Gå til innhold

Eksmannen har skaffet hund og forlanger at den må være med til meg når jeg skal ha barna ekstra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært skilt i snart 7 år og vi har to barn som bor 50/50. For to år siden skaffet pappaen seg en hund som han krever at gutta skal være med følge opp. Det er jo ganske naturlig når man skaffer et dyr at barna må bidra. Men problemet er at pappaen er en meget travel mann og er mye borte. Barna er 13 og 15 år og de er veldig ofte hos som farmor og farfar, og hunden er selvsagt med dit. Barna synes de er altfor ofte hos farmor og farfar. Jeg har sagt at jeg vil at han skal spørre meg først når han skal bort, for jeg er tross alt mammaen, og de har alle tingene og kompiser hos meg. Men han sier at «hunden er med på kjøpet». Jeg er ikke glad i hunder. Jeg blir stresset av det, og vil overhode ikke ha hund!! Har hatt den én helg, men jeg hater det! Han vet at jeg ikke liker hunder. Selv om det er barna som tar seg av hunden, så blir jeg stresset, og hunder blir dermed også usikker på meg. Dette begrenser jo min mulighet til å ha barna mine ekstra! Jeg har aldri bedt om noen hund! Han kan jo ikke kreve at jeg må passe den...?! Og jeg er sikker på at han krever at barna er der hunden er, så da blir det til at de må være hos farmor og farfar da - som er midt i 80-årene. Er jeg sær som ikke vil passe hunden? Han får vel skaffe annen hundevakt til den, mener jeg. Føler dette er taktikkeri av pappaen... 

Anonymkode: b5291...705

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke hunden være hos hans foreldre da? 

• Liker 47
Skrevet

Først så store barn bestemmer selv hvor mye de vil være hos den ene eller den andre forelderen, og deretter kan ikke pappa forvente noe som helst - ungene står fritt til å komme u ten hund, send bikkja til farmor og farfar og sett ned foten for fars påfunn. 

Jeg er forelder og hundeeier og ville aldri funnet på slikt tøys.

• Liker 49
Skrevet

Ungene er jo store nok til å være alene hjemme sammen med hunden?! I tillegg så er de også så gamle at de kan bestemme selv hvilke foreldre de vil være mest hos!

Anonymkode: 79e0e...a05

• Liker 26
Skrevet

Hva slags hund er det snakk om? 

Anonymkode: 6eb18...2c9

• Liker 2
Skrevet

Det er hans ansvar å ta vare på den hunden.  En oppretter ville neppe solgt hunden til en 13 åring. Så sett ned foten og få noen andre inn på banen, og vær glad dere ikke er sammen lenger! For en fjott 

Anonymkode: d1c07...efd

• Liker 31
Skrevet

Det er en Golden Retriever. Den er søt, men vil ikke ha ha noe krav at den følger med barna. Jeg har ikke hundeteft i det hele tatt. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er hans ansvar å ta vare på den hunden.  En oppretter ville neppe solgt hunden til en 13 åring. Så sett ned foten og få noen andre inn på banen, og vær glad dere ikke er sammen lenger! For en fjott 

Anonymkode: d1c07...efd

Ja. Han er en fjott. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Maridubedåre skrev:

Kan ikke hunden være hos hans foreldre da? 

De er litt dårlig til beins og bor i blokk (har heis), og hunden er stor, sterk og leken. De vil ikke ha han alene de heller. Fatter ikke at han kunne skaffe seg hun når han er så mye borte.. Mye ansvar på mine barn. 

• Liker 7
Skrevet

Når en hund er 2 år er den helg tenåring. Når du ikke vandt med hund er ikke dette en gøy alder. De krever masse konsekvent trening i den alderen. Hunder føler jeg blir mer voksne og forutsigbare når de er 5-6. Du er ikke sær som ikke vil ha ansvar for denne hunden.

Det er ditt hus og du kan kreve å ha et hundefritt hus! Bare si at han må finne pass til hunden og ikke gå inn i argumentasjon på hvor vanskelig det blir for han å finne noen å passe hunden. Hans hund, hans ansvar.

Anonymkode: 43a0c...0e3

• Liker 8
Skrevet

Han høres jo ut som både en dårlig hundeeier OG en dårlig far. 

Hunden er ikke barnas ansvar, utover at han kan kreve at de bidrar med turer og mating, som en hvilken som helst annen oppgave hjemme. Men det er da når de er hos ham. 

Hunden er heller ikke ditt ansvar. Absolutt ikke.

Til en viss grad kan barna bestemme hvem av dere de skal være hos, siden de er såpass store. Så får han ta ansvar for hunden selv, inkludert å skaffe hundevakt om han må bort. 

• Liker 26
Skrevet

Nei, her får du slå i bordet med at barna er så store at de bestemmer selv. At han dytter de over på besteforeldrene hele tiden er jo ikke akkurat sjarmerende 🤮 Hunden får han finne en løsning til selv, du får si at du ikke ble med på å få flere barn etter skilsmissen, så det får han fikse selv 😁

Anonymkode: 64a93...b27

• Liker 10
Skrevet

Hva sier barna til denne ordningen om at de er mye hos farmor og farfar? Tror jeg hadde bestilt en time på mekling, greit å ha en nøytral part som hører på dere og kommer med kommentarer til hva som er riktig i forhold til at barna skal ta ansvar.  At han skaffer seg hund er jo ikke barna eller ditt problem. Hva gjør han de ukene barna ikke er hos han?

• Liker 12
Skrevet

Barna har nok blitt litt vant med å være der mye, men de sier det er ganske kjedelig der, og det kan jeg jo tro. De ukene barna er hos meg, så er jeg faktisk litt usikker på hvordan han gjør det ved lengre opphold vekk fra hunden. I begynnelsen (når den var valp) måtte mine barn hjem dit flere ganger i uka for å gå tur og passe, selv om de egentlig var hos meg. De syntes det jo var stas, men dette er noe jeg ikke har vært med på å bestemme. Problemet er også litt at barna ikke tør å si til pappa at de heller vil være hos meg (sånn generelt) og er superlojale. Og nå føler de nok at de må ta ansvaret for denne hunden i hans uker. Dette er bare utrolig irriterende.

• Liker 1
Skrevet

Send hunden til farmor og farfar og ungene til deg :)

Anonymkode: 76b6e...163

Skrevet

De er tretten og femten år. Må de være hos besteforeldrene så ofte, eller er det sånn at de faktisk kan være hjemme alene noe av den tiden? 

Skjønner at tidene har forandret seg mye på relativt få år, for da jeg var 15 hadde jeg ansvaret for mine yngre søsken fra kveld til ut på natten /tidlig morgen flere dager i uken. Da jeg var 16 fikk jeg min første hund som jeg veldig fint klarte både å oppdra og ta vare på.

Så når det gjelder hunden så syns jeg de er store nok til å kunne ta vare på den såpass mye. Eldste er 15 år! 

Eksmannen din kan selvfølgelig ikke kreve at du har hunden. Men jeg regner med at å skaffe denne hunden, var noe faren og ungdommene snakket om? Hvilke avtaler inngikk de? 

Syns forøvrig at det er sløvt av foreldre å være såå mye vekk fra ungene, men jeg vet jo heller ikke grunn og hvor ofte... 

• Liker 5
Skrevet

Er det kanskje barna som har ønsker hund ? 

Anonymkode: 05c23...fff

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ha søkt full omsorg slik at faren bare har de hver annen helg.  Han er ikke hjemme uansett så hvorfor kan ikke disse stakkars gutter har et stabilt hjem hos deg?  UTEN HUND selvfølgelig. 

• Liker 14
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Send hunden til farmor og farfar og ungene til deg :)

Anonymkode: 76b6e...163

De er jo i åttiårene og det er barna som tar seg av den ellers..

Anonymkode: 29d04...ca6

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er jo i åttiårene og det er barna som tar seg av den ellers..

Anonymkode: 29d04...ca6

det er fars utfordring, hans foreldre, hans hund 100% av tiden, hans barn 50% av tiden.. Virkelig ikke et vanskelig regnestykke syns jeg. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...