Gå til innhold

Spm ang nye passbilderegler osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på, jeg måtte ta bildet til førerkort i sommer (men de sa ikke at bildet bare var gyldig i 6 måneder før bruk???) Dvs at jeg uansett må ha nytt når jeg har oppkjøring. Uansett, i bildeboksen så ble jeg beordret til å ta av brillene? Er dette noe nytt? På bankkortet mitt har jeg jo bildet med briller. Jeg har svært dårlig syn oh bruker briller mesteparten av tiden (bare en sjelden gang linser).

Jeg forstod det slik at med de nye passbildene så skulle briller ikke brukes for de kan skule øynene/få deg til å se annerledes ut. Men jeg ser jo helt annerledes uten briller? Folk som ser meg med briller og så uten - kjenner meg såvidt igjen.  Det vil jo bli det samme omvendt antakelig da. At førerkortbildet mitt vil se helt annerledes ut enn hvordan jeg ser ut 99% av tiden jeg er våken.

Hva tenker dere om dette og de nye passbildeglene generelt?  

Anonymkode: 86f25...f2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mer naturlig å ta bildet uten briller, for om du får ny innfatning eller linser så kan det endre hvordan du ser ut og i den tenkte situasjonen er det vanskeligere å ta på et par lignende briller for å se om bildet ser likt ut versus å ta av brillene på nesa for å se om det ser likt ut. 

Anonymkode: bfbe8...098

• Liker 1
Skrevet

Tok du bilde til sertifikat etter bestått teoriprøve? I såfall må du jo ta oppkjøring innen 6 mnd. Ellers må du ta teoriprøven på nytt...

Man skal ikke ha hår eller briller i fjeset. Håret skal bak ørene. Det er for at ansiktsform skal vise best mulig.

Anonymkode: db8f3...478

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok du bilde til sertifikat etter bestått teoriprøve? I såfall må du jo ta oppkjøring innen 6 mnd. Ellers må du ta teoriprøven på nytt...

Man skal ikke ha hår eller briller i fjeset. Håret skal bak ørene. Det er for at ansiktsform skal vise best mulig.

Anonymkode: db8f3...478

Nei, du må klare oppkjøringen innen 3 år etter bestått teoriprøve. Her kan du lese mer om det :)

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som ser meg med briller og så uten - kjenner meg såvidt igjen. 

Irrelevant, personen som sjekker passet ditt har aldri sett deg før og vil, ved usikkerhet, be deg ta av deg brillene. 

Anonymkode: 0b42a...44b

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer naturlig å ta bildet uten briller, for om du får ny innfatning eller linser så kan det endre hvordan du ser ut og i den tenkte situasjonen er det vanskeligere å ta på et par lignende briller for å se om bildet ser likt ut versus å ta av brillene på nesa for å se om det ser likt ut. 

Anonymkode: bfbe8...098

Høres logisk ut!

Anonymkode: 86f25...f2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...