Gå til innhold

Hjelp til skoleoppgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ei 17 år gammel jente fra Kristiansand. Jeg har nettopp fått i skoleoppgave å skrive en stil om en valgfri norsk dialekt innenfor Østlandet. Etter å ha tenkt gjennom mange østlandsdialekter har jeg til slutt landet på tønsbergdialekten siden Tønsberg er Norges eldste by. Problemet er bare at jeg er ikke tønsbergenser, så jeg vet ikke hvordan tønsbergdialekten er. Hvordan snakker de i Tønsberg? Kan noen her komme med noen kjennetegn til denne dialekten og eksempler på ord og uttrykk på tønsbergdialekt?

Anonymkode: 1bbad...921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google vet du!😊

Anonymkode: d7b99...af2

• Liker 1
Skrevet

Gjør leksene dine selv.

Anonymkode: 2a0b8...d1a

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er ei 17 år gammel jente fra Kristiansand. Jeg har nettopp fått i skoleoppgave å skrive en stil om en valgfri norsk dialekt innenfor Østlandet. Etter å ha tenkt gjennom mange østlandsdialekter har jeg til slutt landet på tønsbergdialekten siden Tønsberg er Norges eldste by. Problemet er bare at jeg er ikke tønsbergenser, så jeg vet ikke hvordan tønsbergdialekten er. Hvordan snakker de i Tønsberg? Kan noen her komme med noen kjennetegn til denne dialekten og eksempler på ord og uttrykk på tønsbergdialekt?

Anonymkode: 1bbad...921

Du kan jo ta deg en tur til tønsberg og intervjue? evt ta en helg med mor og far. om dere bor i nærheten. ellers vil det nok være best å velge en dialekt som du kjenner noen som snakker

Anonymkode: 0142d...503

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ta deg en tur til tønsberg og intervjue? evt ta en helg med mor og far. om dere bor i nærheten. ellers vil det nok være best å velge en dialekt som du kjenner noen som snakker

Anonymkode: 0142d...503

Kristiansand er vel ikke akkurat i nærheten av Tønsberg 😂

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kristiansand er vel ikke akkurat i nærheten av Tønsberg 😂

Det er tre timers kjøretur, det er da ikke langt. Folk fra Tønsberg tar dagsturer til dyreparken hele tiden, ikke noe ekstraordinært der. :)

Anonymkode: 1deb0...556

• Liker 1
Skrevet

Drit i leksa. Det pleide jeg når det ble vanskelig. Hater å stresse. 

Anonymkode: 01882...f16

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tre timers kjøretur, det er da ikke langt. Folk fra Tønsberg tar dagsturer til dyreparken hele tiden, ikke noe ekstraordinært der. :)

Anonymkode: 1deb0...556

Syns tre timer er litt langt for en dagstur :)

Skrevet

Det tok meg fem sekunder på Google å finne en artikkel som omhandler Tønsberg dialekten og spesielle ord og uttrykk derfra. Gjør leksen din selv. 

Anonymkode: 867e2...a7e

Skrevet

Tønsbergenser🤣.

Anonymkode: 7bb13...66d

Skrevet

Synes det er så fint det utrykket: Har du ikke noe fint å si, så hold munn. Bare tenkte på dette når jeg leste svarene i denne tråden.

Forskjeller mellom Tønsberg og Sandefjord f.eks. Tønsberg sier "hu", mens Sandefjord sier "ho". 

Vi har retrofleks r. barn, bord, jord. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan google «kjendiser fra Tønsberg», og deretter finne intervju på nettet🤓

Anonymkode: 5e588...376

• Liker 1
Skrevet

-ær istedenfor -er i flertall, -ane istedenfor -ene i bestemt flertallsform, -æ istedenfor -a i bestemt hunkjønnsform og tjukk L er en viktig del av Tønsberg og stort sett hele Vestfold fylke. Jeg er selv fra Revetal i Re kommune i Vestfold (Tønsbergs nabokommune), og kan med glede fortelle at revetalsdialekta er en god del breiere en tønsbergdialekta. I Tønsberg sier de "Hvoffår spisær'u så sakte?" mens her i Revetal sier vi "Åffer mævvlær'u så druntent?". I Tønsberg sier de "Jæ orkæ'kke mer av de bråkete fuglane" mens her i Revetal sier vi "Je hælæ'tte mæir av de bråkete fævvlane". I Tønsberg sier de "Ikke no' stress"  mens her i Revetal sier vi "Itte no' stim". I Tønsberg sier de "Hu er ekkel" mens her i Revetal sier vi "Ho er tysn". I Tønsberg sier de "Det va' mange folk i bursda'n" mens her i Revetal sier vi "Det va' mange følk i gebursda'n". Setninger som "Bilær og båtær som tutær og bråkær" og "Bilane kjørte over bruæ" og ord som "påsa" som betyr pose, "beta" som betyr bit og "jupt" som betyr dypt sier man i begge kommunene. Håper jeg var til god hjelp?

Anonymkode: 253d3...1d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...