Gå til innhold

Hvordan få barn interessert i å lese? (Lesevansker)

Anbefalte innlegg

Skrevet

10-åringen misliker sterkt å lese. Sannsynligvis dysleksi. De skal egentlig lese leselekser 3 ganger, men han memoriserer teksten og det gir ikke god øving på å lære seg å lese. Veldig dårlig leseforståelse. Skriver også dårlig. Blir veldig sint når han skal gjøre lekser.

Daglig kamp for å få han til å lese leksene. Vi voksne ønsker at han helst leser litt i andre bøker utenom. Men det er helt umulig. Han sier "men jeg har dysleksi!". Vi prøver å motivere han og å lære han at han ikke blir flinkere hvis han aldri øver seg. Det blir veldig vanskelig for han å følge med faglig på ungdomsskolen og videregående hvis han ikke kan lære å lese bedre enn han gjør i dag.

Veldig vanskelig problemstilling for oss, jeg leste tjukke romaner i 2-3 klasse. Aldri hatt disse vanskene og har alltid likt å lese. Den andre forelderen har aldri vært glad i å lese. Har bachelorgrad, men lesing for gøy er ikke et alternativ. 

Lite veiledning fra PPT o.l. instanser.

Dere som har hatt barn med slike ting - har dere fått til noe som motiverer til lesing? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Mye fine apper som som er bøker som interaktive 😊

Skrevet

La han lytte til lydbøker. Det motiverer til å lese.

Har han lest «Amuletten»? Dette er en veldig populær tegneserie for barn. Ellers andre tegneserier. Det er også lesing. 

Anonymkode: a2ac4...fee

• Liker 3
Skrevet

Har han noen interesser han kan være med og finne bøker om? Evnt kan tegneserier være greit? Viktig at du ikke legger deg for mye opp i hva det er, han må bli litt giret selv. Om det så er et blad om strategier i fortnight

• Liker 1
Skrevet

Er han under utredning for dysleksi? Hva med å ta ham med på biblioteket for å finne noe han liker? Les masse for ham, men velg ut små partier i boken som han leser selv. 

Min venninne belønner sitt barn med å gi x antall kr barnet kan kjøpe apper på iPhone/iPad for etter hvor mye barnet har lest. Barnet har dysleksi. 

Anonymkode: 91238...4b9

Skrevet

Rollespill online, hvor han må lese regler og fremgangsmåter for å komme videre i spillet, og kan kommunisere skriftlig med andre brukere?

Anonymkode: 3b97a...97a

Skrevet

Mitt barn på 9 var uinteressert i å lese. Så sa jeg at jeg ga 100 kr pr bok som ble lest. Ikke 5 siders minibøker, skikkelige bøker. Kan godt ha stor skrift og masse bilder, men da mange sider. Nå er vi på bok 6 :)

Barnet får velge bøker selv, men var ikke noe god til det. Så jeg fant en bokserie som falt veldig i smak.

Anonymkode: 5c556...534

Skrevet
19 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Mye fine apper som som er bøker som interaktive 😊

Har prøvd ulike, men han bryr seg ikke. Synes det er kjedelig. Har du eventuelt forslag til noen gode som du kjenner til?

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La han lytte til lydbøker. Det motiverer til å lese.

Har han lest «Amuletten»? Dette er en veldig populær tegneserie for barn. Ellers andre tegneserier. Det er også lesing. 

Anonymkode: a2ac4...fee

Han hører mye lydbok og vi leser for han. Men det har null betydning for hans motivasjon til å lese. Tror ikke han får med seg halvparten heller - han kan ikke sitte i ro. Må fikle med alt mulig. 

Tegneserier leser han heller ikke. For liten skrift sier han. Har prøvd Amuletten (jeg synes den er bra laga og min bror som er like gammel digger de). Vanskelig unge 😅

14 minutter siden, Snowbrigade skrev:

Har han noen interesser han kan være med og finne bøker om? Evnt kan tegneserier være greit? Viktig at du ikke legger deg for mye opp i hva det er, han må bli litt giret selv. Om det så er et blad om strategier i fortnight

Han får lese hva han vil (omtrent, unngår kanskje Kama sutra-bøker 😆). Vi kjøper tegneserier, han blar bare gjennom og ser på bildene. Har en viss interesse for faktabøker, men ser helst bare på bildene der også. Mulig vi kunne prøvd Guinness world records. Han liker rare ting!

