Olaug Olsen Skrevet 29. august 2019 #1 Del Skrevet 29. august 2019 (endret) Kan jeg dusje når det lyner og tordner, eller er det farlig? Forutsetn: Jeg tar ikke i blandebatteriet. Huset har vanlig lynavleder. Hilsen lettskremt Olaug som hører at det buldrer nå. Endret 29. august 2019 av Olaug Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 29. august 2019 #2 Del Skrevet 29. august 2019 Jeg fikk beskjed av en elektriker for mange år siden at å dusje i sånt vær ikke er så lurt. Han gjorde det ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 29. august 2019 #3 Del Skrevet 29. august 2019 Jeg mener at det er en av "reglene" ang. hva en ikke bør gjøre når det lyner og kanskje slår ned. Jeg dusjer ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 29. august 2019 Forfatter #4 Del Skrevet 29. august 2019 Ok, da kutter jeg hygienen i dag. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #5 Del Skrevet 29. august 2019 Lurte på samme Anonymkode: e7427...e41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #6 Del Skrevet 29. august 2019 Men hvorfor kan man ikke dusje når det lyner og tordner? Anonymkode: 26dc4...2f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 29. august 2019 #7 Del Skrevet 29. august 2019 https://www.aftenposten.no/bolig/i/jdgyXb/Er-det-farlig-a-lade-elbilen-eller-a-dusje-nar-det-lyner-Ekspertene-svarer 2. Bading og dusjing – Dette var et mer aktuelt spørsmål før hvor det var færre sikkerhetsbarrierer og dårligere kompetanse på el-sikkerhet. I dag er det ikke farligere å bade eller dusje enn å gjøre andre ting i huset når det lyner. Men det er klart at det, som med andre ting, finnes unntak også her. Er det noe feil med elanlegget i huset, kan du få støt mens du dusjer eller bader. Men med dagens regelverk og elektriske anlegg skal det ikke være noe fare forbundet med å dusje eller bade inne under lyn- og tordenvær, sier Rygh Pedersen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #8 Del Skrevet 29. august 2019 Faren med å dusje i tordenvær har ikke noe med det elektriske anlegget å gjøre. Problemet oppstår hvis lynet slår ned i huset og følger vannrørene ned til bakken. Det har skjedd at folk har blitt truffet av lyn på denne måten, men de aller fleste som blir truffet har vært ute. Anonymkode: a7dbe...788 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 29. august 2019 Forfatter #9 Del Skrevet 29. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Faren med å dusje i tordenvær har ikke noe med det elektriske anlegget å gjøre. Problemet oppstår hvis lynet slår ned i huset og følger vannrørene ned til bakken. Det har skjedd at folk har blitt truffet av lyn på denne måten, men de aller fleste som blir truffet har vært ute. Anonymkode: a7dbe...788 med vannrør av plast, er kanskje risikoen mindre... men fra Sintef: https://www.tek.no/artikler/dette-bor-du-gjore-og-ikke-gjore-nar-det-lyner/191669 Ikke bad når det lyner Ifølge forskerne kan et lyn som treffer vann fordele strøm på flere tusen ampere i vannet. De anbefaler heller ikke bad i badekar, ettersom lynnedslag kan følge vannledningene i huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå