Gå til innhold

Dere som begynte å studere etter permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg har lyst til å begynne å studere igjen etter permisjonen, men tenker å ta et nettbasert studie. Kommer også da til å søke meg en deltidsjobb slik at jeg klarer meg økonomisk. Men dette gir jo ikke den større inntekten akkurat, kunne også tenke meg å ha barnet mitt hjemme et år ekstra. 

Men jeg lurer også på hvordan dere andre gjorde det med barna, økonomisk osv når dere begynte å studere igjen etter permisjon eller generelt dere som studerer og har barn. 

Anonymkode: d2376...150

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

Skrevet

?

Skrevet

Både jeg og mannen min begynte å studere da barnet fylte 1 år. Han tok videreutdanning og jeg bachelor. Vi fikk stipend/lån med lånekassen, jeg jobbet 3. hver helg i helsevesenet, han en gang i uken. Vi pusset samtidig opp huset vårt, og betjente både hus- og billån. Klarte oss fint, men det innebærte å tenke smart/planlegge godt, lage budsjett, osv. Barnet manglet aldri noe og vi kunne til og med reise på ferie en gang i året. Fikk redusert foreldrebetaling i barnehagen siden vi tjente under grensa 😊

Lykke til med studiene! 

Skrevet

Er du alene eller sammen med pappaen? Det har jo litt å si :)

Jeg begynte med nettstudier via høyskolen Kristiania etter endt permisjon- og har en deltidsjobb ved siden av. Om du studerer fullt vil du jo få 8-9k fra lånekassen- så hvor mye du bør jobbe avhenger jo av hvor mye inntekt du føler du bør ha.. 

Jeg har studert med 75% belastning, så har hatt litt over 6k fra lånekassen + utbetalt mellom 10 og 15 fra deltidsjobb (litt varierende fra måned til måned - avhengig av sesong og om jeg har eksamenstid osv). For oss har det fungert greit, men samboer har jo da tatt mer av utgiftene- både på lånet og mat. Vi ser på det som en investering i fremtida 👍

Om du tenker å ha barnet hjemme så vil det jo begrense seg litt mer hvordan du kan jobbe og lese- da vil det jo bli kveld og helg først og fremst + at det etter min erfaring ikke er bare bare å studere med en 1-2åring hengende over seg😆 men det er jo veldig individuelt! Jeg jobber best med skole på dagtid- men vet flere som tar nettstudier først og fremst leser på kveld og i helger, da de jobber fulltid ved siden av.

Vi har hatt datteren vår i barnehagen, så har jeg jobbet noe dagtid (som også gjerne betyr lengre vakter og mer penger), noe kveld og annenhver lørdag. Jobbet med skole på de ledige dagene og tatt hu fri fra bhg nå og da + hatt mulighet til å gi henne kortere dager :) jeg synes det fungerer veldig fint å studere med barn- men såklart mer krevende i for eksempel eksamenstida

Anonymkode: c0c3e...c44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...