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han under utredning for dysleksi? Hva med å ta ham med på biblioteket for å finne noe han liker? Les masse for ham, men velg ut små partier i boken som han leser selv. 

Min venninne belønner sitt barn med å gi x antall kr barnet kan kjøpe apper på iPhone/iPad for etter hvor mye barnet har lest. Barnet har dysleksi. 

Anonymkode: 91238...4b9

Han er under utredning ja. Og får tilrettelagt på skolen (2 timer med pedagog pr uke, forlenget tid på prøver, høytopplesning av oppgaver på prøver blant annet). Vi er ofte på biblioteket, men han leser ikke bøkene. Blar fint og sier han har lest ferdig ei bok på en kveld. Ei bok jeg antar at han ville brukt minimum 1-2 uker med masse lesing på. 

Vi kan prøve belønning, jeg har tenkt på det. Vi har prøvd å lese sammen, han leser litt og vi leser litt. Men det er kortvarig glede, vi må lese fire sider for at han skal gidde en setning. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rollespill online, hvor han må lese regler og fremgangsmåter for å komme videre i spillet, og kan kommunisere skriftlig med andre brukere?

Han spiller fortnight og slikt. Men leser ikke regler eller noe. Vi spiller Pokemon ilag på switch. Han hopper bare over alle beskjedene 😂

Har på følelsen av at det blir en ekstremt vanskelig oppgave. Føler vi har gjort det meste - unntatt belønning i kr. Men han forventer så sinnsykt mye penger for alt hele tiden og ting. Så frister egentlig ikke å betale for dette også. Får tenke på det. 

Skrevet

Hei!  Du sier dere tror det er dysleksi inni bildet - så jeg anbefaler dere først og fremt til å få ham utredet for dette.  Hvis han har dysleksi vil det være enklere å gi konkrete råd til hvordan man kan og bør gjennomføre lese/skrivetrening.

Men uansett dysleksi eller ei - lesing bør være lystbetont! Finn bøker/blader med tema som barnet interesserer seg for, og unngå for all del å skape et "leksepreget" miljø da han tydeligvis allerede har utviklet vegring mot "tvangslesing". 

Skal man først gjennomføre mer strukturert lesetrening er det viktig at dere finner bøker som er enkle nok til at han kan få oppleve mestring. Unngå typ babybøker, men finn heller korte og morsomme rim eller regler med en rik menge illustrasjoner.  Snakk sammen om teksten først - hva handler den om? På den måten lager dere knagger som han kan henge innholdet på underveis mens han leser. 

Mas litt på PPT - det er mange tips der ute! Hilsen logoped :)

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn på 9 var uinteressert i å lese. Så sa jeg at jeg ga 100 kr pr bok som ble lest. Ikke 5 siders minibøker, skikkelige bøker. Kan godt ha stor skrift og masse bilder, men da mange sider. Nå er vi på bok 6 :)

Barnet får velge bøker selv, men var ikke noe god til det. Så jeg fant en bokserie som falt veldig i smak.

Vurdert dette. Det fungerte utmerket på mine yngre søsken. Men det betyr dog at vi må sitte med han for å se at han leser. Helst høyt. Siden han leser mye feil. Følger vi ikke med har han tømt oss for hundrevis av kr ila ei uke..da leser han plutselig ut ei bok på kvelden. Som bare tull. Jeg hadde brukt 2 kvelder på de bøkene, han leser ekstremt sakte ifh til meg.

Føler det blir mye mas hvis han skal lese høyt for oss. Men vi får prate med han og spørre hva han tenker. Jeg har tenkt at hvis han leser et avsnitt, så kan vi lese to for eksempel. 

Har iallefall bestilt fire ulike bøker på biblioteket som skal være bra for barn. Gir ikke opp med det første!

Skrevet
2 minutter siden, Honningmor skrev:

Hei!  Du sier dere tror det er dysleksi inni bildet - så jeg anbefaler dere først og fremt til å få ham utredet for dette.  Hvis han har dysleksi vil det være enklere å gi konkrete råd til hvordan man kan og bør gjennomføre lese/skrivetrening.

Men uansett dysleksi eller ei - lesing bør være lystbetont! Finn bøker/blader med tema som barnet interesserer seg for, og unngå for all del å skape et "leksepreget" miljø da han tydeligvis allerede har utviklet vegring mot "tvangslesing". 

Skal man først gjennomføre mer strukturert lesetrening er det viktig at dere finner bøker som er enkle nok til at han kan få oppleve mestring. Unngå typ babybøker, men finn heller korte og morsomme rim eller regler med en rik menge illustrasjoner.  Snakk sammen om teksten først - hva handler den om? På den måten lager dere knagger som han kan henge innholdet på underveis mens han leser. 

Mas litt på PPT - det er mange tips der ute! Hilsen logoped :)

Han er under utredning. Men det går da himla sakte..han må gjennom intensiv trening dette skoleåret (intensiv = 2 hele timer i uka. Vet ikke om jeg synes det er intensivt. 1 time er 1-1 og 1 time er í liten gruppe). PPT her er ikke veldig imponerende hittil..men de har det vel travelt. 

Litt av problemet med så enkle bøker er at det er veldig uinteressant - han synes ikke det er særlig spennende å lese "Kari leker med Ola. Kari og Ola leker med biler." Tror vi trenger spennende bøker. Men de er jo også tyngre å lese. 

Som logoped, hva tenker du om å bruke ytre motivasjon som pengebelønning? Jeg er litt todelt 🙈

De jeg kjenner med dysleksi er voksne og alle sier det samme "mengdetrening". Men vi får ikke det inn. Han leser jo leksene. Men det tar 1 time å lese 1-3 sider, fordi han bare kjefter. 

Skrevet
5 minutter siden, estrella skrev:

Vurdert dette. Det fungerte utmerket på mine yngre søsken. Men det betyr dog at vi må sitte med han for å se at han leser. Helst høyt. Siden han leser mye feil. Følger vi ikke med har han tømt oss for hundrevis av kr ila ei uke..da leser han plutselig ut ei bok på kvelden. Som bare tull. Jeg hadde brukt 2 kvelder på de bøkene, han leser ekstremt sakte ifh til meg.

Føler det blir mye mas hvis han skal lese høyt for oss. Men vi får prate med han og spørre hva han tenker. Jeg har tenkt at hvis han leser et avsnitt, så kan vi lese to for eksempel. 

Har iallefall bestilt fire ulike bøker på biblioteket som skal være bra for barn. Gir ikke opp med det første!

Bøkene som funket er ca 90 sider med mye bilder. Men også da mye tekst. Vi leser 15 min hver kveld, barnet leser høyt for oss. Noen kvelder vil barnet lese mer. Vi gjør det til en kosestund. Bøkene er morsomme. Barnet bruker kanskje 2 uker på en bok.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, estrella skrev:

10-åringen misliker sterkt å lese. Sannsynligvis dysleksi. De skal egentlig lese leselekser 3 ganger, men han memoriserer teksten og det gir ikke god øving på å lære seg å lese. Veldig dårlig leseforståelse. Skriver også dårlig. Blir veldig sint når han skal gjøre lekser.

Daglig kamp for å få han til å lese leksene. Vi voksne ønsker at han helst leser litt i andre bøker utenom. Men det er helt umulig. Han sier "men jeg har dysleksi!". Vi prøver å motivere han og å lære han at han ikke blir flinkere hvis han aldri øver seg. Det blir veldig vanskelig for han å følge med faglig på ungdomsskolen og videregående hvis han ikke kan lære å lese bedre enn han gjør i dag.

Veldig vanskelig problemstilling for oss, jeg leste tjukke romaner i 2-3 klasse. Aldri hatt disse vanskene og har alltid likt å lese. Den andre forelderen har aldri vært glad i å lese. Har bachelorgrad, men lesing for gøy er ikke et alternativ. 

Lite veiledning fra PPT o.l. instanser.

Dere som har hatt barn med slike ting - har dere fått til noe som motiverer til lesing? 

Bøker som har en blanding av enkel tekst og bilder ala tegneserier. Jeg introduserte bøkene som heter" Pingles dagbok" for min sønn da han var ca 10 år,  og han elsket de. De er nesten de eneste bøkene  han har klart å fatte interesse for.Han fikk opp lesegleden og ble flinkere til å lese.

Anonymkode: 94998...a5b

• Liker 2
Skrevet

Bøkene til bl.a. Jules Verne. Spes. ¨En verdensomseiling under havet¨ åpnet en ny og spennende værden for meg.

Tro meg, -jeg var ¨eleven fra helvete¨. Spenning, eventyr, mye mer...  -En eventyrroman fra 1870 av Jules Verne. Den handler om tre menn som havner i undervannsbåten «Nautilus», styrt av kaptein Nemo. De reiser rundt hele verden og kommer ut for alle mulige eventyr på havets bunn før de ender i Moskstraumen. ... https://no.wikipedia.org/wiki/En_verdensomseiling_under_havet

Og James Bigglesworth DSO (Distinguished Service Order). Det er skrevet 98 bøker om Biggles, og handlingen spenner seg fra før første verdenskrig til slutten av sekstitallet. https://no.wikipedia.org/wiki/W.E._Johns

Datt over denne siden nå, er ikke alene om å like... De ti beste barndomsbøkene! Fra http://skrivelef.blogspot.com/2011/

Men hvordan ¨åpne døra¨ til bokværden, -gi han Lyst til å lese sin første bok vet jeg ikke. Ta utgangspunkt i interesser :vetikke: ...

a.

Skrevet

Siden han kun ser på bildene i tegneserier, hva med å gi han vitsebøker? Det blir jo litt som tegneseriebøker, bare med kun tekst? Vitser er jo som regel også forholdsvis korte slik at han ikke trenger å lese så mye tekst for å få glede av det han har lest. 

Ja, prøv også med Guinness rekordbok om han liker slikt. 

Kanskje har sønnen din noen andre interesser også som han ønsker å lese om? 

Kan det  kanskje også hjelpe å høre motivasjonshistorier? Historier om barn som din sønn og med et positivt budskap? 

Anonymkode: 149ab...107

• Liker 2
Skrevet

Prøv å brette en spå, og skriv ting du tror han vil like inni?

Skrevet

Kjøp bøkene i serien "en pingles dagbok" Fantastiske bøker for både liten og stor 😁

Anonymkode: 42180...04c

• Liker 2
Skrevet

Husk at hvis han leser på nett/skjerm er det også lesing. 

Skrevet

Man må huske på at det er flere faktorer som spiller inn her. En ting er muligens en reell lesevanske som følge av diagnose, men det kan også være snakk manglende interesse og/eller manglende lesetrening. 

Jeg personlig "tvinger" ungen i huset til å gjennomføre leseleksen selv om h*n finner det dørgende kjedelig. Jeg sitter sammen med h*n, og jeg prøver å oppmuntre underveis (gi ros). Det handler ikke bare om lesetrening, men også det å lære seg at noen ganger så må man gjennomføre ting selv om det ikke nødvendigvis er moro. Trikset er å unngå at det blir krangling og negativ stemning med én gang du nevner lesing. Avtal på forhånd at det kun er snakk om 5 minutter, og at han er fri til å leke/se tv/ osv etterpå. Da er han inneforstått med hva som forventes.

Jeg hadde nok gjennomført 2-3 korte leseøkter om dagen (med enkel tekst), og heller sørget for å ha blader/bøker av interesse tilgjengelig. Selv om han kanskje ikke leser disse selv kan han ha stor glede av at du leser for ham. Det er mye leselæring i dét også!   Her hadde ungen er dødskjedelig bok i leselekse, så vi byttet ut ordet "mamma" med "rumpe", og vips så var boka hysterisk morsom.

Man kan ikke forvente at en tiåring skal ta ansvar for egen læring, så du må nesten ta deg tid til å sitte sammen med han selv om det tar lang tid. Han oppfatter fort hvis du kjeder deg og synes han leser dårlig/sakte - så her må du gi han tid, og gi han ros for det han faktisk gjør riktig heller enn hva han leser feil. 

Du kan for eksempel si " kanskje du kan lese det ordet én gang til? Det er et vanskelig ord å lese, så det er ikke så rart at det ble litt feil!"   eller stoppe han og si "der leste du alle ordene helt riktig".  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...