Gå til innhold

Hvor lange turer og hvilke type turer går dere i ukedager, helger, ferier osv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes ikke alltid tiden strekker til. I ukedagene går vi 20min morgentur. Heldigvis er hunden glad i å sove litt, så har ingen problemer med å hoppe til køys med en gang vi er inne igjen. Det varierer når vi går lengste turen, men enten rett etter jobb eller på kvelden. Da blir den korteste turen 20min og den lengste 30-45min. Går da i nabolaget eller nabolaget og en gjennom en kort skog/sti som ligger like ved. Der er hunden veldig glad i å snuse. Går ikke alltid samme runde da. 

I helgene forsøker vi å få til lengre tur. F.eks om morgenen/tidlig formiddag. Har en del skog ikke så langt unna. Så da går vi mye i skogen på sti/åpne skoger. Her elsker hunden å vandre og bare snuse. Virker for meg som han får mer utbytte av det enn en fjelltur hvor vi må holde oss til stien. Eller så kjører vi gjerne til en annen plass med lignende terreng for å få litt variasjon. 

Når vi har ferie forsøker vi å få til et par skikkelige turer. Går som regel litt lengre turer ellers om dagen enn når vi jobber. Forsøker å få oss en hyttetur hvor vi bare kan gå rett ut døren til mange fine plasser. 

Kan dessverre ikke slippe hunden løs, men har han i langline der det er mulig. Inne leker vi med draleker, kong, jeg gjemmer godbiter osv. Også ellers trener vi mye på kontakt og passering samt innkalling.

Anonymkode: 80b27...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her får hunden 1 times tur i skogen, moderat tempo hver morgen, 20 min midt på dagen og en mil, høyt tempo på kveld 3 ganger i uken. Resten av uken 1 time moderat tempo på kveld. Ellers er han løs i hagen og har hjernetrim og lek mellom turene.Labrador 2 år.

Anonymkode: bacf3...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker skogs/fjellturer, avhenger av jobb o.l. men helgeturer blir som regel min. 2-3 timer hver, og sammenlagt turmengde pr dag ligger også på 3-4 timer, så ikke uvanlig at 7 timer går til tur ila en helgedag.

Har forøvrig en hunderase som krever mye mosjon også, og jeg er vel fornøyd med å traske rundt i skauen med en lydbok på øret.

Anonymkode: e6e0b...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går gjerne to korte lufteturer på 10-15 minutter morgen og kveld, og så blir det 1-3 turer utover det. Hender også at vi løper 5-6 km før jeg går på jobb. Hovedturen på minimum 1 time varierer mellom vei, sti og terreng. Løs noen ganger, andre i bånd. I helgene kan det godt bli mye mer, da løper vi oftest 10-15 km grytidlig om morgenen og går ofte på tur i terrenget seinere på formiddagen. Dette er en finsk lapphund på snart 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...