Gå til innhold

Hva er den verste og beste egenskapen et menneske kan ha, synes du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv holder jeg en knapp på feighet i den ene enden av skalaen, selvironi i den andre.

Anonymkode: be1e0...43f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

konfliksky er definitivt på nei-nei-siden hos meg, psykisk stabil på ja-siden (humør, selvfølelse osv osv)

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Den verste er manipulerende egenskap, den beste er å ha empati.

Skrevet

Beste -Forståelse 

være på ulike plan i livet, ha forskjellige problemer og gleder, og ulike standpunkt, men å vise forståelse for dette synes jeg er viktig

verste - Nedlatende

Altså sure negative folk som bare snakker nedlatende om alt og alle har jeg veldig lite til overs for

• Liker 5
Skrevet

Verste : kontrollerende/ manipulativ/ egoistisk. Beste : Empatisk/positiv/omsorgsfull

Anonymkode: e5762...269

• Liker 7
Skrevet

Verste er ustabilt humør 

Beste er evnen til å reflektere

Skrevet

Beste er empati, verste er mangel på det.

Anonymkode: b9d18...a74

• Liker 10
Skrevet

Beste: Åpen for det meste / Ikke dømmende. 

Verste: Folk som fort blir sure.

Anonymkode: 39f35...835

• Liker 3
Skrevet

Beste: Lojal
Verste: Uhygenisk, økonomisk surrehue

Anonymkode: 2e415...b5f

• Liker 1
Skrevet

Beste: Empati og selvironi

Verste: Egoisme og narsissisme.

Anonymkode: 606fb...0c5

• Liker 2
Skrevet

Beste: åpen og lite dømmende

Verste: lav moral 

Anonymkode: 12c03...0dc

• Liker 2
Skrevet

Beste: snill og ærlig. Værste : manipulerende, løgner , psykisk ustabil og tar for seg med begge hender (tar seg til rette). 

Anonymkode: 87b0a...9b0

Skrevet (endret)

Hva er den verste og beste egenskapen et menneske kan ha syntes du?

Temaet ondskap og dets opphav er noe teologer og filosofer har brynet hjernen sin på i århundre. 

Mange tenker at grenseløs egoisme og sadisme er opphavet til ondskap. Dette er jeg ikke helt med på, ja det finnes noen mennesker som med overlegg og ved bevisst handling nyter å påføre andre smerte - men de er en bitteliten nisje, en liten brøkdel av de som er står for brorparten av onde handlinger i verden.

Selv tenker jeg at ignoranse og trangsyn er opphavet til det meste av ondskap. En tanke som Sokrates delte med sitt utsagn "Ignorance is the root of all evil".

Til tross for at jeg ikke er religiøs så syntes jeg utsagnet "Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner" har mye for seg. Mange mennesker, helt normale mennesker er meget kapable til å utføre onde handlinger i den ignorante troen av at de er på den såkalte goden siden. Det de faktisk mangler er kunnskap. Diskriminering og intoleranse er som oftest et produkt av ignoranse. 

På den andre enden så mener jeg at det å være opplyst er den mest positive egenskapen. 

Jo mer opplyst man er jo bedre rustet er man til å ta til seg gode holdninger og ta moralske og gode etiske valg. Jo mer ignorant man er jo dårligere muligheter vil man også ha for å ta gode valg. 

Kort summert :

Verste egenskap: Å være ignorant

Beste : Å være opplyst

Endret av Wagner
  • Liker 1
Skrevet

Det verste er bedrevitere, de takler jeg faktisk ikke. 

Beste? Hm.. Forståelsesfull/open minded/ikke dømmende. 

Anonymkode: 9052b...678

• Liker 1
Skrevet

Kortversjon... Ond og God.

Men, uinteresert, i å prøve å holde seg informert, ikke ha en mening om ..., overfladisk, opptatt av fasade, kald er ikke bra.

Smart, engasjert, humor, ærlighet, varm, vise ommsorg i og utenfor flokken, leken er gull.

a.

• Liker 1
Skrevet

Beste: Lojal, selvironi, omtenksom

Verste: Mangel på raushet, lite reflektert

Anonymkode: 45885...d2d

• Liker 2
Skrevet

Beste: empati og ærlighet

Verste: egoisme og gjerrighet

Anonymkode: 8e3d7...800

• Liker 2
Skrevet

Beste: Lojal. Det er MANGE som definerer seg selv som lojal, men skal ikke mye til for at de bryter et løfte eller avtale. Lojalitet er mangelvare hos mange, og så langt har jeg kun møtt ett menneske i mitt liv som har vært lojal. 

Verste: Ignoranse. Under her går det å ikke ha evnen til å reflektere, lukket sinn osv. 

Anonymkode: 9f95a...6d8

• Liker 1
Skrevet

Verste: Skadefryd

Beste: Vennlighet

Anonymkode: 02d2a...d33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...