JentaFraHavet Skrevet 31. august 2019 #21 Del Skrevet 31. august 2019 https://no.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Pyreneisk_mastiff&action=edit§ion=0 Kanskje denne kan være noe for dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #22 Del Skrevet 31. august 2019 Du kan aldri vite lynnet på hunden tiltross for hva som er rasestandarden. Hunder som burde være psykisk sterke kan være nervevrak, så det at du legger så mye vekt på at det skal være en vakthund er litt bekymringsverdig. Det å oppdra en hund som vakthund er IKKE noe andre enn erfarne hundefolk skal drive på med, og det kan fort slå feil. Anonymkode: dda12...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #23 Del Skrevet 1. september 2019 Blir litt oppgitt her, for det er tydelig at mange ikke har lest innleggene skikkelig. Til deg over: jeg legger IKKE vekt på å oppdra som vakthund, hvis du leser innleggene jeg skriver, jeg vil ha en stor og rolig hund i hus, en familiehund, et ekstra medlem som er i huset når mannen er vekke. Er det virkelig ikke forskjell på en liten hissig hund som bjeffer og gneldrete på alt mulig, enn en stor rolig hund som bjeffer lite? Det er potato potata, som du over sier? Har fått noen seriøse og gjennomtenkte svar, men ellers mye rart her. Takker for meg og tror ikke jeg skal spørre så mye mer her inne. Synd at ikke flere har erfaring med st Bernards og kunne svart meg skikkelig. Ts Anonymkode: 42512...5d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 1. september 2019 #24 Del Skrevet 1. september 2019 (endret) Hei TS Jeg ville styrt unna en rendyrket vokterrase. Min erfaring er at de fleste hunder av litt størrelse er at værer og reagerer på reell fare, ev også varsling ved besøk. Min forrige hund var utmerket vakthund, selv om hun «bare» var en fuglehund. Vektlegg heller hva du helt realistisk kan tilby av aktivitet og mosjon og velg deretter. Og selvfølgelig også tidligere erfaring med hund. Når det gjelder små hunder så er det nok en del av de som har lav terskel for lyd ja. Noen av disse rasene har dette nedavlet i seg. Har også inntrykk av at de ikke alltid er så «cool» i toppen som større hunder er. Mange småhundeiere er sikkert helt uenig i det, helt greit. Unntak finnes selvfølgelig. Endret 1. september 2019 av Julie Glemte å skrive alt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvartz Skrevet 1. september 2019 #25 Del Skrevet 1. september 2019 Jeg har to hunder av samme rase som har fått lik "oppdragelse", den ene kan varsel med noen bjeff når det kommer noe, mens den andre aldri varsler, men begge hundene går til døra. Skal du ha en St. Bernard så bør du belage deg på å kjøpe en større bil, en stasjonsvogn vil ikke holde for en familie på 4 og en diger hund. Du bør velge hunderase etter hva du skal bruke den til og aktivitetsnivået dere ønsker å gi den. Selv om en St. Bernard kan være rolig så er det individuelle forskjeller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 1. september 2019 #26 Del Skrevet 1. september 2019 På 30.8.2019 den 15.45, AnonymBruker skrev: Huff da🙁 det hørtes ikke noe hyggelig ut. Golden retriever føles ikke helt aktuelt, da det er en vakthund, en stor hund, jeg vil ha i huset. Men ikke en schæfer da jeg har lest at de krever mye stimuli og aktivitet. Er altså på utkikk etter en stor, godslig familiehund med en rolig/sterk psyke som og fungerer som vakthund. Og som ikke trenger all verden fysisk aktivitet, men nok med en-til to rolige gåturer per dag. Anonymkode: 42512...5d9 Jeg har hatt flere Schæfere og de har vært kosete familiehunder, samt passet på når det har vært noe. Ingen av de var aggressive, mere glad i mennesker. Hvis det ringte på døra var de først til døra og de hilste på Gud og hver mann, fremmede hilste de også på, men hvis vi sa «pass på» så gjorde de det. Jeg får ikke fullrost Schæfere, det er den rasen jeg liker best. Vi lot hundene gå løse i hagen og de lekte med barna på trampoline og hva nå barna drev på med. Vi gikk 2-4 turer daglig og bare en av de var en lang tur på 45 min. De jeg hadde var storfornøyde med de turene og lek med barna. Jeg ville så absolutt anbefalt en Schæfervalp. De er utrolig flotte hunder som elsker å koses med og samtidig er folk som ikke har noe hos dere å gjøre redde for den rasen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #27 Del Skrevet 1. september 2019 Heia TS, Jeg hadde gått for en Bullmastiff, uten tvil. Har hatt fire hunderaser i hus, ingen av de andre hunderasene kan måle seg med Bullmastiffen vi hadde. Det er virkelig et familiemedlem å bli glad i 🤗 Bor du i nærheten av Tigerstaden så vil jeg anbefale at du blir med på den månedlige turen rundt Sognsvann eller i Frognerparken for å bli kjent med rasen og høre med eierne der hva de sier. Anonymkode: b347b...140 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #28 Del Skrevet 1. september 2019 På 30.8.2019 den 15.45, AnonymBruker skrev: Huff da🙁 det hørtes ikke noe hyggelig ut. Golden retriever føles ikke helt aktuelt, da det er en vakthund, en stor hund, jeg vil ha i huset. Men ikke en schæfer da jeg har lest at de krever mye stimuli og aktivitet. Er altså på utkikk etter en stor, godslig familiehund med en rolig/sterk psyke som og fungerer som vakthund. Og som ikke trenger all verden fysisk aktivitet, men nok med en-til to rolige gåturer per dag. Anonymkode: 42512...5d9 Kan Berner Sennen være et alternativ? Den er hakket mindre enn St. Bernard, og langt tørrere. Flotte bikkjer. Anonymkode: 6a261...dfb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #29 Del Skrevet 1. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan Berner Sennen være et alternativ? Den er hakket mindre enn St. Bernard, og langt tørrere. Flotte bikkjer. Anonymkode: 6a261...dfb Ja det kan den, har sett flere slike hunder her i området og alltid lurt på hvilken rase det er. Takk for tips! Anonymkode: 42512...5d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #30 Del Skrevet 1. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Heia TS, Jeg hadde gått for en Bullmastiff, uten tvil. Har hatt fire hunderaser i hus, ingen av de andre hunderasene kan måle seg med Bullmastiffen vi hadde. Det er virkelig et familiemedlem å bli glad i 🤗 Bor du i nærheten av Tigerstaden så vil jeg anbefale at du blir med på den månedlige turen rundt Sognsvann eller i Frognerparken for å bli kjent med rasen og høre med eierne der hva de sier. Anonymkode: b347b...140 Takk, ja den rasen skal vi undersøke nærmere! Bor veldig langt unna tigerstaden, så får dessverre ikke blitt med på en slik tur. Anonymkode: 42512...5d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #31 Del Skrevet 1. september 2019 6 timer siden, EvaLena skrev: Jeg har hatt flere Schæfere og de har vært kosete familiehunder, samt passet på når det har vært noe. Ingen av de var aggressive, mere glad i mennesker. Hvis det ringte på døra var de først til døra og de hilste på Gud og hver mann, fremmede hilste de også på, men hvis vi sa «pass på» så gjorde de det. Jeg får ikke fullrost Schæfere, det er den rasen jeg liker best. Vi lot hundene gå løse i hagen og de lekte med barna på trampoline og hva nå barna drev på med. Vi gikk 2-4 turer daglig og bare en av de var en lang tur på 45 min. De jeg hadde var storfornøyde med de turene og lek med barna. Jeg ville så absolutt anbefalt en Schæfervalp. De er utrolig flotte hunder som elsker å koses med og samtidig er folk som ikke har noe hos dere å gjøre redde for den rasen. Ok, interessant tilbakemelding! Synes jeg bare har hørt og lest så mye at den ikke anbefales, med mindre man er spesielt interessert og har stor kapasitet til trening. Men jeg synes den er flott jeg og, og absolutt en hund de fleste har respekt for! Traff en schæfervalp for ikke så lenge siden, den var vel bare tre måneder gammel, men jammen var den stor og kraftfull, og så leken! Store flotte labber! Ble imponert over den😊 Anonymkode: 42512...5d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #32 Del Skrevet 1. september 2019 På 28.8.2019 den 20.44, AnonymBruker skrev: Jeg/vi ønsker en stor hund som er rolig, familievennlig, men som og kan fungere som vakthund. Jeg er husredd av meg og tror jeg ville følt meg tryggere med en hund i huset, når mannen er vekke. Du skrev spesifikt dette selv som er mye mer inngående enn alt annet du nevner som bruksområde for hunden. Hvis du ikke vektlegger dette så tungt så kanskje du skulle formulere deg annerledes. Det er også ganske innlysende å oppsøke "kilden" når man vil ha spesifikk info på ett felt, fremfor å kaste ut ett snøre og håpe på napp. Prøv google, snakk med en oppdretter eller spør på ett forum dedikert til St. Bernard. Men sakens kjerne er den at om du ikke vet hva du gjør, kan den hunden som bare skulle bjeffe på fremmede lyder kveldstid bli mannevond hvis du ikke vet hva du driver med. Og når du planlegger å anskaffe en rase på rundt 60-110 kg burde du strengt tatt ta hensyn til det. Anonymkode: dda12...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #33 Del Skrevet 1. september 2019 På 30.8.2019 den 4.15, AnonymBruker skrev: Jeg har erfaring med St. Bernhard og jeg skal aldri ha det igjen. De røyter hele året, sikler, spiser som en ponni og utrolig late. Absolutt ingen hund som kan koses meg på fanget eller i sofa og seng pga røyting og sikling. Begge døde i en alder av 5 og 7 pga akutt maveomdreining. Det var ikke mulig å redde livet på de og det var grusomt å oppleve det på 2 unge hunder. Det er sjelden de blir eldre enn 10 år. Jeg ville heller valgt golden retriever. De er veldig familievennlige og nydelige å se på. Anonymkode: 79518...bd5 Det er omtrent nøyaktig min erfaring også. I tillegg til at de er så store at det er skummelt å ta de med på fjellturer/tur utenfor allfarvei, på egenhånd for hvis den blir skadet så får du den ikke ned igjen på egenhånd. Og blir den skadet i et ledd så kan du nesten bare belage deg på å måtte avlive. Anonymkode: 78396...47b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvartz Skrevet 1. september 2019 #34 Del Skrevet 1. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan Berner Sennen være et alternativ? Den er hakket mindre enn St. Bernard, og langt tørrere. Flotte bikkjer. Anonymkode: 6a261...dfb Husk at Berner sennen har ganske lav gjennomsnitlig levealder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #35 Del Skrevet 1. september 2019 1 minutt siden, Kvartz skrev: Husk at Berner sennen har ganske lav gjennomsnitlig levealder. Ja de rekker nesten ikke å bli voksne før de dør. St.bernhard lever ikke veldig mye lenger, men Berner sennen er ekstrem. Anonymkode: 78396...47b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #36 Del Skrevet 2. september 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skrev spesifikt dette selv som er mye mer inngående enn alt annet du nevner som bruksområde for hunden. Hvis du ikke vektlegger dette så tungt så kanskje du skulle formulere deg annerledes. Det er også ganske innlysende å oppsøke "kilden" når man vil ha spesifikk info på ett felt, fremfor å kaste ut ett snøre og håpe på napp. Prøv google, snakk med en oppdretter eller spør på ett forum dedikert til St. Bernard. Men sakens kjerne er den at om du ikke vet hva du gjør, kan den hunden som bare skulle bjeffe på fremmede lyder kveldstid bli mannevond hvis du ikke vet hva du driver med. Og når du planlegger å anskaffe en rase på rundt 60-110 kg burde du strengt tatt ta hensyn til det. Anonymkode: dda12...58d Jeg har Google og lest på mange sider om hunderasen. Jeg spør her fordi det er interessant å høre om folks erfaring. Og her kommer det jo frem endel negative erfaringer med rasen, som ikke står andre steder. Er det så rart å spørre om dette på et forum? Synes du skriver så hardt og uvennlig, du høres irritert ut. La nå heller være å svare da. Blir forbauset over hvordan enkelte hisser seg opp, bare fordi jeg stiller noen spørsmål rundt det å han en slik hund. Det er helt unødvendig. Anonymkode: 42512...5d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #37 Del Skrevet 2. september 2019 Rottweiler? De jeg har vært borti har kun vært utrolig kosete, herlige hunder - men med utseende de har er det ingen som tør å prøve seg på noe tull. Venninna min si sin rottweiler er en kjempepysete koseklump, men har hatt et par episoder med uønsket besøk på gårdsplassen der hun bare trenger å vise frem hunden så stikker folk som fy. Jeg ville vært litt forsiktig med rene digre vokter-raser, heller en familiehund med litt "skremmende" utseende hvis poenget er at du vil ha en snill hund som allikevel gir deg trygghet når du er alene hjemme. Alle store hunder trenger god og trygg oppdragelse og så tar det mye plass,spiser mye mat og røyter mye. Anonymkode: 30828...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #38 Del Skrevet 2. september 2019 Skjønner ikke hvorfor foreslår rottweiler og schæfer når ts spør om råd ang st bernards som er en typisk «kosehund». Det er greit å komme med forslag som ligner st bernards, som f eks berner sennen, men rottweiler og schæfer blir en annen type hund igjen. Kanskje en type blandingshund hadde vært noe hvis man ikke vil slite med raserelaterte problemer. Har sjøl hatt en border collie/fuglehund/cocker spaniel hannhund som ble ganske stor og kosete samt sa ifra når det kom noen. Ble 12 år Anonymkode: 1ef42...6bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #39 Del Skrevet 2. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor foreslår rottweiler og schæfer når ts spør om råd ang st bernards som er en typisk «kosehund». Det er greit å komme med forslag som ligner st bernards, som f eks berner sennen, men rottweiler og schæfer blir en annen type hund igjen. Kanskje en type blandingshund hadde vært noe hvis man ikke vil slite med raserelaterte problemer. Har sjøl hatt en border collie/fuglehund/cocker spaniel hannhund som ble ganske stor og kosete samt sa ifra når det kom noen. Ble 12 år Anonymkode: 1ef42...6bd Du ender fortsatt opp med raserelaterte problemer. Du får raseproblemene alle rasene du har blandet har, og det kan fort bli katastrofalt om problemene eller rasene ikke går sammen. Som kne problemer på en massiv rase, sammentrykket snute på en jakt blanding eller for stort hjerte på en liten hund. Er vanvittig mye fæle blandinger ute og går. Akkurat som det er fryktelig mange fæle renrasede. Ts spør etter en vakthund fordi hun er husredd, og som skal være aktiv og lett å reise med. da er det ikke helt ute å anbefale en schæfer istedet, siden st.bernhard er rimelig dårlig på alle tingene hun har på ønskelisten. Anonymkode: 78396...47b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #40 Del Skrevet 2. september 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Du ender fortsatt opp med raserelaterte problemer. Du får raseproblemene alle rasene du har blandet har, og det kan fort bli katastrofalt om problemene eller rasene ikke går sammen. Som kne problemer på en massiv rase, sammentrykket snute på en jakt blanding eller for stort hjerte på en liten hund. Er vanvittig mye fæle blandinger ute og går. Akkurat som det er fryktelig mange fæle renrasede. Ts spør etter en vakthund fordi hun er husredd, og som skal være aktiv og lett å reise med. da er det ikke helt ute å anbefale en schæfer istedet, siden st.bernhard er rimelig dårlig på alle tingene hun har på ønskelisten. Anonymkode: 78396...47b Nettopp. Både schæfer og rottweiler er jo fine, aktive raser som er positive og glae i å jobbe med og tjene mennesker, og som funker fint å "skremme" vekk folk med om man er usikker. De er litt mindre i størrelsen enn St. Bernhard så lettere med plass og utstyr og siden de er mer populære raser er det og sikkert lettere og mer tilgjengelig å få tak i en fin hund. Og det bare er en myte at en hund som er blanding av to-tre raser automatisk er sunnere enn en renraset hund. Anonymkode: 30828...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå