AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #1 Del Skrevet 29. august 2019 Hvordan var allmenntilstanden? Skal til lege siden jeg har vondt i ene brystet,er ikke en liten kul men et område det er litt mer ruglete og hardt. Undersøker legen meg? Eller henviser hun meg til mammografi? Ønsker seriøse svar da jeg kan litt lite om dette. Anonymkode: 88d66...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 29. august 2019 #2 Del Skrevet 29. august 2019 (endret) Kanskje ikkje det beste svaret du kan få, men kan dela likevel. Ei på jobben fekk det. Ho hadde vore mykje skjukemeldt for utmattelse/utbrenthet. Av og på arbeid i halvt år... Når det fant det ut var det grad 4 (spredning til andre organer). Ho var innom fastlegen, tok biopsi og kom til kreftlege, sånn ønkolog, ankolog? onkolog! Ho fekk strålebehandling innan 10 dagar. Ho er i dag i ettervernet/etterprogrammet og er 100% kreftfri, til tross for at det vart oppdaga så seint. Håper du får bedre svar. Eg har sjølv funnet kul i brystet for ca 10 år sidan, det var ein fettklump! Eg vart henvist til ultralyd og fekk konstantert godartet kul i brystet. Fant den i dusjen når eg skjekka brystene. Lykke til sjå legen. Endret 29. august 2019 av mammahjarte Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #3 Del Skrevet 29. august 2019 Det kan være mange små og subtile symptomer, alt etter hvor langt sykdommen er utviklet. Vanlig er en smertefri klump i armhulen, utmattelse, langvarig lavgradig feber og uforklarlig vekttap. Plutselig inverterte brystvorter eller utflod fra brystet kan være indikativt, særlig hvis det er blodtilblandet. Det du beskriver gir grunn til undersøkelse, men kan ha mange andre årsaker. Legenvil undersøke deg ved konsultasjon. Hvis han ikke kan utelukke kreftsykdom eller annen svulst, vil du bli sendt til videre undersøkelser. Finner man noe da, vil det bli tatt en biopsi (eventuell komplett reseksjon av svulsten), og en patolog vil undersøke om det er histologiske forandringer som er forenlige med kreft. Om hele svulsten (hvis det nå faktisk er en svulst) er fjernet, vil preparatet også undersøkes for såkalte "frie reseksjonsrender," det vil si at man ser om det er kreftceller i utkanten av preparatet. Er det ikke det, har man fått fjernet alt. Anonymkode: 8423b...9ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #4 Del Skrevet 29. august 2019 10 timer siden, mammahjarte skrev: Kanskje ikkje det beste svaret du kan få, men kan dela likevel. Ei på jobben fekk det. Ho hadde vore mykje skjukemeldt for utmattelse/utbrenthet. Av og på arbeid i halvt år... Når det fant det ut var det grad 4 (spredning til andre organer). Ho var innom fastlegen, tok biopsi og kom til kreftlege, sånn ønkolog, ankolog? onkolog! Ho fekk strålebehandling innan 10 dagar. Ho er i dag i ettervernet/etterprogrammet og er 100% kreftfri, til tross for at det vart oppdaga så seint. Håper du får bedre svar. Eg har sjølv funnet kul i brystet for ca 10 år sidan, det var ein fettklump! Eg vart henvist til ultralyd og fekk konstantert godartet kul i brystet. Fant den i dusjen når eg skjekka brystene. Lykke til sjå legen. Tusen takk for svar. Var hos lege idag,ho har henvist meg til spesialist,så vurderer dei ultralyd eller mammografi. Ho sa det kan være cyster,fettansamlinger...men at det bør sjekkes,og kjente godt det som jeg forklarte; ruglete og hardt område. Satse på alt går bra😊 Anonymkode: 88d66...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #5 Del Skrevet 29. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan være mange små og subtile symptomer, alt etter hvor langt sykdommen er utviklet. Vanlig er en smertefri klump i armhulen, utmattelse, langvarig lavgradig feber og uforklarlig vekttap. Plutselig inverterte brystvorter eller utflod fra brystet kan være indikativt, særlig hvis det er blodtilblandet. Det du beskriver gir grunn til undersøkelse, men kan ha mange andre årsaker. Legenvil undersøke deg ved konsultasjon. Hvis han ikke kan utelukke kreftsykdom eller annen svulst, vil du bli sendt til videre undersøkelser. Finner man noe da, vil det bli tatt en biopsi (eventuell komplett reseksjon av svulsten), og en patolog vil undersøke om det er histologiske forandringer som er forenlige med kreft. Om hele svulsten (hvis det nå faktisk er en svulst) er fjernet, vil preparatet også undersøkes for såkalte "frie reseksjonsrender," det vil si at man ser om det er kreftceller i utkanten av preparatet. Er det ikke det, har man fått fjernet alt. Anonymkode: 8423b...9ed Tusen takk for fyldig svar! Er biopsi smertefullt? Anonymkode: 88d66...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #6 Del Skrevet 29. august 2019 Ruglete område høres ut som fibroadenom, som er en slags "svulst" dannet av kjertler. Helt ufarlig, men bør fjernes hvis den er for stor og/eller vokser, fordi den kan skade omkringliggende vev. Jeg har dette selv, og har ikke måttet fjerne. Det kan selvfølgelig være mye annet også. Husk bare at når du finner en kul i brystet, er sannsynligheten mye større for at den er godartet enn ondartet. De færreste kuler i kvinnebryster er faktisk kreft. Anonymkode: 4600e...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #7 Del Skrevet 29. august 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ruglete område høres ut som fibroadenom, som er en slags "svulst" dannet av kjertler. Helt ufarlig, men bør fjernes hvis den er for stor og/eller vokser, fordi den kan skade omkringliggende vev. Jeg har dette selv, og har ikke måttet fjerne. Det kan selvfølgelig være mye annet også. Husk bare at når du finner en kul i brystet, er sannsynligheten mye større for at den er godartet enn ondartet. De færreste kuler i kvinnebryster er faktisk kreft. Anonymkode: 4600e...27d Tusen takk for svar,godt å få støtte😀 Anonymkode: 88d66...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 29. august 2019 #8 Del Skrevet 29. august 2019 Jeg ble sendt til brystkreftutredning for nesten 10 år siden. Jeg hadde heller ingen kul, men opplevde smerter i brystet pluss at areola endret form på en måte. Ble sendt til utredning ganske raskt og ble sjekket med både mammografi og ultralyd. Siden det ikke var noen kul så var det ikke noe å ta biopsi av, tenker jeg. De så vel også godt nok på ultralyden at det ikke var kreft. Det var noen i overkant spennende uker før jeg fikk sjekket det, men alt var heldigvis OK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #9 Del Skrevet 29. august 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Tusen takk for fyldig svar! Er biopsi smertefullt? Anonymkode: 88d66...5c1 Det er ikke smertefritt, men det er ikke noe å grue seg til heller. Slutter meg forøvrig til den som skrev om fibroadenomer. Dette er en vanlig forekommende svulst som er praktisk talt helt ufarlig, da den ikke invaderer omkringliggende vev, og ikke sprer seg (kreft er svulster som invaderer og kan spre seg). Blant yngre kvinner er dette den absolutt vanligste årsaken til kuler i brystet. Anonymkode: 8423b...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #10 Del Skrevet 30. august 2019 23 timer siden, mammahjarte skrev: Kanskje ikkje det beste svaret du kan få, men kan dela likevel. Ei på jobben fekk det. Ho hadde vore mykje skjukemeldt for utmattelse/utbrenthet. Av og på arbeid i halvt år... Når det fant det ut var det grad 4 (spredning til andre organer). Ho var innom fastlegen, tok biopsi og kom til kreftlege, sånn ønkolog, ankolog? onkolog! Ho fekk strålebehandling innan 10 dagar. Ho er i dag i ettervernet/etterprogrammet og er 100% kreftfri, til tross for at det vart oppdaga så seint. Er du helt sikker på dette? Jeg har aldri hørt en eneste onkolog hevde at man kan bli kreftfri etter brystkreft med spredning. Vet om et tilfelle der det kanskje kan ha skjedd, men selv ikke da får du legene til å si at det var spredning som nå er borte. Hvis en person med erklært brystkreftspredning er erklært kreftfri er det noe av en medisinsk sensasjon. Til HI, så gir brystkreft i tidlige stadier sjelden symptomer utover forandringer i brystet. Langt fremskreden brystkreft kan gi symptomer som nedsatt allmenntilstand, smerter, benskjørhet osv, men da er det ofte spredningen som merkes. Lykke til, 90% av kuler i brystet er helt ufarlige så det er gode sjanser! Anonymkode: 8005f...f11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #11 Del Skrevet 30. august 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke smertefritt, men det er ikke noe å grue seg til heller. Slutter meg forøvrig til den som skrev om fibroadenomer. Dette er en vanlig forekommende svulst som er praktisk talt helt ufarlig, da den ikke invaderer omkringliggende vev, og ikke sprer seg (kreft er svulster som invaderer og kan spre seg). Blant yngre kvinner er dette den absolutt vanligste årsaken til kuler i brystet. Anonymkode: 8423b...9ed Takk for svar. Kanskje det er fibroadenomer....satse på det.nærmer meg 50... Så mye som skjer i kroppen Anonymkode: 88d66...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå