Gjest Sissi Skrevet 13. mai 2005 #1 Del Skrevet 13. mai 2005 Hvordan forklare barn på en forståelig men ikke skremmende måte hva som kan skje?? Min 11-åring blir etterhvert mer "nettvant" (selv om han foreløpig har strenge restriksjoner), og jeg må regne med at han etterhvert kommer inn på chattekanaler og sånt. Vi har snakket om nettvett, ikke oppgi navn etc og det er greit. Imidlertid blir det vanskelig når han spør hvorfor? Hva gjør voksne hvis de treffer barn? Jeg har drevet litt seksualundervisning, men ikke så mye. Ungen er moden forsåvidt, men også umoden, og er generelt ikke interessert i sånt. (så vidt jeg vet iallfall :oops: ). Hva sier dere andre? Jeg syns ikke akkurat jeg skal legge ut i detalj om seksuelle praksiser man kan utsette barn for..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2005 #2 Del Skrevet 14. mai 2005 Har gitt grei (og muligens noe "brutal") beskjed til min 11 årige kusine om følgende: "Du vet hva voldtekt er? ikke sant?" (hun vet ivertfall at det er noe fælt) "vet du at det finnes voksne folk som utgir seg for å være yngre enn de er for så å lure barn til å treffe de, og så blir de voldtatt eller lurt til å ligge med de?" Hun har og fått beskjed om at hun aldri skal møte noen uten noen VOKSNE med seg (meg, sin mor/far, eller min mor). Moren er og obs på at hun kun er på msn, og alle hun har der er kontrollert av mor/far, i hovedsak er det famlie og klassekamerater. Jeg er usikker på om de leser logger ol hun har, men så sant hun selv er gjordt oppmerksom på det ser jeg ikke noe problem med det (om et barn IKKE vet at det blir overvåket blir det like ille som telefonavlytting ol, men om h¤n vet at det er prisen å betale for å ha msn så er det i og for seg "greit"). Dette er ting hun egentlig vet, men ja, jeg har sagt det med SVÆRT tydelige ord, og det ser ikke ut til at hun har tatt skade av det, men jeg vet ikke om dette er "passende" for alle barn. Det er en hestekur, men alternativet er værre... Barn vet endel i dag, de leser aviser ol, og jeg tror de fleste vet om incest ol når de er 11 år. Detaljer er unødvendig, men "voksne som lurer barn for så å ha sex med de, enten barnet vil eller ikke" (gjør oppmerksom på at det ikke alltid er snakk om TVANG) tror jeg de fleste tåler. Spørsmålet er som du selv sier, hvor mye bør det pakkes inn? Det varierer, du får se han litt an, men mest sannsynlig tåler han det greit, om en dere blir litt flaue midlertidig begge to. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 14. mai 2005 #3 Del Skrevet 14. mai 2005 Jeg syns ikke nødvendigvis man trenger å fortelle at de kan bli lurt til sex... Det er jo mange andre ting som kan skje. at det er en litt eldre tenåring/tenåringsgjeng som lurer mindre barn til å treffe dem, for så å rane dem eller noe slikt. Det kan være psykotiske mennesker der ute. Det kan være voldtektsforbrytere, det kan være skumle mennesker av annet slag. Det er mange muligheter, og det som er viktig er jo å lære barna at man ikke skal stole på hvem som helst. Fordi det ikke er alle mennesker som er snille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sissi Skrevet 14. mai 2005 #4 Del Skrevet 14. mai 2005 Takk for innspill. Problemet oppsto fordi han lurte på hva som kan skje :o . Og da ble jeg litt i beit. Jeg har nemlig en tendens til å være for ærlig i mine beskrivelser av ting og tang, noe som har skremt han unødig :oops: . Men - flere gode råd mottas med takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2005 #5 Del Skrevet 14. mai 2005 Jeg har to jenter på 8 og snart 10, og de bruker nett mye. Vi har snakket endel om hva man kan bruke internett til, det er jo faktisk verdens største bibliotek. Men bibliokaren mangler og det er mye rart som på ingen måte er ønskelig at barn snubler over. Mine har msn, men jeg kontrollerer endel både kontaktlister og mail. Alt i "Junk"- avdelingen er det jeg som sletter, ungene er ikke inne på den i det hele tatt. Tror det er kjempeviktig å lære ungene "nettvett" tidlig! Jeg har ikke gått i detalj rundt seksuelle overgrep, men vi har snakket mye om at det finnes mennesker som kan finne på å gjøre andre vondt og skade dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laila Skrevet 14. mai 2005 #6 Del Skrevet 14. mai 2005 Jeg har to jenter på 6 og 9 år. Hittil har jeg bare forklart dem om lokkemannen.Ikke hva han gjør i detaljer,men hvordan han lokker. Når jentene mine blir større,så kommer jeg til å forklare tingene litt dypere. Jeg har selv blitt misbrukt,og vet hvor skadet du sitter igjen tilbake. Og tro meg,advarsler kan ikke bli mer skadelig enn faktisk å oppleve tingene. Min mening er:si heller mer realitet til dem,enn å skåne dem for ord.For hva er det vi beskytter dem for?ord?eller handlinger? Handlinger så klart. På ett eller annet tidspunkt i livet deres må vi forberede barna våre på verden slik den er.Vi kan ikke lulle dem inn i snehvithistorier hele veien. Men det er jo klart,at tidspunktet for slikt må passe.Man forteller ikke en 4 åring at det finnes voldtekt og drap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2005 #7 Del Skrevet 14. mai 2005 Jeg sier til mine 2 som ikke er gammelnok for nett ennå, men ute er de og kan havne i situasjoner der de MÅ forstå at det lever ikke bare snille mennesker i denne verden. Jeg forsøker ikke å skremme dem for alt og alle, men har gjort dem meget oppmerksom på hva både menn og kvinner kan foreta seg. som feks vise vei til butikken, få godis som ligger i bilen +++ Jeg gambler ikke med mine aller viktigste i livet med å vike for sannhet, M-E-N holder meg til deres nivå til forståelse... Å lese logger ol. er litt drøyt synes jeg, litt privatliv trenger vel alle :-) å lese ord i frykt bli garantert misstolket fordi alle fleiper og tuller i godt selskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå