AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #1 Skrevet 28. august 2019 I leiligheten jeg leier nå så ligger soverommet helt innerst i leiligheten. Soverommet er så og si helt nedgravd, men der er ett vindu. Vinduet er ikke av vanlig størrelse, det er lite men ikke så lite at jeg ikke kommer meg gjennom det (tror jeg, har ikke akkurat testa). På rommet her er det luftventil. Den er åpen og har stått åpen helt siden jeg flyttet inn (det er klaffventil). Nå har jeg bodd her noen måneder og jeg merker at luften her inne ikke er av den beste. At vinduet står åpent om natten er høyst uaktuelt ettersom vinduet er på bakkeplan. Edderkopper, mus, til og med katter kan komme inn. Det kryr av edderkopper utenfor dette vinduet så da er det litt selvsagt at jeg ikke vil åpne det.. Jeg prøver å sjokklufte hver dag (åpner alle dørene i leiligheten + alle vinduer), men er ikke alle dager jeg husker å gjøre det. Det er ikke slik at luften er tung her inne, men den er... Lite frisk. I tillegg er jeg redd for fukt og fuktskader, men dette kan vell unngås ved å la soveromsdøra stå åpen om dagen? Gjør vell ingenting at den er igjen om natta? De jeg leier med har ikke sagt noe om at jeg må ta spesielle hensyn osv, og der er ikke netting på soveromsvinduet fra før. Regner med at om her har vært fuktskade tidligere så ville utleier opplyst om det? Har lest en del om fuktskader så er derfor jeg lurer på dette.. I tillegg tørker jeg jo klær inne fordi jeg ikke har andre steder å tørke klær. Merker absolutt at det tærer på inneklimaet og at det blir mye fukt i lufta men det forsvinner jo når klærne er tørre. Tørker klær inne ca. 1 gang i uken, noen ganger kan det vare i 2 dager. Tips og råd? Anonymkode: c4615...b9c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #2 Skrevet 29. august 2019 Avfukter, og netting foran vinduet. Diffuser med følgende eteriske oljer som tar livet av mugg. De må være av god kvalitet, og jeg har testet det selv så jeg vet at det virker. Det vil selvsagt ikke ta mugg inne i veggen hvis det finnes der, men du slipper å ha det svevende rundt i rommet: Oregano, salvie, timian og bergamot Anonymkode: a0b45...8c4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #3 Skrevet 29. august 2019 Jeg bor tilsvarende. Jeg lufter gjennom soveromsvinduet på dagtid, og har døren åpen om natta. Vindu i stua står så å si alltid på gløtt i sommerhalvåret, og jeg lufter også mye om vinteren. Her ble det muggdannelse og svært fuktig da jeg hadde kontinentalseng helt inntil yttervegg. Da det ble oppdaget byttet jeg til gammeldags treseng for å få mer luft rundt, og har ikke merket noe siden. Når du merker at luften er fuktig og tung om morgenen, uten at det er dårlig luft, vil jeg anbefale å ha bedre sirkulasjon. At du ikke vil ha vinduet åpent om natta skjønner jeg godt, men da vil jeg anbefale å ha døra åpen. Du bør også lufte så mye, lenge og ofte som mulig. Anonymkode: c6bc0...96e
Million Skrevet 29. august 2019 #4 Skrevet 29. august 2019 (endret) Kjøp deg en luftavfukter-maskin. De er gull verdt. Ikke bare tørker det tøyet på få timer, de bedrer inneklimaet betraktelig. Jeg har brukt min i mange år, og er superfornøyd med den. Unngår dugging på vinduene når klesvasken står til tørk inne om vinteren (om sommeren tørker jeg vasken ute på stativ på verandaen) og luften blir ikke tung av fuktighet, men passe tørr og fin. Endret 29. august 2019 av Million
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #5 Skrevet 29. august 2019 Ungå konseptet soverom-i-kjeller... Anonymkode: 0f40a...c4b
noragrets Skrevet 30. august 2019 #6 Skrevet 30. august 2019 Luftavfukter. Jeg flyttet inn i en kjellerleilighet for et par uker siden, og de første dagene opplevde jeg at sengetøyet var klamt og inneklimaet ikke var spesielt behagelig. Det står en luftavfukter her, men jeg hadde glemt at vannbeholderen må tømmes, så den hadde skrudd seg av da den ble full. Inneklimaet ble straks bedre da jeg lærte meg å tømme ut vannet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå