Gå til innhold

Rett til sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt etter informasjon om følgende problemstilling på NAV.no, uten hell. Prøver derfor her! Jeg var sykmeldt sammenhengende, men i varierende grad, fra oktober til juni. Har vært friskmeldt siden da. Om jeg skulle gå ut i ny sykmelding igjen nå, vil jeg da ha rett på sykepenger? Eller er det en slags karensperiode? Noen som vet? 

Anonymkode: b9fb2...4cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 100% sykemeldt en måned, deretter 50% en måned og deretter tilbake i full jobb i to måneder, før jeg havnet i 100% sykemelding igjen og har ikke hatt noen problem med sykepengene av den grunn

• Liker 1
Skrevet

Har du brukt opp alle sykepengerettighetene dine? Dvs ett år med sykepenger? I såfall må du være helt arbeidsfør i 26 uker før du får rettigheter igjen. Etter 26 uker arbeidsfør får du et nytt år med sykepengerettigheter. Se folketrygdloven § 8-12.Antall sykepengedager

Anonymkode: 4b93a...3ee

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du brukt opp alle sykepengerettighetene dine? Dvs ett år med sykepenger? I såfall må du være helt arbeidsfør i 26 uker før du får rettigheter igjen. Etter 26 uker arbeidsfør får du et nytt år med sykepengerettigheter. Se folketrygdloven § 8-12.Antall sykepengedager

Du kan også lese her https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere#chapter-6

«Hvor lenge kan du få sykepenger?

Du kan maksimalt få sykepenger i 52 uker. Tidsbegrensingen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. (...)

Har du brukt opp retten på 52 uker? For å få rett til sykepenger på nytt, må du som hovedregel ha vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV.»

Skrevet

Nei, jeg var kun sykmeldt i åtte mnd, så kom aldri så langt at jeg hadde brukt opp retten min. Men lurte likevel på om der er noen begrensninger, siden jeg gikk sykmeldt såpass lenge. 

Skrevet

Nei, jeg var kun sykmeldt i åtte mnd, så kom aldri så langt at jeg hadde brukt opp retten min. Men lurte likevel på om der er noen begrensninger, siden jeg gikk sykmeldt såpass lenge. 

Da har du rett til sykepenger i, grovt regnet, fire måneder hvis du blir sykmeldt igjen nå fordi du ikke har vært friskmeldt lenge nok til å ha opparbeidet det fulle sykepengerettigheter på nytt. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan få utbetalt sykepenger fra folketrygden i 248 dager før du når maxdato - da stopper sykepengene. Forvaltningsavdelingen i NAV regner nøye på disse dagene, og pauser dem ved f.eks. ferie, og det sier stopp ved 248. 

Er du i jobb i 26 uker stilles telleren på 0 igjen.

Kun sykepenger utbetalt av NAV teller med i disse dagene, slik at dersom du er sykmeldt kun i arbeidsgiverperioden, 16 dager, påvirker ikke det de 248.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, applestories skrev:

Du kan få utbetalt sykepenger fra folketrygden i 248 dager før du når maxdato - da stopper sykepengene. Forvaltningsavdelingen i NAV regner nøye på disse dagene, og pauser dem ved f.eks. ferie, og det sier stopp ved 248. 

Kun sykepenger utbetalt av NAV teller med i disse dagene, slik at dersom du er sykmeldt kun i arbeidsgiverperioden, 16 dager, påvirker ikke det de 248.

Det stemmer! En annen ting som er viktig hvis TS har behov for sykmelding igjen nå er at han/hun selv må sørge for å følge med på når maksdato for sykepenger nærmer seg for så å evt. passe på å søke AAP tidsnok. Ved sammenhengende sykmelding får man en påminnelse fra NAV etter 39 uker, men systemet greier ikke alltid å fange opp dette når det er snakk om flere sykmeldingsperioder og da bør man selv kontakte NAV.  

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, applestories skrev:

Takk for informativt svar! ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...