Gå til innhold

Cissi Wallin tiltalt for ærekrenkelse

Anbefalte innlegg

Gjest Trykksjakta
Skrevet (endret)

Cissi Wallin hengte ut Fredrik Wirtanen som voldtektsmann i en av Sveriges store #metoo-saker. Saken fikk store konsekvenser for Virtanen.

Nå tiltales Wallin og risikerer 2 års fengsel. 

Selv mener hun det er et signal om at jenter som blir utsatt for overgrep skal holde kjeft.

Nei, Wallin, det er det overhodet ikke! Det er derimot et signal om at man ikke henger ut mennesker med navn og bilde for en hel verden! (Wallin har nesten 100k følgere på instagram) Man anmelder og lar retten avgjøre. Så kan man henge ut folk når de evt. har fått en rettskraftig dom på seg.

Dette er en meget viktig sak etter #metoo der folk ble uthengt uten bevis og dom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8XBzR/cissi-wallin-atalas-for-grovt-fortal

Endret av Trykksjakta
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint at det får etterspill. Nærmest lovløse tilstander en stund. 

• Liker 2
Skrevet

Vel jeg er usikker på dette. Selvom det er skummelt at folk går ut med anklager i offentligheten, så kan jeg ikke si at jeg tror på Wirtanen. 

Gjest Trykksjakta
Skrevet
9 timer siden, Kågebruker skrev:

Vel jeg er usikker på dette. Selvom det er skummelt at folk går ut med anklager i offentligheten, så kan jeg ikke si at jeg tror på Wirtanen. 

Det er ikke poenget.

Folk er i sin fulle rett til å anmelde og varsle om overgrep og trakassering. Det som er poenget her er at de henger ut folk med navn for en hel verden, uten lov og dom. Det er bra det får konsekvenser. Det er ikke slik et rettsvesen fungerer. Det er retten som skal dømme, ikke lynsjmobben.

Skrevet
52 minutter siden, Trykksjakta skrev:

Det er ikke poenget.

Folk er i sin fulle rett til å anmelde og varsle om overgrep og trakassering. Det som er poenget her er at de henger ut folk med navn for en hel verden, uten lov og dom. Det er bra det får konsekvenser. Det er ikke slik et rettsvesen fungerer. Det er retten som skal dømme, ikke lynsjmobben.

Du har rett. 

• 2 måneder senere...
Skrevet

Og der ble hun dømt.

Jeg tviler ikke på henne, men når hun hang ut en personi offentlig gapestokk så må det få reaksjoner.

Skrevet

Husker jeg så Uppdrag Granskning sin episode om Vitanensaken og tenkte allerede den gang at Cissi Wallin ikke snakket sant. Glad for at hun er dømt, hun har ødelagt livet til en mann og hans familie uten snev av bevis. Det ironiske er at dokumentaren i Sverige har fått kritikk for å ikke ivareta henne privatliv, mens hun uten skupler kan ødelegge hans. 

• Liker 2
Gjest Nimbus2000
Skrevet

Flott for Sverige at hun ble dømt. Dette med å bruke sosiale medier til å stemple folk som voldtektsmenn er selvjustis. Mannen ble frikjent i retten for voldtekt og da kan det ikke være slik at det angivelige offeret skal kunne selv velge å straffe han ved å prøve å legge livet hans i grus. 

Skrevet

Syns det er helt riktig at domstolene skal dømme og ikke sosiale medier. Jeg vet ingenting om han er skyldig eller ikke, men i siviliserte samfunn burde vi holde oss for gode henge folk ut i sosiale medier på den måten. Dette er ikke 1500-tallet hvor vi har gapestokk....

• Liker 2
Gjest Trykksjakta
Skrevet (endret)

En GIGANTISK seier for demokratiet og rettssikkerheten. Det kan ikke være slik at man skal dømmes i sosiale medier og i gapestokk. Det er domstolene alene som skal dømme dem som er bevist skyldig.

MEN, det er viktig å påpeke at dette ikke er en rettskraftig dom. Det er så vidt jeg vet allerede sagt at dommen ankes, og dermed er dette bare første steg på veien.

Det er en gedigen misforståelse at kvinner blir kneblet om hun skulle dømmes, som hun selv sier det. Hun mener at kvinner bare må holde kjeft om overgrep fremover om hun dømmes. Det er så feil som det er mulig å få det. Dette handler ikke om en varslingssak eller anmeldelse. Alle kvinner skal selvsagt varsle når det skjer noe uønsket, og skal selvsagt anmelde om de blir utsatt for overgrep. Men de skal ikke henge ut disse personene med navn for en hel verden. DER er forskjellen. Det er domstolene som avgjør skyldsspørsmål. I det øyeblikket noen får en rettskraftig dom, så fortjener deres navn å bli offentliggjort. Hadde Virtanen blitt dømt for disse forholdene, så hadde han fortjent å få sitt navn klistret utover alle landets aviser. Men han er ikke dømt.

Endret av Trykksjakta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...