AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #1 Skrevet 29. august 2019 Hei Jeg er litt nervøs nå, for at lånekassen kan hente privat informasjon om meg, som bosted osv på studentweb. I og med at de har tilgang til studentweb i den forstand at de kan se eksamenskarakterer, oppmøte osv.. Greia er at jeg er borteboer, men har valgt å legge inn semesteradresse et annet sted(nærme skolen hos faren min) for å få praksissted i dette området og ikke der jeg egentlig bor. Jeg vil ha praksissted og skolen i samme område. Så jeg bor altså ikke hos faren min, men har bare lagt til semesteradresse der fordi vi får praksissted utdelt etter semesteradresser vår. Så nå er jeg nervøs for at de kanskje kan se jeg har oppført semesteradresse i studentweb hos faren min, og ta meg for å snylte når jeg ikke gjør det. For jeg bor ikke der. Anonymkode: ae8f4...d65
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #2 Skrevet 29. august 2019 Lånekassen henter adresser fra folkeregisteret ang. borteboere når det gjelder studielån og omgjøring av dette. Er denne adressen hos foreldre får man ikke omgjort til stipend. De kan også komme på bokontroll. Så hvilken adresse som ligger på StudentWeb tror jeg har lite å si. Anonymkode: fed3f...731 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #3 Skrevet 29. august 2019 Så lenge du kan dokumentere at du er borteboer, så er det ikke noe problem. Og det bør du jo kunne! Anonymkode: 72785...5b1 1
Eevee Skrevet 29. august 2019 #4 Skrevet 29. august 2019 Skulle Lånekassen begynne å lure, vil de sende deg et brev hvor de ber deg forklare din bosituasjon. De vil aldri trekke egne slutninger Så senk skuldrene, har du ditt på det rene og du faktisk er borteboer så har du ingenting å frykte. De gangene de har kontroller sender de ut brev og ber folk forklare bosituasjonen, de bøtlegger aldri uten forklaring først 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #5 Skrevet 29. august 2019 Lånekassen har ikke tilgang til studentweb. Det er skolene som automatisk sender eksamensresultatene til Lånekassen, samt studentstatus i starten av semesteret. Det er noen her som skriver at man ikke kan ha folkeregistrert adresse hos foreldre. DET STEMMER IKKE. Klart man kan det, og de fleste studenter har nettopp dette. Hvis du studerer i nærheten av foreldrenes bostand er det høyere sannsynlighet å bli trukket ut i kontroll, men da viser man jo bare til leieavtalen. Anonymkode: 0b91e...0b1 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #6 Skrevet 29. august 2019 Jeg hadde bostedsadresse hos min mor både på folkeregisteret (pga forsikring) og i Studentweb, men bodde borte. Ved kontroll kom de til hybelen min og så alt var rett. Brydde seg ikke noe om hvor jeg var registrert Anonymkode: 80486...812
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #7 Skrevet 29. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lånekassen henter adresser fra folkeregisteret ang. borteboere når det gjelder studielån og omgjøring av dette. Er denne adressen hos foreldre får man ikke omgjort til stipend. De kan også komme på bokontroll. Så hvilken adresse som ligger på StudentWeb tror jeg har lite å si. Anonymkode: fed3f...731 Dette er løgn og helt feil! Anonymkode: 0b4d5...5a8 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #8 Skrevet 29. august 2019 3 timer siden, Eevee skrev: Skulle Lånekassen begynne å lure, vil de sende deg et brev hvor de ber deg forklare din bosituasjon. De vil aldri trekke egne slutninger Så senk skuldrene, har du ditt på det rene og du faktisk er borteboer så har du ingenting å frykte. De gangene de har kontroller sender de ut brev og ber folk forklare bosituasjonen, de bøtlegger aldri uten forklaring først Takk det jeg tenkte men blir bare så nervøs når det gjelder sånt. Er snakk om mye penger har blitt tatt ut til bokontroll før, og det var jo ikke noe problem så.. regner med at om de har noe mistanke bare trekker de meg ut til bokontroll igjen Anonymkode: ae8f4...d65
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #9 Skrevet 29. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde bostedsadresse hos min mor både på folkeregisteret (pga forsikring) og i Studentweb, men bodde borte. Ved kontroll kom de til hybelen min og så alt var rett. Brydde seg ikke noe om hvor jeg var registrert Anonymkode: 80486...812 Når var dette? Så vidt jeg vet foretar de ikke bokontroller fysisk. De har ikke lov til dette, da dette blir som en slags «warrent» bokontrollene nå til dags er at de sender ut varsel om at du er trekt ut og må levere inn dokumentasjon fra huseier eller leiekontrakt om at du bor der du bor. Ble trekt ut i en sånn får et par år siden, og når jeg googler det kommer det kun frem disse skriftlige bokontrollene. Ikke at det er noe problem, men hadde følt meg litt krenket om de plutselig hadde ringt på døra liksom. Det kan de ikke ha lov til Anonymkode: ae8f4...d65 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå