Pappa, morfar, farfar, onkler, håndballtrener, fotballtrener... helt greit for meg at det ikke er mannlige ansatte i bhg og skole. Selv om det også hadde vært flott!

Anonymkode: e16aa...6fa

Skrevet

Det er viktig at barn har mannlige kompetente rollemodeller i barnehage/skole uavhengig av hvordan hjemmesituasjonen er, men de må være kompetente, min erfaring fra både skole og barnehage er at det jobber mye rart der. Personlig egenhet er en ting og utdanning er en annen. For meg er det viktigst at de egner seg for å jobbe med barn enn at de har utdanningen. Det gjelder forsåvidt begge kjønn da.

• Liker 2
Skrevet

En av fem på vårt barns avdeling er mann. Og han er helt super! Hvis han slutter håper jeg de får inn en ny mann. Synes det er viktig at barna får omsorg og lek fra begge kjønn, for de gjør det forskjellig. 

Anonymkode: 64c6e...a8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...