AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #1 Skrevet 29. august 2019 For noen mnd si hadde min eldste sønn på 11 år en oppførsel på skolen som førte til at han mistet spilletid og mobil i en uke. Jeg og faren er skilt, så konsekvensen ble gitt der og opprettholdt hos meg siden barna skulle til meg dagen etter konsekvensen ble gitt. Jeg tok derfor med meg HDMI kabelen på jobb, sånn at han ikke kunne spille på playstation. Dette resulterte i at han ble så sint når han oppdaget det, at han knuste TVen min. Jeg ble selvfølgelig veldig skuffet og lei meg når jeg kom hjem fra jobb og såg at TVen var knust. Jeg ringte faren og sporte om sønnen vår hadde penger der til å betale for ny tv, da alle pengene han har hatt hos meg var brukt opp. Det hadde han ikke, da disse pengene var brukt opp på div. Jeg kjøpte derfor ny (brukt) tv og han fikk en ekstra uke spilleforbud. Men jeg føler veldig på at han slapp altfor billig unna her. Hvordan hadde dere reagert? Anonymkode: 968b7...0c8
solmåneogstjerner Skrevet 29. august 2019 #2 Skrevet 29. august 2019 Han får betale det ned over tid da. At han betaler med ukepenger/godtepenger/bursdagspenger fremover. Det der var virkelig helt uakseptabel oppførsel, og han bør se at det blir større konsekvenser enn bare et kort spilleforbud. Dette er ikke vanlig oppførsel. Du bør finne ut litt mer om hvordan han har det. Snakk med lærer, helsesøster, evt lege eller familievernkontoret. Han trenger nok litt hjelp med sinnet/følelsene sine når han reagerer på en slik måte. 43
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #3 Skrevet 29. august 2019 Pleier han å ødelegge ting når han blir sint og hadde han fått beskjed på forhånd om at spilleforbudet kom til å bli opprettholdt hos deg? Anonymkode: c43b2...ca7 5
Delfin82 Skrevet 29. august 2019 #4 Skrevet 29. august 2019 Gosj. Tror ikke jeg hadde kjøpt ny tv. Da har han ingenting å spille PS på. Så hadde min unge måtte spart til det var nok til ny tv. Jeg har tilgang til kanaler på min telefon så hadde klart meg fint uten tv. 37
OnFire Skrevet 29. august 2019 #5 Skrevet 29. august 2019 Han må betale og lære av sine feil, selv om det vil ta tid. Å ha det kjipt i en ekstra uke er peanuts. 11
Joppeline Skrevet 29. august 2019 #6 Skrevet 29. august 2019 Ville tatt kontakt med skolen og hørt om oppførselen hans er utagerende der også. Virkelig ikke normalt å ødelegge en tv slik. Hadde konfiskert alt av tv/skjerm-spill resten av året, MINST! 10
solmåneogstjerner Skrevet 29. august 2019 #7 Skrevet 29. august 2019 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pleier han å ødelegge ting når han blir sint og hadde han fått beskjed på forhånd om at spilleforbudet kom til å bli opprettholdt hos deg? Anonymkode: c43b2...ca7 En ukes forbud er en ukes forbud. Trenger ikke å spesifisere at det også gjelder selv om han skal et annet sted. Uansett, å knuse en TV er ikke greit uansett hvor frustrert han er. Jeg er bekymret for denne gutten. Foreldrene bør sette inn tiltak nå, ellers fortsetter det eller blir verre. Endret 29. august 2019 av solmåneogstjerner 9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #8 Skrevet 29. august 2019 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: En ukes forbud er en ukes forbud. Trenger ikke å spesifisere at det også gjelder selv om han skal et annet sted. Uansett, å knuse en TV er ikke greit uansett hvor frustrert han er. Jeg er bekymret for denne gutten. Foreldrene bør sette inn tiltak nå, ellers fortsetter det og/eller blir verre. Hvis man har et barn som reagerer på den måten, så bør man presisere sånne ting jo. Tydelig kommunikasjon er viktig for å unngå at situasjoner eskalerer, selv om man kanskje føler at ungen burde forstå såpass selv. Anonymkode: c43b2...ca7 5
OnFire Skrevet 29. august 2019 #9 Skrevet 29. august 2019 (endret) 5 minutter siden, Joppeline skrev: Ville tatt kontakt med skolen og hørt om oppførselen hans er utagerende der også. Virkelig ikke normalt å ødelegge en tv slik. Hadde konfiskert alt av tv/skjerm-spill resten av året, MINST! Heller to ekstra uker pluss at han må betale for tv'en som han knuste. Hvis det er snakk om en 10k tv, kan han evt betale 3k. Han er bare 11 år og man kan ikke forvente at han skal betale 10k. Endret 29. august 2019 av OnFire 1
Joppeline Skrevet 29. august 2019 #10 Skrevet 29. august 2019 2 minutter siden, OnFire skrev: Heller to ekstra uker pluss at han må betale for tv'en som han knuste. Hvis det er snakk om en 10k tv, kan han evt betale 3k. Han er bare 11 år og man kan ikke forvente at han skal betale 10k. Hadde ikke forventet at en 11-åring skal betale for noe som er så dyrt som en tv. Kanskje ingen lommepenger i noen mnd istedet, men kanskje folk får mye mer i lommepenger enn jeg tenker er ok om barn kan betale 3000,- på et par uker/mnd. Tv-spill er faktisk et gode det svir å klare seg uten. Kanskje ut året er lenge, men å ødelegge tven er også ganske ekstremt. Evt uten i 2-3 mnd om ut året blir for lenge. 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #11 Skrevet 29. august 2019 Jeg hadde bare latt være å kjøpe ny tv igjen jeg da, så kan han jo ikke spille. Da får han kjenne på konsekvensene av sine egne handlinger. Anonymkode: 22a41...d98 15
Gjest theTitanic Skrevet 29. august 2019 #12 Skrevet 29. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde bare latt være å kjøpe ny tv igjen jeg da, så kan han jo ikke spille. Da får han kjenne på konsekvensene av sine egne handlinger. Anonymkode: 22a41...d98 Denne er bra. Men jeg liker tv selv, så jeg hadde heller solgt playstationen hans. Han hadde aldri fått ny. Eller inndratt Playstation og mobil i et halvår. Det å ikke spille i en uke er ikke akkurat noen stor konsekvens. Det er ingen selvfølge å få spille heller. Dessuten har barn godt av å leke, ikke bare sitte med nesa i forskjellige skjermer dag ut og dag inn.
Nappetass1 Skrevet 29. august 2019 #13 Skrevet 29. august 2019 Den ungen ville ikke fått julegave av meg i år. De pengene skulle heller dekket en (liten) del av summen til ny TV. Kjipt, men dyrekjøpt lærdom er verdifullt. Blir nesten provosert av at den fullkomment uakseptable oppførselen knapt får konsekvenser! 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #14 Skrevet 29. august 2019 Jeg hadde ikke kjøpt ny tv. Jeg kan bare se på det jeg vil på min pc. For da hadde han lært konsekvensene av sine handlinger. At ødelegger han noe, så må han selv spare til ny. Ikke at mamma og pappa bare kjøper ny. Anonymkode: f94fc...c5e 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #15 Skrevet 29. august 2019 Jeg hadde solgt alle spill og playstation for å dekke litt av tvn. Og jeg hadde gått uten tv noen uker. Anonymkode: 472a3...f97 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #16 Skrevet 29. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok derfor med meg HDMI kabelen på jobb, sånn at han ikke kunne spille på playstation. Dette resulterte i at han ble så sint når han oppdaget det, at han knuste TVen min. Kommunikasjon!! Dette burde du ha informert han om på forhånd! Anonymkode: e46fa...36c 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #17 Skrevet 29. august 2019 Hva var den uakseptable oppførselen på skolen som i utgangspunktet utløste spillforbudet? Det høres ut som han har et reaksjonsmønster som bør justeres hvis det lar seg gjøre /finne ut av hvorfor han er så hissig. Anonymkode: 8d264...054 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #18 Skrevet 29. august 2019 Skuffet og lei meg? Hadde blitt fly forbanna! Hadde kjøpt ny tv til soverommet mitt! Så måtte han sette igang å spare til ny tv, ved bl.a. å selge noen spill! Anonymkode: 8b7cd...805 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #19 Skrevet 29. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommunikasjon!! Dette burde du ha informert han om på forhånd! Anonymkode: e46fa...36c Men han hadde spillforbud, så i teorien burde han ikke merket det siden han ikke skulle spille. Anonymkode: ec5c8...3a7 8
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #20 Skrevet 29. august 2019 Jeg hadde solgt playstation og spill for å dekke eventuell ny TV. Anonymkode: b9044...387 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå