AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #1 Del Skrevet 29. august 2019 Jeg laget en annen tråd for litt siden der jeg kort fortalt skrev om to menn i en bil som jeg synes oppførte seg merkelig. Det virket også som de fulgte etter meg da jeg så bilen flere ganger både kjørende og parkert flere steder i byen. Fikk et svar fra noen som mente de kunne være sivilt politi. Har ikke noe erfaring og det finnes lite å finne på nett, så ønsker gjerne vite litt mer om hvordan de jobber og kanskje få en pekepinn på hvor realistisk det er at det faktisk var politiet som fulgte etter meg. Har funnet ut at bilen er (eller i alle fall linger veldig) en av de mest brukte sivile bilene i politiet, men det kan jo også bare være en tilfeldighet. Det er ingen grunn til at politiet skulle bruke tid og ressurser på å følge med på meg (annet at de kanskje synes det var rart at jeg var ute på kvelden, kanskje?). Håper noen kan svare på følgende spørsmål for å oppklare litt: * Mennene fulgte etter meg i 1-2 timer, ville det ikke da vært mer naturlig at de faktisk stoppet og snakket med meg dersom de faktisk var politi og hadde mistanke om noe? * Er det vanlig at politiet er sivilt kledd og kjører sivil bil til vanlig uten at det er en spesifikk grunn til det? * Føler jeg så samme bilen flere ganger i dag også. Men har inntrykk av at det er en ganske vanlig bil å ha, så mest sannsynlig var det bare helt tilfeldig. Dersom det faktisk var slik at det var politiet er det vel lite sannsynlig at de ser hensikten i å bruke tid på å følge med på meg videre med tanke på at jeg ikke gjorde noe spesielt sist? * Er det mulig å se eller finne ut om de er sivilt politi dersom jeg skulle se de igjen? Ellers noe annet det kan være greit å vite? Anonymkode: 2f040...9c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 29. august 2019 #2 Del Skrevet 29. august 2019 Dette er nok tilfeldigheter. Hvis du ikke kan tenke deg en grunn til at de skulle følge etter deg, er det nok heller ingen grunn til det. Og hvorfor skulle det være mer merkelig at du er ute på kvelden enn alle endre som er ute på kvelden? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #3 Del Skrevet 29. august 2019 1 time siden, Thyra skrev: Dette er nok tilfeldigheter. Hvis du ikke kan tenke deg en grunn til at de skulle følge etter deg, er det nok heller ingen grunn til det. Og hvorfor skulle det være mer merkelig at du er ute på kvelden enn alle endre som er ute på kvelden? Nå vet jeg ikke hvordan politiet tenker og jobber, og hvor reelt det er at det kan være dem som fulgte etter meg, så det er litt derfor jeg spør her. Med tanke på hvor mange ganger jeg så den samme bilen så tenker jeg at det mest sannsynlig ikke var tilfeldig og at det virkelig var noen som kjørte etter og fulgte med på meg. Ønsker naturligvis å finne ut hvem dette var, spesielt dersom det skulle fortsette. Grunnene til at jeg tenker at noen kunne ha reagert på at jeg var ute på kvelden er kanskje måten jeg ble oppfattet på for de som så meg. Jeg sliter med angst og skvetter derfor lett til og ser mye rundt meg, kan og fikle mye med mobilen o.l. Jeg er også ganske ukjent i byen og var usikker på hvor jeg skulle gå og gikk derfor så og si helt vilkårlig rundt, måtte snu, endte opp med å gå i runding osv. Brukte sikkert tre ganger så lang tid enn det jeg ville gjort dersom jeg visste den raskeste ruten å gå. Anonymkode: 2f040...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #4 Del Skrevet 30. august 2019 Du er nok bare litt paranoid. Anonymkode: e0464...163 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #5 Del Skrevet 30. august 2019 Med mindre du er en etablert prokriminell som bedriver kriminalitet med strafferamme på mer enn 6-10 år, så var det garantert ikke politispanere. Sannsynligvis var dette helt tilfeldig og at du er paranoid. Anonymkode: b7167...c31 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkehjerte Skrevet 30. august 2019 #6 Del Skrevet 30. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg laget en annen tråd for litt siden der jeg kort fortalt skrev om to menn i en bil som jeg synes oppførte seg merkelig. Det virket også som de fulgte etter meg da jeg så bilen flere ganger både kjørende og parkert flere steder i byen. Fikk et svar fra noen som mente de kunne være sivilt politi. Har ikke noe erfaring og det finnes lite å finne på nett, så ønsker gjerne vite litt mer om hvordan de jobber og kanskje få en pekepinn på hvor realistisk det er at det faktisk var politiet som fulgte etter meg. Har funnet ut at bilen er (eller i alle fall linger veldig) en av de mest brukte sivile bilene i politiet, men det kan jo også bare være en tilfeldighet. Det er ingen grunn til at politiet skulle bruke tid og ressurser på å følge med på meg (annet at de kanskje synes det var rart at jeg var ute på kvelden, kanskje?). Håper noen kan svare på følgende spørsmål for å oppklare litt: * Mennene fulgte etter meg i 1-2 timer, ville det ikke da vært mer naturlig at de faktisk stoppet og snakket med meg dersom de faktisk var politi og hadde mistanke om noe? * Er det vanlig at politiet er sivilt kledd og kjører sivil bil til vanlig uten at det er en spesifikk grunn til det? * Føler jeg så samme bilen flere ganger i dag også. Men har inntrykk av at det er en ganske vanlig bil å ha, så mest sannsynlig var det bare helt tilfeldig. Dersom det faktisk var slik at det var politiet er det vel lite sannsynlig at de ser hensikten i å bruke tid på å følge med på meg videre med tanke på at jeg ikke gjorde noe spesielt sist? * Er det mulig å se eller finne ut om de er sivilt politi dersom jeg skulle se de igjen? Ellers noe annet det kan være greit å vite? Anonymkode: 2f040...9c7 Hvorfor gikk du flere timer på kvelden? Ingen mistenkeligheter ved treningstur et par timer på kvelden, mens å slentre rundt et par timer på kvelden blir noe annet. Det kan se mistenkelig ut, dersom du vandrer på litt usikker måte rundt omkring. Det vil vekke oppmerksomhet, fordi mange med uæelige hensikter gjerne gjør akkurat det. Det ville vært både naturlig og ikke naturlig av evt sivilt å ta kontakt. Kommer an på hva de ville observere. Vil tro at det er helt vanlig med sivilt politi ja, og at de alltid har en grunn for sitt sivile arbeid. Har man så god tid på seg som 1-2timer, så ser man om det er sivil. Og ja, det er vel mulig å se om det er sivil politibil. Men kan du ikke bare ta bilnr da, sende inn for å sjekke hvem bilen er registrert på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sliten&kjørt52 Skrevet 30. august 2019 #7 Del Skrevet 30. august 2019 Ikke lest tråden, -men. OM Politiet satte en spaningsgruppe på deg, snakker vi ikke En bil... Lett 5 - 6... Slapp av, -ordner seg. a. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #8 Del Skrevet 30. august 2019 30 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Hvorfor gikk du flere timer på kvelden? Ingen mistenkeligheter ved treningstur et par timer på kvelden, mens å slentre rundt et par timer på kvelden blir noe annet. Det kan se mistenkelig ut, dersom du vandrer på litt usikker måte rundt omkring. Det vil vekke oppmerksomhet, fordi mange med uæelige hensikter gjerne gjør akkurat det. Det ville vært både naturlig og ikke naturlig av evt sivilt å ta kontakt. Kommer an på hva de ville observere. Vil tro at det er helt vanlig med sivilt politi ja, og at de alltid har en grunn for sitt sivile arbeid. Har man så god tid på seg som 1-2timer, så ser man om det er sivil. Og ja, det er vel mulig å se om det er sivil politibil. Men kan du ikke bare ta bilnr da, sende inn for å sjekke hvem bilen er registrert på? Sivilpoliti bruker ikke flere timer på å følge etter en bare fordi den surrer rundt. Da tar de kontakt og ransaker og spør om hvor personen er på vei. Sivilpoliti er ikke det samme som spanere. Anonymkode: b7167...c31 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #9 Del Skrevet 30. august 2019 I nevnte scenario har jeg vanskelig for å tro at man ville bruke sivilt politi i det hele tatt. Et langt mer sannsynlig scenario er at man sender en uniformert patrulje for å snakke med den som har avvikende adferd, og vurdere på stedet om vedkommende trenger hjelp, eller av andre grunner må innbringes. Det finnes ingen grunn til at man skulle bruke sivilt politi til å spane på noen i den situasjonen. Det er misbruk av ressurser, når man på kort tid kan få den informasjonen man trenger gjennom å snakke med vedkommende. Og det gjøres enklest og greiest med uniformert personell. Uniformerte patruljer er dessuten langt mer tilgjengelige enn sivile, og det er sannsynlig at en slik er i nærheten av stedet. Sivile patruljer tar det lengre tid å mobilisere, og man har ikke noe å vinne på å bruke dem i et slikt scenario. Det er svært usannsynlig at det har vært politi inne i bildet her. Dersom det var politiet, ville de ha tatt kontakt for å finne ut av hva situasjonen var. Anonymkode: 0744b...918 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #10 Del Skrevet 30. august 2019 Du skulle notert registreringsnummeret. Hvis det faktisk var samme bil du så hver gang burde du ringt 112. Anonymkode: 37693...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #11 Del Skrevet 30. august 2019 Jeg har en tanke om dette med at det skal være så mye politi ute i gatene. De går ikke til fots i særlig grad, de cruiser rundt i bilene sine, både sivile og uniformerte kjøretøy. Jeg tror de faktisk kjeder seg. Høyt utdannede individer, som selv ser at det er behov for kompetansen deres andre steder i organisasjonen, allikevel blir de sendt ut på patruljering av offentlige gater. De henger seg opp i alt og ingenting og forsøker å få tiden til å gå. Lager sin egen underholdning. Ikke den enkelte konstabel son feil, men de glir rundt og ser fanden på høylys dag, bare fordi de ikke har annet å gjøre. Vi går virkelig ikke håpe de sender ut uniformert politi og spør hva tilfeldige folk holder på med. Det er ikke lov, vi skal kunne gå o fred, uten å bli stoppet av politiet for å fortelle hvor vi har bært, eller hvor vi skal. Jeg hadde da blitt forbannet om det var meg. Anonymkode: d699e...d29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 30. august 2019 #12 Del Skrevet 30. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en tanke om dette med at det skal være så mye politi ute i gatene. De går ikke til fots i særlig grad, de cruiser rundt i bilene sine, både sivile og uniformerte kjøretøy. Jeg tror de faktisk kjeder seg. Høyt utdannede individer, som selv ser at det er behov for kompetansen deres andre steder i organisasjonen, allikevel blir de sendt ut på patruljering av offentlige gater. De henger seg opp i alt og ingenting og forsøker å få tiden til å gå. Lager sin egen underholdning. Ikke den enkelte konstabel son feil, men de glir rundt og ser fanden på høylys dag, bare fordi de ikke har annet å gjøre. Vi går virkelig ikke håpe de sender ut uniformert politi og spør hva tilfeldige folk holder på med. Det er ikke lov, vi skal kunne gå o fred, uten å bli stoppet av politiet for å fortelle hvor vi har bært, eller hvor vi skal. Jeg hadde da blitt forbannet om det var meg. Anonymkode: d699e...d29 Selvfølgelig er det lov av politiet å stoppe noen de har fått bekymringsmelding på. Ser man noen som virker tydelig forvirret, og som en ikke får kontakt med, så kan de selvsagt stoppe vedkommende. Ellers så har de også lov til det. Når noe skjer i nære omgivelser, og politiet patruljerer, så kan de stoppe folk, spesielt på natten. Det er ikke så behagelig, men veldig glad for at de passer på. Vi må dessverre ofre litt for tryggheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #13 Del Skrevet 30. august 2019 7 timer siden, Lykkehjerte skrev: Hvorfor gikk du flere timer på kvelden? Ingen mistenkeligheter ved treningstur et par timer på kvelden, mens å slentre rundt et par timer på kvelden blir noe annet. Det kan se mistenkelig ut, dersom du vandrer på litt usikker måte rundt omkring. Det vil vekke oppmerksomhet, fordi mange med uæelige hensikter gjerne gjør akkurat det. Det ville vært både naturlig og ikke naturlig av evt sivilt å ta kontakt. Kommer an på hva de ville observere. Vil tro at det er helt vanlig med sivilt politi ja, og at de alltid har en grunn for sitt sivile arbeid. Har man så god tid på seg som 1-2timer, så ser man om det er sivil. Og ja, det er vel mulig å se om det er sivil politibil. Men kan du ikke bare ta bilnr da, sende inn for å sjekke hvem bilen er registrert på? Jeg gikk ute fordi jeg slet med angsten og det å gå ut hjelper. Så la jeg merke til denne bilen og tenkte at den kanskje fulgte etter meg og angsten ble da verre. Tenkte dermed at jeg bare burde fortsette å gå litt slik at jeg kunne overbevise for meg selv at dette bare var tilfeldig og ingenting å ha angst for, men så fortsette jeg å se bilen og tenkte at jeg ikke kom til å klare å sove om jeg gikk hjem da uansett så kunne like gjerne bare fortsette å gå rundt for å se hva som skjedde videre, så slapp jeg å gruble på det (da det bare gjør alt verre). Brukte også en del tid på å finne veien hjem. Jeg fikk notert regnr på en bil, men det viste seg at det mest sannsynlig var feil bil (dvs ikke den som fulgte etter meg). Så bilen med reg nr og mannen som kjørte denne bilen i går og det var en annen enn han jeg så gå ut av bilen som fulgte etter meg kvelden før. (Han så for så vidt tvilsom ut, men tror ikke han noe med det å gjøre). Er vanskelig å få skrevet ned regnr da det ikke er mulig å se (da de kjører forbi langt unna, det er for mørkt eller de begynner å kjøre før jeg er nærme nok til å klare å se). Ser mange skriver at det sannsynligvis ikke er sivilpoliti, så da er det kanskje mer sannsynlig at det bare var tilfeldigheter og at angsten gjør at jeg overreagerer og trekker konklusjoner som ikke er reelle. Det har jo uansett ikke skjedd noe (sett bort fra at jeg -kanskje- ble fulgt etter). Tror óg det er en vanlig bil å ha her og at mange også har bil som ligner (svart og typisk "familiebil"). Tror uansett det generelt er veldig lite politi her i byen, har aldri sett en eneste politibil eller betjent. Anonymkode: 2f040...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #14 Del Skrevet 30. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skulle notert registreringsnummeret. Hvis det faktisk var samme bil du så hver gang burde du ringt 112. Anonymkode: 37693...651 Eventuelt 02 800. Anonymkode: fcdfc...59b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #15 Del Skrevet 30. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skulle notert registreringsnummeret. Hvis det faktisk var samme bil du så hver gang burde du ringt 112. Anonymkode: 37693...651 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eventuelt 02 800. Anonymkode: fcdfc...59b Hva mener dere jeg skulle ha sagt når jeg ringte da? Tror ikke akkurat dette er noe politiet ville ha tatt seriøst (og i alle fall ikke prioritert å bruke tid på). Og som sagt er det vanskelig å si helt sikkert at det var samme bil da jeg ikke fikk sett regnr og det er en type bil mange har. Anonymkode: 2f040...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 30. august 2019 #16 Del Skrevet 30. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: eg fikk notert regnr på en bil, men det viste seg at det mest sannsynlig var feil bil (dvs ikke den som fulgte etter meg). Så bilen med reg nr og mannen som kjørte denne bilen i går og det var en annen enn han jeg så gå ut av bilen som fulgte etter meg kvelden før. (Han så for så vidt tvilsom ut, men tror ikke han noe med det å gjøre). Er vanskelig å få skrevet ned regnr da det ikke er mulig å se (da de kjører forbi langt unna, det er for mørkt eller de begynner å kjøre før jeg er nærme nok til å klare å se). I den andre tråden skrev du jo til meg at du var helt sikker på at du skrev ned riktig registreringsnummer. Men at det ikke var samsvar mellom nummeret og bilmodellen. Du stresser fordi du møter folk som gjør akkurat det samme som deg, altså går tur eller kjører rundt omkring. Du tar helt av for helt normale ting. Er du i kontakt med lege/psykolog? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #17 Del Skrevet 30. august 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Du er nok bare litt paranoid. Anonymkode: e0464...163 Du har ikke grunn eller fakta til å si det. Anonymkode: 4175e...448 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #18 Del Skrevet 30. august 2019 11 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: I den andre tråden skrev du jo til meg at du var helt sikker på at du skrev ned riktig registreringsnummer. Men at det ikke var samsvar mellom nummeret og bilmodellen. Du stresser fordi du møter folk som gjør akkurat det samme som deg, altså går tur eller kjører rundt omkring. Du tar helt av for helt normale ting. Er du i kontakt med lege/psykolog? Ja? Med det mente jeg at jeg var helt sikker på at jeg skrev ned riktig regnr på den bilen jeg gikk forbi (dvs ikke noterte feil tall e.l), ikke at jeg var helt sikker på at det var akkurat denne bilen som hadde fulgt etter meg (men den så selvfølgelig lik ut). Det var jo ikke slik at de i bilen helt åpenlyst fulgte etter meg ved å kjøre rett bak meg og kjøre nøyaktig samme vei som jeg gikk, det jeg reagerte på var som du sikkert allerede har fått med deg var måten de kjørte på og at jeg så samme bilen flere steder osv. Nei, jeg har ikke kontakt med verken lege eller psykolog nå (er en stund siden jeg gikk i behandling). Anonymkode: 2f040...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 30. august 2019 #19 Del Skrevet 30. august 2019 Ryddet for spam og svar til spaminnlegg. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkehjerte Skrevet 30. august 2019 #20 Del Skrevet 30. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Sivilpoliti bruker ikke flere timer på å følge etter en bare fordi den surrer rundt. Da tar de kontakt og ransaker og spør om hvor personen er på vei. Sivilpoliti er ikke det samme som spanere. Anonymkode: b7167...c31 Jeg har ikke skrevet noe om spanere? De jobber vel som oftest sivil de også, vil jeg forøvrig tro. En privatperson vel uansett kan ikke se forskjell på en sivil politi, dvs om h*n er på spaningsoppdrag eller annet oppdrag. Har ikke påstått at det var sivil, eller at de brukte flere timer på vedkommende. Jeg svarte på ts sitt innlegg, der de opplysningene kom frem. Jeg sa at det kunne være tilfelle, men ikke bastant at det var det. Ts lurer på om det kunne være tilfelle, og jeg svarer fortsatt at ja, det kan være tilfelle. Men selvsagt er også sannsynligheten til stede, for at for at det faktisk ikke var tilfelle. Dessuten vil jeg belyse at metoden du beskriver, er nok trolig kun en av flere metode de bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå