Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går opp 0,3-0,5 kilo hver eneste dag nå, og det har pågått snart to uker. Har gått opp 6 kilo på to uker. Er i uke 35.

Sjekket blodtrykk og urin for proteiner senest i på tirsdag ettermiddag, blodtrykket har økt litt i forhold til resten av graviditeten, men er ikke på farlig nivå.

Er det andre som har gått opp så fort nå på slutten? Jeg er litt bekymret, og det er veldig ubehagelig. 

Anonymkode: aaa6b...e05

Skrevet

Jeg er i uke 36, og har fått mye ødemer siste par ukene. Blodtrykk godt innenfor normalen og ingenting på urin. Var hos jordmor i dag, og hun var ikke urolig så lenge alt annet er bra. Helt enig i at det er ubehagelig, hos meg er det verst under fotsålene (vondt å tråkke ned) og i hendene (de blir helt stive, og fingrene må nesten knekkes opp). 

Anonymkode: 7b32c...241

Skrevet

I første svangerskap gikk jeg opp 6-7 kg de siste 3-4 ukene. Gikk også opp mye på slutten i andre svangerskap, veldig mye vann (fra ødemgrad 1 til 2-3). Ingen svangerskapsforgiftning eller noe annet farlig, og jeg gikk ganske mye hver dag (5000-12000 skritt hver dag), noe som gjorde at vannet sirkulert i kroppen. To uker etter fødsel hadde jeg gått ned 15 kg fra vekt ved fødsel.

Anonymkode: 999f7...c4a

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, det gjør meg litt mindre bekymret. Blir heldigvis fulgt tett hos jordmor/lege.

Skrevet

Jeg har også slitt mer med hovne føtter og hender nå på slutten, og blodtrykket er fremdeles stabilt lavt. 

Legen har sagt at dersom jeg får synsforstyrrelser eller hodesmerter må jeg kontakte lege eller føden umiddelbart. Jeg skal også kontakte lege/føden dersom jeg blir veldig svimmel, men jeg er usikker på om det er pga frykt for sf eller fordi jeg har lavt blodtrykk. Ellers er det bare å drikke masse vann, ha beina høyt, bruke støttestrømper, bevege meg osv. 

Anonymkode: 8dd1c...ad8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, det gjør meg litt mindre bekymret. Blir heldigvis fulgt tett hos jordmor/lege.

Det høres bra ut. Det er veldig vanlig å få mye vann i kroppen på slutten. I første svangerskap hadde jeg kontroll hver uke fordi jeg var redd for å få svangerskapsforgiftning, men fikk det heldigvis ikke. Jordmor og lege var veldig rolige begge to mtp. svangerskapsforgiftning.  I andre svangerskap var jeg mye mindre bekymret nettopp fordi jeg visste at ødemer og økt vannvekt var vanlig. Blodtrykket gikk også opp mot slutten (spesielt i andre svangerskap), og ble helt på kanten til høyt. Så lenge urinprøven var fin, var de ikke urolige.

Anonymkode: 999f7...c4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...