Gå til innhold

Stemor som røyker inne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eks har flyttet sammen med en ny dame og hun røyker inne. De nekter for det selv, men det er tydelig røyklukt som slår i mot meg når de åpner døren, og flere som kjenner henne kan bekrefte det. Mistenker at eksen gjør det også, da det var meg som satte foten ned for innendørsrøyking da vi var sammen. 

Jeg er IKKE komfortabel med at barna mine skal overnatte der. Vurderer en ny time på familievernkontoret. Er det noe vits i? 

Anonymkode: a7c84...c96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kvalmt! Stakkars barn, de fortjener å vokse opp i er røykfritt miljø  😕 det er jo virkelig ikke vanskelig å ta den røyken ute! 

Anonymkode: 1d322...a43

• Liker 22
Skrevet

Tror ikke du kommer noe langt med det, så lenge barna ikke har astma eller andre lungeproblemer da.

Anonymkode: f4c65...586

• Liker 7
Skrevet

Ta det rettens vei da. Far klarer seg uten barna hvis han skal la kjæresten røyke inne. Når vi i dag vet hvor skadelig det er så vil nok dommere ta dette i mente. Evt påkreve at det ikke røykes inne. 

Anonymkode: f33f4...73d

• Liker 10
Skrevet

Jeg er imot røyking inne, og røyker selv i perioder, men da ute, og vi har voksne barn som ikke bor hjemme. Vil ikke ha røykelukt hjemme.

Men ser stadig her at det tydeligvis er mors standar som gjelder. Det er mødrene som stadig finner grunner til å klage på fedrene. 

Anonymkode: e323a...f0c

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

§ 28.Vern av barn mot passiv røyking

Barn har rett til et røykfritt miljø. Den som er ansvarlig for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1973-03-09-14

Anonymkode: 78b7c...be4

Men denne lovbestemmelsen er ikke knyttet til noen straff, så den har ikke så mye å si. Det er ingen fra familievernkontoret som sender inspektører hjem til folk for å se om det er hold i påstandene om passiv røyking, så det er ingen vits for TS å ta det opp.

Anonymkode: d0911...b11

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men denne lovbestemmelsen er ikke knyttet til noen straff, så den har ikke så mye å si. Det er ingen fra familievernkontoret som sender inspektører hjem til folk for å se om det er hold i påstandene om passiv røyking, så det er ingen vits for TS å ta det opp.

Selv om en lovbestemmelse ikke er knyttet til straff er det likefullt loven og en rett barna har. Dette må voksne innrette seg etter. Og det beste er å få til kommunikasjon og godt samarbeid rundt dette. Og så vidt jeg vet gjør ikje familievernkontoret hjemmebesøk, det er det andre instanser som gjør. Så jeg synes absolutt det er noe å ta opp med familievernkontoret.

Anonymkode: 90e4a...eaf

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med den holdingen så kan jo mor holde igjen samvær og flytte og virkelig ta seg til rette da det ikke er knyttet noe straff for å bryte barneloven. 

Ts, start med familievernkontoret og få en meklingsattest. Dersom de ikke sier noe på det, kontakt advokat. Hold gjerne igjen samvær i mellomtiden. 

Anonymkode: 78b7c...be4

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ha gikk rett til retten for dette- jeg vokst opp i et hjem med 2 storrøykere og har dårlig helse nå som voksen.   Røykere, spesielt de som røyker inne med barn, burde ble fratatt omsorg. 

Anonymkode: ee1b3...343

• Liker 4
Skrevet

Men barna forteller deg vel det hvis du spør om det røykes inne?

Anonymkode: bb979...a58

Skrevet

Hvis de røyker inne når barna er der, så vil det lukte av hår, klær osv hvis de er der mer enn et døgn. Hvis de røyker ute når barna er der, så er det ubehagelig lukt osv, men det er vel ikke direkte skadelig for barna?

Så om de røyker ute når barna er der, så gjør de ingenting ulovlig, og ingen kan nekte dem å røyke innendørs ellers. Hvor ofte er barna der da? Det har jo litt å si. 

• Liker 2
Skrevet

Passiv røyking er helseskadelig. Det er også utrolig stigmatiserende for barn å lukte sur røyk i barnehagen og på skolen. 

Jeg hadde holdt barna tilbake fra samvær. Voksne som velger å utsette barn for helseskadelig miljø kan ikke ha barn. 

Anonymkode: e10aa...bfe

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Passiv røyking er helseskadelig. Det er også utrolig stigmatiserende for barn å lukte sur røyk i barnehagen og på skolen. 

Jeg hadde holdt barna tilbake fra samvær. Voksne som velger å utsette barn for helseskadelig miljø kan ikke ha barn. 

Vi har ikke fått svar på om det røykes inne mens barna er der eller om det er "tredjehåndsrøyking"

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke fått svar på om det røykes inne mens barna er der eller om det er "tredjehåndsrøyking"

Det sitter fortsatt i vegger, tak, sengetøy osv.

Min mamma røyka inne. Sist jeg var hos henne røyka hun ute mens jeg var på besøk. Likevel stinka det av klærne mine, kofferten og alt. Inngrodd røyklukt. Usj!! 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det sitter fortsatt i vegger, tak, sengetøy osv.

Min mamma røyka inne. Sist jeg var hos henne røyka hun ute mens jeg var på besøk. Likevel stinka det av klærne mine, kofferten og alt. Inngrodd røyklukt. Usj!! 

Ja, jeg vet jo det. Men ts har en svakere sak å slå i bordet med hvis det ikke røykes inne når barna er til stede.

Skrevet

Ja, jeg vet jo det. Men ts har en svakere sak å slå i bordet med hvis det ikke røykes inne når barna er til stede.

Sosial stigma ved å lukte surrøyk er ikke en svak sak. For ungene er det helt sikkert kjempeviktig å lukte godt og ikke ekkelt fordi voksne ikke bryr seg nok. 

• Liker 3
Skrevet

Sosial stigma ved å lukte surrøyk er ikke en svak sak. For ungene er det helt sikkert kjempeviktig å lukte godt og ikke ekkelt fordi voksne ikke bryr seg nok. 

Ok. Jeg snakket kun ut fra egne erfaringer med å prøve å få slutt på det hos barnefar. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gjort det jeg kunne for at de skal slutte med dette. Jeg tar ikke med meg barna til min mormor fordi hun røyker inne. Det stinker der. Sist jeg var der, i ti minutter, måtte jeg ta meg sammen for å ikke brekke meg på vei ut av døren.

Bunaden jeg har arvet hang der før jeg tok over. Selv etter rens, så stinker den tobakk. 

Barna mine får ikke lov dit. og jeg kommer ikke til å dra dit noe særlig selv heller.

så ja.. jeg hadde tatt kontakt med de jeg kunne kontakte for å på slutt på innerøyking

Anonymkode: 4f685...a47

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...