Gå til innhold

Snart trebarnsmor trenger tips til raske, enkle, sunne middager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer en nøtt - kjempetakknemlig for gode råd, linker og svar!

Forutsetninger:

-Jeg er ikke vant til å lage middag lenger, og må ha det ENKELT. Skal være hjemme i permisjon, og det blir mest praktisk hvis jeg kan ta over middagslaging så vi kan ha tidlig middag (som fungerer best for oss).

-Jeg har tre, hylende barn hengende i hver fot (en av dem er spedbarn …) Det bør være RASKT, og jo mer selv SELVGÅENDE det er, jo bedre.

-Jeg har et barn som er veldig kresent, så hvis alt blandes sammen er det vanskelig å få henne til å spise noe.

-Vil gjerne spise middag som ikke er altfor usunt.

Blir kjempeglad for alle gode tips!

Anonymkode: 657e2...011

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en rett som jeg alltid vender tilbake til. Juster mengde etter eget ønske. 

Laksefilet i ildfast form, ha oppi småtomater delt i to. Rikelig med tomater, det går gjerne med en del. Serveres med kokt pasta, gjerne skruer eller noe som er lett for barna spise, samt fersk pesto (finnes i kjøledisken). 

Det er kjempegodt med de ovnsbakte tomatene, pestoen og laksen sammen, det går fort (15 min på 200 grader), og det er relativt sunt. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, KatteLatte skrev:

Jeg har en rett som jeg alltid vender tilbake til. Juster mengde etter eget ønske. 

Laksefilet i ildfast form, ha oppi småtomater delt i to. Rikelig med tomater, det går gjerne med en del. Serveres med kokt pasta, gjerne skruer eller noe som er lett for barna spise, samt fersk pesto (finnes i kjøledisken). 

Det er kjempegodt med de ovnsbakte tomatene, pestoen og laksen sammen, det går fort (15 min på 200 grader), og det er relativt sunt. 

Må legge til at det er etter oppskrift fra trinesatblogg, men hun serverer også kokt asparges til. Hvis jeg gjør det så koker jeg bare aspargesen oppi sammen med pastaen det siste minuttet for å spare oppvask. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hiver kylling, brokkoli og søtpotet i ovn og dampovn (men kan også lages i vanlig ovn) (ikke like lang steketid). Er lunsj/middag i 2-3 dager. 

Lager opp 3 store lasagner en søndag. Deler i porsjoner. Fryser. 

Visper egg, paprika, tomater, løk, ost, urter, skinke. Heller i ildfast form. 15 min  i ovnen. God omelett, som holder seg i kjøleskapet i 3 dager. 

Og veldig mange andre retter...

Mitt beste tips er; lage opp mat for 2-3 dager. Lage opp mat for fryser hver søndag, slik at man alltid har noe som kan varmes på maks 10 min. 

Anonymkode: a6c10...d1e

• Liker 3
Skrevet

Hm, jeg sliter å komme på noen spesifike retter, ettersom jeg hovedsakelig lager middag ut i fra det jeg har (student, lol) De fleste fiskeretter går ganske raskt, som en annen skrev tidligere, bare putt det i ovnen med de grønnsakene du ønsker i 10 min. Rester av ris og andre grønnsaker kan også bare stekes sammen til en liten gryte og evt. woksaus, det tar ca 15 min. Rester fra taco? Putt kjøttdeig og grønnsaker i lefser og la det stå i ovnen 6-8 minutter. Kyllingsalat er en favoritt jeg føler lett blir glemt bort, men smaker jo så godt. Helgrilla kylling på meny-40kr. Riv det opp og legg det i en bolle med ønsket salat. Enda sunnere uten dressing, bruk litt olje, lime og krydre lett med urtesalt e.l. :) 

Skrevet

Tortillapizza er bra. Hver kan lage egen pizza på tortillalefser.

• Liker 1
Skrevet

Stek mais og spekeskinke/bacon. 

Kok fylt fersk pasta (2 min) 

Bland med pesto

Ha over digg ost, feks mosarella + ruccolasalat + cherrytomater (pleier steke tomatene noen sekunder også)

Skrevet

Kok spagetti/pasta

stek laks/ørretfilet + cherrytomater 

i en egen kjele varmer du smør, fløte, pesto, sitronsaft, salt/pepper

server m/pinjekjerner 

Skrevet (endret)

Kok macaroni

i en egen kjele varmer du en pk kremost, litt vann og buljong 

ha kremostsausen over macaronien, ha i tunfisk på boks, litt brokkoli, ost på toppen, inn i ovnen (må stå litt i ovnen (30-40 min), men det andre går raskt

Endret av Lady T
Skrevet

Husker ikke nøyaktig hva jeg laget når jeg hadde tre barn hjemme, var dagmamma og laget middag til dem daglig. Yngste var ett år (min), de andre 2,5 og 3 år. Viktig å lage noe man er vant til, men følte ikke at barna hang på meg selv om det kunne være mas og konflikter som måtte løses. De fikk alt fra pannekaker med suppe til, fiskeboller i karrisaus med gulrot og potet, kjøttkaker i brunsaus, lapskaus (enkel variant med kjøttdeig, frossen lapskausblanding og litt ekstra av grønnsaker jeg skrelte), stekte fiskekaker med råkost og potet. 

Kjøttkaker laget jeg ofte i helgene i større mengder. Fiskegrateng kan du begynne å lage kvelden før, lag hvitsausen. Lag også bruning til brunsaus i større porsjoner. Det holder seg i kjøleskapet eller du kan fryse. 

Hverdagene gikk omtrent sånn: Jeg sto opp med mini, frokost, foreldrene kom med sine to barn. Besøk av en annen dagmamma med hennes tre til sammen, kaffe og prat mens barna lekte en times tid. Så gikk vi ut sammen og barna lekte. Inn igjen, lesestund, mitt barn sov mens vi hadde en rolig time med madrasser på gulvet og bøker. Ut igjen etter vær og temperatur. Inn og tegne, male, søle, plastelina, puslespill. Da forberedte jeg middagen etter å ha sittet litt ved bordet. De fikk selvsagt velge hva de ville leke med. Etter å ha vært ute spiste de brødmat. 

Når jeg tenker etter må jeg ha hatt en "engels" tålmodighet, men jeg lar meg ikke forstyrre så lett av mas fra barn. De må lære seg å vente av og til. Men, jeg var ung og hadde overskudd. Tilbød foreldrene å lage middag, tror de satte pris på det så de selv kunne spise senere eller gjøre hva de ville etter jobb. Jeg og hun andre som var dagmamma brukte bare en time sammen med kaffe og skravling mens barna lekte før vi gikk ut og deretter hver til oss. 

Ett råd til deg ts er å lage opp store porsjoner, fryse ned eller spise dagen etter. Ha babyen i bæresjal. Tror det å lage middag er det minste problemet i en hektisk hverdag, men forstår at det er frustrerende om en ettåring henger på deg og griner. Overse det, er du selv rolig blir barnet sannsynligvis også det. Vet barn er forskjellige, men synes mange syr puter under armene på barna. 

Skrevet

Bak laks i ovnen, kok ris/byggyn, og hiv frosne grønnsaker i mikroen. Litt soyasaus, kanskje sweet chilie, eller en rømmeklatt. Ekstremt lettvint, sunt, og godt. 

Wok, med frossen grønnsaksblanding. Varier med kylling, laks, og svin, og mellom nudler eller ris til. Enten sweet chili som saus, eller ha litt kokosmelk og karri i wokblandingen. 

Vi prepper så mye vi kan kvelden før, etter ungene er i seng. Alt som må kappes, kappes kvelden før. 

Anonymkode: 55878...16c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...