Gå til innhold

Hvordan er det å ha en st bernhardshund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på to voksne, med to gutter på 4 og 6 år. Har tenkt på å få en familiehund en god stund. Jeg/vi ønsker en stor hund som er rolig, familievennlig, men som og kan fungere som vakthund. Jeg er husredd av meg og tror jeg ville følt meg tryggere med en hund i huset, når mannen er vekke. Samtidig så er vi en passe aktiv familie som trener, er ute på tur osv, men heller ikke for mye. Ser jo for meg at en slik hund trenger i hvert fall 1-2 lengre gåturer for dagen? Eller kortere? Vi bor landlig til med stor hage og stort hus.

Vi reiser utenlands 2-3 ganger i året, da vi har familie i utlandet. Tenker at det går an å ta hunden med på danskebåten og så kjøre videre nedover til Tyskland (familien bor). Evt ta hunden med på fly? Eller vi kan ha hunden på kennel 1-2 ganger i året? Leser at denne hundetypen er rolig og har god psyke, så er dette noe den vil tåle bra? Vi har og en katt, vil disse går godt sammen?

Flott hvis noen vil dele erfaringer og synspunkter!😊

Anonymkode: 42512...5d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med hund, men synes st Bernhard er en nydelig rase. Alltid hatt lyst på en slik hund. De er jo store da, så dere måtte jo hatt en stor bil hvis den skulle vært med på ferie. Har lest at dressur og trening er viktig. Er en god vakthund sies det også om rasen. 

Anonymkode: 2501c...da7

Skrevet

Kjenner de som rolige,godslige skapninger som tar livet med ro. Mye hund i den forstand at de trenger plass i hus og bil, sikkel og hundehår. Tunge hunder, obs på HD status. Les gjerne RAS dokumentet på NKK sine sider, her står det mer detaljert om helseutfordringer o.l.

Skrevet

Ja jeg leste at de sikler mye, men ang hundehår så tenkte vi på den korthårede varianten, og mener det stod at den røyter to ganger i året? Ja vi har stasjonsvogn med stort bagasjerom, tenker vi får få en sånn til å ha på taket til bagasjen (husker ikke hva det heter i farten 😂), så har hunden god plass bak.😊

• Liker 1
Skrevet

Joda, to røyteperioder i året er "normalen" for de fleste hunder. Påregn uansett jevn røyting med to årlige perioder med "topper" om en kan si det. Kan varmt anbefale en god oppladbar støvsuger (har riktignok ikke St.Bernhards selv), utrolig praktisk når hybelkaniner med hundehår legger seg i krokene.. 

Skrevet

Takk for tipset😄 Har lest litt om helseutfordringer for rasen, men skal lese litt mer!

Noen flere med synspunkter?

Skrevet

Store hunder er ofte late hunder ;)

Vi hadde ikke St. Bernhards, men har hatt flere irske ulvehunder, og da fikk vi ofte høre av folk som ikke visste bedre at de måtte trenge så mye plass og mosjon. Begge deler var i og for seg feil, våre hunder var late og glade og absolutt fornøyd med noen tisseturer om dagen pluss en og annen langtur (og masse kos). Ikke krever de mye plass heller, men du må tåle at de setter seg i sofaen og kan nå opp på kjøkkenbordet.

Men- sosial trening er ekstremt viktig. Har du en mops som bjeffer mot andre hunder eller hopper opp på folk, er det ingen som blir redde, men en stor hund gjør at alle legger merke til den og blir redde hvis den ikke oppfører seg fint. Kjøper du en stor hund må du legge mye arbeid ned i å få den trygg og lydig, ellers gjør du ting vanskelig både for hunden og deg selv. Ungdomstiden er spesielt utfordrende, da er hunden din allerede større enn de fleste voksne hunder og folk skjønner ikke nødvendigvis at det er en unghund.

Anonymkode: d4201...552

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg leste at de sikler mye, men ang hundehår så tenkte vi på den korthårede varianten, og mener det stod at den røyter to ganger i året? Ja vi har stasjonsvogn med stort bagasjerom, tenker vi får få en sånn til å ha på taket til bagasjen (husker ikke hva det heter i farten 😂), så har hunden god plass bak.😊

To ganger i året er riktig... 6 mnd om vinteren og 6 mnd om sommeren. :laugh: Det vil være hvite hår over alt, forbered deg på det.

• Liker 17
Skrevet

Jeg har erfaring med St. Bernhard og jeg skal aldri ha det igjen.

De røyter hele året, sikler, spiser som en ponni og utrolig late. Absolutt ingen hund som kan koses meg på fanget eller i sofa og seng pga røyting og sikling.

Begge døde i en alder av 5 og 7 pga akutt maveomdreining. Det var ikke mulig å redde livet på de og det var grusomt å oppleve det på 2 unge hunder. Det er sjelden de blir eldre enn 10 år.

Jeg ville heller valgt golden retriever. De er veldig familievennlige og nydelige å se på.

Anonymkode: 79518...bd5

• Liker 3
Skrevet

Huff da🙁 det hørtes ikke noe hyggelig ut.

Golden retriever føles ikke helt aktuelt, da det er en vakthund, en stor hund, jeg vil ha i huset. Men ikke en schæfer da jeg har lest at de krever mye stimuli og aktivitet.

Er altså på utkikk etter en stor, godslig familiehund med en rolig/sterk psyke som og fungerer som vakthund. Og som ikke trenger all verden fysisk aktivitet, men nok med en-til to rolige gåturer per dag.

Skrevet

Røyter forresten de korthårete like mye som de langhårete?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har erfaring med St. Bernhard og jeg skal aldri ha det igjen.

De røyter hele året, sikler, spiser som en ponni og utrolig late. Absolutt ingen hund som kan koses meg på fanget eller i sofa og seng pga røyting og sikling.

Begge døde i en alder av 5 og 7 pga akutt maveomdreining. Det var ikke mulig å redde livet på de og det var grusomt å oppleve det på 2 unge hunder. Det er sjelden de blir eldre enn 10 år.

Jeg ville heller valgt golden retriever. De er veldig familievennlige og nydelige å se på.

Anonymkode: 79518...bd5

Og pluss jeg lurer på hvorfor du valgte den hundetypen, ble det ikke som du såg for deg?

Skrevet
På 29.8.2019 den 0.30, AnonymBruker skrev:

Store hunder er ofte late hunder ;)

Vi hadde ikke St. Bernhards, men har hatt flere irske ulvehunder, og da fikk vi ofte høre av folk som ikke visste bedre at de måtte trenge så mye plass og mosjon. Begge deler var i og for seg feil, våre hunder var late og glade og absolutt fornøyd med noen tisseturer om dagen pluss en og annen langtur (og masse kos). Ikke krever de mye plass heller, men du må tåle at de setter seg i sofaen og kan nå opp på kjøkkenbordet.

Men- sosial trening er ekstremt viktig. Har du en mops som bjeffer mot andre hunder eller hopper opp på folk, er det ingen som blir redde, men en stor hund gjør at alle legger merke til den og blir redde hvis den ikke oppfører seg fint. Kjøper du en stor hund må du legge mye arbeid ned i å få den trygg og lydig, ellers gjør du ting vanskelig både for hunden og deg selv. Ungdomstiden er spesielt utfordrende, da er hunden din allerede større enn de fleste voksne hunder og folk skjønner ikke nødvendigvis at det er en unghund.

Anonymkode: d4201...552

Hadde du dem av og til på kennel, eller tok dem med på ferie? Eller lite eller ingen ferie? Vi reiser ikke hele tiden altså, men vil ha behov for å bruke det 1-2 ganger i året, vil jeg tippe.

Skrevet

Vær obs på at de kan slite med samkjønnsagressjon. Spesielt han hundene 

Anonymkode: 7180b...03b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff da🙁 det hørtes ikke noe hyggelig ut.

Golden retriever føles ikke helt aktuelt, da det er en vakthund, en stor hund, jeg vil ha i huset. Men ikke en schæfer da jeg har lest at de krever mye stimuli og aktivitet.

Er altså på utkikk etter en stor, godslig familiehund med en rolig/sterk psyke som og fungerer som vakthund. Og som ikke trenger all verden fysisk aktivitet, men nok med en-til to rolige gåturer per dag.

Bullmastiff...? Engelsk rase. Kortere pels enn St. Bernharden. Sikler en del de også, men jeg tror kanskje St. B er verre.

Hvis du er ute etter vakthund som kan hjelpe deg å føle deg trygg når du er alene hjemme, ville jeg valgt bullmastiff. Det ER vakthunder. Det er ikke St. Bernhard. Tipper St. Bernharden ville slikket og logret om det kom en fremmed. Bullmastiffen vokter.

https://www.nkk.no/raser/bullmastiff-article8315-815.html

Lynne: Føyelig, Hengiven, Pålitelig, Lojal, Reservert, Våken, Powerful, Kjærlig, Beskyttende, Rolig, Modig
Vekt: Hanndyr: 50–59 kg, Hunndyr: 45–54 kg

Anonymkode: d18be...cb9

Skrevet

Bullmastiffen

https://www.bullmastiffklubb.no/om-rasen

"Den er blid og utadvendt mot barn og voksne, og blir et rolig og behersket familiemedlem. Vaktinstinktet skal ikke inntrenes. Det finnes der ved behov."

• Liker 2
Skrevet

Det du skriver at du ikke vil ha schæfer fordi de krever mye, men de fleste hunder gjør jo det da. Samkjønnsaggresjon et også vanlig hos mange. Røyting og sikling like så.

Selv valgte jeg boxer som familie/ vakthund. Den fungerer fantastisk til det. Den er veldig gla og leken men har også vaktinstinkt. Det siste er noe du kan trene den opp til i større eller mindre grad.

Selv ville jeg ikke hatt hunden min på kennel, med mindre det var en liten der hundene får være litt inne i et vanlig hjem. Å stå i bur i 14 dager synes jeg høres forferdelig ut.

Lykke til, uansett hva dere ender med! Hunder er fantastiske familiemedlemmer 👍

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bullmastiff...? Engelsk rase. Kortere pels enn St. Bernharden. Sikler en del de også, men jeg tror kanskje St. B er verre.

Hvis du er ute etter vakthund som kan hjelpe deg å føle deg trygg når du er alene hjemme, ville jeg valgt bullmastiff. Det ER vakthunder. Det er ikke St. Bernhard. Tipper St. Bernharden ville slikket og logret om det kom en fremmed. Bullmastiffen vokter.

https://www.nkk.no/raser/bullmastiff-article8315-815.html

Lynne: Føyelig, Hengiven, Pålitelig, Lojal, Reservert, Våken, Powerful, Kjærlig, Beskyttende, Rolig, Modig
Vekt: Hanndyr: 50–59 kg, Hunndyr: 45–54 kg

Ja nå har jeg faktisk lest litt om bullmastiffen, og vurderer den og. 

Men ang det du skriver om st Bernhard ikke er en vakthund, på blant annet dyrebar.no beskrives den som en vakthund, den har instinktet i seg, og er skeptiske mot fremmede, og har en dyp bjeffing som høres skremmende ut (pga størrelsen). Den vil beskytte familien og er hengiven. Derimot er ikke en golden retriever en vakthund, mer en familiehund.

Men ser at Bullmastiffen er enda mer en vakthund, muligens. Men så er det kanskje mer illusjonen om å føle seg trygg jeg er på jakt etter, hvis du skjønner 😉 En stor god hund som følger meg rundt i huset får meg til å føle meg mindre alene, samt at jeg vet den potensielt kan beskytte meg og barna, skulle det være skrikende nødvendig. Men det er som sagt mer det at jeg er husredd, enn at det er en reell fare, her vi bor. 

Skrevet
10 minutter siden, Khloe P.T skrev:

Det du skriver at du ikke vil ha schæfer fordi de krever mye, men de fleste hunder gjør jo det da. Samkjønnsaggresjon et også vanlig hos mange. Røyting og sikling like så.

Selv valgte jeg boxer som familie/ vakthund. Den fungerer fantastisk til det. Den er veldig gla og leken men har også vaktinstinkt. Det siste er noe du kan trene den opp til i større eller mindre grad.

Selv ville jeg ikke hatt hunden min på kennel, med mindre det var en liten der hundene får være litt inne i et vanlig hjem. Å stå i bur i 14 dager synes jeg høres forferdelig ut.

Lykke til, uansett hva dere ender med! Hunder er fantastiske familiemedlemmer 👍

Joda absolutt krever alle hunder noe. Men en schæfer krever mye fysisk aktivitet og stimuli, blant annet intellektuell stimuli (har jeg lest et sted), og da er nok ikke vi rette familien, i hvert fall ikke før guttene er store og kan bidra litt. Så jeg tenker at en rolig, godslig stor hund, som gjerne er litt lat , men med vakt/beskytterinstinkt, er bedre passende for oss.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...