Gå til innhold

Er dette godt nok utført arbeid av maler ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt malere i huset mitt. (Sparkling og maling) har nå måtte klage 3 ganger da arbeidet ikke er pent utført. Eneste jeg lurer på er overgang mellom gips og trapp. Jeg mener at kanten burde blitt sparklet helt ned mot gulv da jeg ikke hadde tenkt noen list der. Maler mener at slik det er utført helt klart blir det peneste. Han sier sparkel/silikon bare vil sprikke. Men vil det ikke da også sprikke ovenfor der det faktisk er blitt sparklet ? 

7F059CB9-024D-4B8D-A253-D30D54EB94CC.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du ikke ha list mot gulvet?

• Liker 6
Skrevet

Slik det ser ut nå, ser det veldig uferdig ut.

Skrevet

Det vil sprekke ja, du bør ha list der. Mye av huset er av naturmaterialer og det vil bevege seg etter temperaturforandringer osv.

Anonymkode: 390e5...625

• Liker 10
Skrevet

Skal selvfølgelig ha list mot gulvet. Det jeg tenker på er den resterende delen. Blir lite fint med en 20 cm lang list bare en plass.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil sprekke ja, du bør ha list der. Mye av huset er av naturmaterialer og det vil bevege seg etter temperaturforandringer osv.

Anonymkode: 390e5...625

Men vil det ikke da sprekke videre oppover også ?Resten av trappen er jo sparklet.

Skrevet

Du kan ikke sparkle eller legge silikon mellom gips og tre. Gips er dødt materiale men tre er levende. men dette er trapp i tillegg og mye bevegelse i, så ja, det vil hundre prosent sprekke og bli stygt. Du må ha list der. 

Anonymkode: 6d100...405

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan ikke sparkle eller legge silikon mellom gips og tre. Gips er dødt materiale men tre er levende. men dette er trapp i tillegg og mye bevegelse i, så ja, det vil hundre prosent sprekke og bli stygt. Du må ha list der. 

jeg sier dette fordi i huset vi kjøpte og pusset opp nå, var det overalt lagt silikon i tre- og gipsoverganger, og det ser stygt ut, det sprekker og det ødelegger gips vegg under. Ville ikke anbefalt det.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg sier dette fordi i huset vi kjøpte og pusset opp nå, var det overalt lagt silikon i tre- og gipsoverganger, og det ser stygt ut, det sprekker og det ødelegger gips vegg under. Ville ikke anbefalt det.

Det forstår jeg. Det er bare rart det er blitt gjort langs hele den veggen. Bare ikke det siste stykket der... 

• Liker 2
Skrevet
On 8/30/2019 at 6:23 AM, 2468 said:

Det forstår jeg. Det er bare rart det er blitt gjort langs hele den veggen. Bare ikke det siste stykket der... 

men jeg kan ikke se noe silikon mellom trapp og vegg på ditt bilde? tror det er bare trapp som står inntil gipsvegg. Men foran, er det blitt lagt nye gipsrehab-plater? og det ble litt avstand? det er så lite avstand, ar du kan vurdere å fuge med tek7 akkurat der. Tek7 er som tøyelig og vil ikke sprekke som sparkel. Litt mas å legge. Kan males over.

Om du absolutt ikke vil ha en liste der? Og jeg skjønner at du ikke vil ha liste bare her, hvis du ikke skal ha list langs hele trappen. «Det vanlige» er nok å ha lister langs hele trappen, så det trodde nok maleren at du skal ha. Men det ser så pent ut uten at du ikke trenger lister der.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å bare legge akryl i sprekken og male fugen? (fordrer at du har litt av veggmalingen da)

Anonymkode: c42fe...47f

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Sånn som det der, ser det uferdig ut. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

men jeg kan ikke se noe silikon mellom trapp og vegg på ditt bilde? tror det er bare trapp som står inntil gipsvegg. Men foran, er det blitt lagt nye gipsrehab-plater? og det ble litt avstand? det er så lite avstand, ar du kan vurdere å fuge med tek7 akkurat der. Tek7 er som tøyelig og vil ikke sprekke som sparkel. Litt mas å legge. Kan males over.

Om du absolutt ikke vil ha en liste der? Og jeg skjønner at du ikke vil ha liste bare her, hvis du ikke skal ha list langs hele trappen. «Det vanlige» er nok å ha lister langs hele trappen, så det trodde nok maleren at du skal ha. Men det ser så pent ut uten at du ikke trenger lister der.

Det er ikke silikon noen steder. Vi bygget inn trappen med gips så er likt rundt hele. Maler har sparklet avstand mellom gips og trapp på resterende del av trappen. Ved befaring fikk vi beskjed om at dette skulle de klare å få pent. 

1839F672-F86D-4047-89EB-55EE52C3108D.jpeg

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

400A8245-0FCF-4BF8-9A0D-A33BDA866B31.jpeg

Skrevet

Vi har nylig bygget hus med tretrapp og gips på vegg, der er det ingen form for fuger/sparkel mellom trapp og vegg. De forklarte det med at trappen er mye i bevegelse, både pga materialet men også fordi man skal gå opp og ned der i mange år, og da vil det uansett bare sprekke opp og bli stygt på sikt. Synes det er veldig rart de ikke har vært konsekvente hos deg med sparkel over trapp mot vegg, men ikke ned mot gulv.

Anonymkode: 0294b...5f3

Skrevet

Bruk Latex malerfug. Det kan males over.

Anonymkode: 91749...396

Skrevet

Sparkling vil sprekke med en gang. Silikon kan man ikke male over. En list vil jo få en stygg avslytning ved oversiden av trappevangen, om man da ikke "syr" denne sammen med en vinkellist som går opp til himling.  

Løsningen er nok derfor en elastisk, overmalbar fugemasse, type akryl eller lignende. Det vil også sprekke, men kan vedlikeholdes. Det er ikke sikkert sprekken blir særlig synlig heller, i og med fleksibiliteten i fugen.

Skrevet

Jeg synes det var fint. Jeg ville ikke ha gjort noe med det. Det blir bare søl.

Anonymkode: 1b5e3...dfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...