AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #1 Skrevet 29. august 2019 Har fått noe dyrt ull og klær til barnet vårt som nå er 2 år av min mor i gave og som hun har kjøpt nå og da siden han ble født. Nå har min bror fått barn, og min mor mener at de skal få ull klærne som hun har kjøpt til vårt barn etterhvert som ungen deres vokser. De kan få noen plagg så klart, itilegg så vet hun at vi vil ha en til snart som skal ha klærne etter storebror. Og føler da at hvis min bror skal få alle disse ullklærne så er det jo mere slitt eller flekkete som vårt barn skal ha når den komme, hva er rett her egentlig? Hun sa det forran meg, min bror og dama hans. Så de har allerede fått med seg dette også! Også er det ingen garanti på at vi får klærne tilbake heller.. Anonymkode: 7aecf...781
kaleidoskop Skrevet 29. august 2019 #2 Skrevet 29. august 2019 Spør bror og dame om de vil ha de klærne. Hvis de sier ja kan de vel gå på rundgang til 3-4 barn? Hvis det er god kvalitet så holder vel det? 32
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #3 Skrevet 29. august 2019 Jeg tenker at moren din er urimelig - men det kan være greit å gi fra seg klærne likevel så det ikke blir splid i familien. Your call. Rett er det ikke. Man kan ikke gi gaver og forlange eierskap over dem på vegne av andre i etterkant, i så fall har du jo egentlig bare fått låne barneklær av mor. Anonymkode: 7e86b...170 38
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #4 Skrevet 29. august 2019 Skal dere ha et barn til i nærmere fremtid så ville jeg beholdt klærne selv. Anonymkode: ee9f4...483 31
Neutral90 Skrevet 29. august 2019 #5 Skrevet 29. august 2019 Jeg synes du er egoistisk. Såklart går slikt i arv. 17
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #6 Skrevet 29. august 2019 Går på rundgang her, også passer jeg på at det vi fikk fra svigemor, skal arves av broren til samboeren min, og det vi fikk fra min mor, skal arves av min bror og hans barn. Også fordeler jeg leker og sånn, resten etter kjønn og interesse mellom disse og mine venninner osv. For å være ærlig, sliter jeg mer med å måtte lagre tingene hos meg i påvente av flere barn.. Blir gasnke mange ting etterhvert, med barn. Anonymkode: bc97a...4d0 9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #7 Skrevet 29. august 2019 Klær som tåler litt mer bruk hadde jeg tilbydd meg å -låne- bort, men med klar beskjed om å behandle det forsiktig og levere tilbake da dere vil bruke det igjen senere. Jeg har tatt vare på mye etter mine barn, noe for å bruke igjen senere selv, og noe som kan gå i arv. Men det er ingen selvfølge at alt går i arv, uansett hvem det kommer fra. Anonymkode: b7a12...f44 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 29. august 2019 #8 Skrevet 29. august 2019 Jeg ser ikke helt problemet, om dine barn har vokst ut av klærne, hvorfor kan ikke da din bror sine barn få dem ? Unntaket er om dere vil spare de til fremtidige barn.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #9 Skrevet 29. august 2019 Jeg ville lånt dem bort til dere trenger dem igjen selv (gi beskjed om at de ikke må selge dem el gi dem videre! Har lest flere eksempler her inne på at folk gjør nettopp dette med lånte klær). Hvis det er noe helt spesielt som dere ikke tror vil tåle mange flere bruk, kan dere jo holde et par plag tilbake. Det er noe med å være litt raus og ikke forsure forhold innad i familien. Vi gjør i allefall dette med ting vi har fått fra mine foreldre. Sykler osv, som de kjøper til våre barn, går automatisk videre til mine søskens mindre barn i familien. Anonymkode: 0b486...5c0 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #10 Skrevet 29. august 2019 Er jo opp til deg om du gir det videre eller ikke. En gave er en gave, og jeg synes moren din er ganske frekk som bare forventer at du skal gi det videre til din bror. Da burde hun jo ha gitt deg klærne som et lån, og ikke en gave. I min familie er det vanlig at ting går litt i arv, men det er ingen som har forventet at de tingene jeg har fått i gave av andre skal gå videre til mine søsken når de får barn. Jeg hadde nok heller gitt noen av klærne til min bror og sagt at jeg gjerne vil ha dem tilbake til nummer to, og i tillegg kjøpt en barselgave. Anonymkode: 0ab09...a0d 13
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #11 Skrevet 29. august 2019 7 minutter siden, Luna Llena skrev: Jeg ser ikke helt problemet, om dine barn har vokst ut av klærne, hvorfor kan ikke da din bror sine barn få dem ? Unntaket er om dere vil spare de til fremtidige barn. Ts skriver jo at de vil ha et barn til. Anonymkode: ee9f4...483 22
Gjest Albbas Skrevet 29. august 2019 #12 Skrevet 29. august 2019 Syns det er veldig frekt av moren din, gitt er gitt. Hun burde heller ha stilt det som betingelse da hun ga klærne. Men jeg hadde ikke giddet å krangle på det. Gi klærne til din bror og kjøp nye hvis det blir nødvendig. Og neste gang hun gir en gave kan du spørre om det faktiske en gave, eller om det er et lån.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #13 Skrevet 29. august 2019 Jeg synes moren din er urimelig, det høres unektelig litt spesielt ut. Tanken er god men trodde gaver man fikk var noe man kunne beholde. Siden dere skal ha en til må det jo være greit å slippe å la klærne gå på rundgang. Anonymkode: c6222...405 10
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #14 Skrevet 29. august 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fått noe dyrt ull og klær til barnet vårt som nå er 2 år av min mor i gave og som hun har kjøpt nå og da siden han ble født. Nå har min bror fått barn, og min mor mener at de skal få ull klærne som hun har kjøpt til vårt barn etterhvert som ungen deres vokser. De kan få noen plagg så klart, itilegg så vet hun at vi vil ha en til snart som skal ha klærne etter storebror. Og føler da at hvis min bror skal få alle disse ullklærne så er det jo mere slitt eller flekkete som vårt barn skal ha når den komme, hva er rett her egentlig? Hun sa det forran meg, min bror og dama hans. Så de har allerede fått med seg dette også! Også er det ingen garanti på at vi får klærne tilbake heller.. Anonymkode: 7aecf...781 Forstår ikke problemet med det? Din mors "plan" er jo det normale i alle familier - tøy går på omgang til det er utslitt, og så kjøper man nytt (gjerne "nytt" brukt, selvsagt). Det eneste som kanskje er litt unormalt hos dere er at mamma blander seg i voksne ungers liv, men om dere lar henne delfinansiere dere, ja, så har dere egentlig dere selv å takke for den innblandingen. Den som betaler bestemmer som vi alle vet. (det er derfor noen elsker å betale) Uansett, ts, er dette bare klær. Slites det ut finnes det billig barnetøy av god kvalitet i bøttevis på facebook marketplace. No problem. Anonymkode: e359f...3e9 17
Frostrose Skrevet 29. august 2019 #15 Skrevet 29. august 2019 I min familie gir vi videre mellom barna. Alle fyller på, så når vi får klærne tilbake er noe mer slitt, men så er det noe "nytt" også. Jeg syns det er kjempegrei, men det er ikke noe din mor kan forlange etter å ha gitt klærne som gave. 9
Gjest Warrior Skrevet 29. august 2019 #16 Skrevet 29. august 2019 La nå ungen til broren din få det. Er da ingenting å lage styr for. Det er bare klær.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #17 Skrevet 29. august 2019 Hva er dette? Hvordan kan så mange skrive at moren er frekk? Fy flate for en egoistisk og grådig verden vi lever i. Moren har en normal tankegang (jeg skulle ønske det var normalt å tenke sånn) at det er en selvfølge for henne at gode klær går videre.. hvordan i all verden kan dette bli sett på som frekt? Alle klær, leker, senger el vi fikk av svigermoren min ble gitt videre da de andre fikk barn. Da vi fikk barn igjen, fikk vi tilbake det meste... manglet vi noe, kjøpte gjerne svigermoren ny vinterdress, sko el.. eller vi arvet av andre venner, eller kjøpte nytt selv. DET ER KLÆR OG TING! Jeg bli flau av mange av dere! Anonymkode: 9c760...232 13
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #18 Skrevet 29. august 2019 Er det snakk om jule- og bursdagsgaver til ungen, eller er det bare overraskelsesgaver som man får som en hyggelig gest i hverdagen? Anonymkode: 6bb39...939 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #19 Skrevet 29. august 2019 Syns du er egoistisk, grisk og lite miljøvennlig. Barneklær er bare til for å vokse fra og du klarer å dele med din bror. Jo flere barn som kan bruke klærne før de pakkes bort for godt, jo bedre. Din mor har også betalt mye for dette. Hvis du nekter å dele, føler hun antagelig at hun må kjøpe det samme til din bror for at hans barn ikke skal bli behandlet dårligere enn ditt Anonymkode: d46a4...104 5
Ulven Skrevet 29. august 2019 #20 Skrevet 29. august 2019 Du får starte med å avklare om dette er gjeldende for alle gaver som kommer fra nå av. Altså får ungene dine en leke de vokser fra, skal de gis videre til bror barn? Får barnet en penkjole/pentøy, skal det videre til brors barn? osv Neste sett med ulltøy, er det en gave eller et lån? For det er ikke vanlig å gi bort gaver, for deretter å mene de var et lån. Da hadde jeg pent bedt om at det ble gitt penger inn på ungenes konto i jule og bursdagsgave, istedetfor gaver som ikke er gaver, men et lån. Å dele leker og tøy er fornuftig og flott, men jeg hadde ikke latt barnetøyet mitt gå på rundgang når jeg skal ha flere barn. Da hadde det tøyet som evnt ser pent ut etter siste barn, blitt gitt videre. 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå