Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i en alvorlig ulykke da jeg var yngre, og som følge av den har jeg slitt med en skade mitt voksne liv. Jeg er i dag 32.

Jeg er positiv og glad, ingen kan fysisk se skaden min. Jeg gjør alt for å fungere best mulig i form av fysio, trening osv. Det er ikke alltid det lar seg gjøre for av og til er jeg ikke i stand til å komme meg ut av sengen, men jeg gjør det jeg kan.

På toppen av dette har jeg det siste året for ytterligere to diagnoser. (Det omhandler ikke noe psykisk.)

AAP går snart ut og i samråd med fastlegen har jeg kommer til at eneste løsning er å søke om uføretrygd. Som jo er veldig vanskelig.

det jeg bekymrer meg for i forkant er om NAV kan kreve at jeg prøver meg i arbeid først? For selv om det er drømmen min å ha en jobb, kollegaer, fredagspils og julebord, så har jeg virkelig ikke helse til det 😔

Anonymkode: 52aaf...695

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. 

Du bestemmer om du vil, men da er gjerne konsekvensen at ytelsen stopper. I svært få tilfeller blir det innvilget uføre uten arbeidsutprøving, og nå vet jeg jo ikke om du kommer inn under den kategorien. Men jeg ville tenkt selv at det var i min interesse å få testet ut arbeidsevnen, det er et langt liv som skal leves uten et kollegafellesskap og bidrag til samfunnet. 

Anonymkode: d105b...45d

• Liker 1
Skrevet

Hvordan konkret er du egentlig skadet? 

Anonymkode: 7a320...b2e

Skrevet

Ja, så klart kan nav det.

Anonymkode: 52a83...7c7

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan konkret er du egentlig skadet? 

Anonymkode: 7a320...b2e

Vil ikke gå inn på skaden konkret, men det har med ryggen og gjøre. Har hatt flere operasjoner.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Du bestemmer om du vil, men da er gjerne konsekvensen at ytelsen stopper. I svært få tilfeller blir det innvilget uføre uten arbeidsutprøving, og nå vet jeg jo ikke om du kommer inn under den kategorien. Men jeg ville tenkt selv at det var i min interesse å få testet ut arbeidsevnen, det er et langt liv som skal leves uten et kollegafellesskap og bidrag til samfunnet. 

Anonymkode: d105b...45d

Jeg er så enig i alt du sier. Dessverre er det umulig for meg slik som ting er nå. Jeg har hatt operasjoner i håp om å bli bedre, men det har det ikke blitt. 

Skrevet

Jepp, det kan - og skal - de. NAV skal være helt sikre på at du ikke er arbeidsfør før de gir uføretrygd, noe de ikke kan være uten at du har prøvd. Å få uføretrygd er en lang og komplisert vei, for omtrent alle inkluderer det arbeidsutprøving i ulike varianter.

Anonymkode: 2da87...dd4

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lang nok tid til å avgjøre restarbeidsevne din, nå når AAP perioden er kuttet. 

Det jeg tenker er lurt er å ikke jobbe slik at det går utover trening og fysio. 

Kanskje du kan ha en deltidsjobb.

Anonymkode: f3e5d...c48

Skrevet

Alle slike saker må jo vurderes konkret, og jeg vet at det unntaksvis innvilges uføretrygd uten at personen må prøve seg i arbeid. Men langt de fleste må gjennom arbeidsutprøving, og sånn må det jo være. Sier ikke at det gjelder deg, men det er en del som selv har bestemt seg for at de ikke klarer, på litt sviktende grunnlag, før de overhodet har prøvd. Er kroniker selv og ser at personer med samme tilstand kan ha vidt forskjellig oppfatning av hva de klarer. Så dette må jo vurderes objektivt på noe vis før uføretrygd innvilges.

Vær ærlig med legen om hvordan tiltakene fungerer, det er det viktigste.

Anonymkode: a5353...56a

Skrevet

Jeg var i den situasjonen at både nav og legen mente jeg ikke ville fungere i utprøving, men de måtte ha det dokumentert. Så jeg ble satt opp på et fire ukers program, 1-2 timer 2-3 dager i uken. Og så skulle det dermed registreres når jeg ikke klarte de timene, eller når jeg måtte dra hjem etc. 

Anonymkode: ac9c5...843

Skrevet

Innstrammingene i aap fører forhåpentligvis til at man etterhvert tar litt mer ansvar for egen situasjon. Trist når 3 (4) år blir til en hvilepute og panikken oppstår når retten til aap går ut. Nå skal det også sies at nav må bli mye flinkere også. Men litt ansvar har man også selv. 

Anonymkode: b59db...f1c

Skrevet

Og ja, klart nav kan kreve det. Når man takker ja til ytelser fra det offentlige, forplikter man seg også til å utføre de aktiviteter, møte de krav som settes. Man kan selvsagt bli fritatt eller takke nei. Med de følger det kan få. 

Anonymkode: b59db...f1c

Skrevet

Men du får jo avklaring tilrettelagt til deg. Jeg hadde først 4 uker, hvor jeg hadde møter med min veileder. Var møter på 45 min, en til to dager i uken. Da fortalte jeg om min situasjon og mine sykdommer. siden jeg var så dårlig, så ble min arbeidsutprøving, og komme dit 2 dager i uken, sitte på pc og jobbe med oppgaver, skulle da gå, da jeg ble dårlig. Jeg gikk stort sett etter 40 min. Og det her var nok for Nav. For selv om du nesten ikke klarer noe, så må de få dokumentert at du ikke klarer mer. 

Jeg hadde og fravær noen ganger, grunnet sykdom. Man har jo dager man er så dårlig, at man ikke kommer seg ut. 

Anonymkode: e7e59...9e6

Skrevet

Det er lovgiver som har bestemt det, ikke NAV. 

Fra folketrygdloven: 

§ 12-5.Hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak

Det er et vilkår for rett til uføretrygd at vedkommende har gjennomgått hensiktsmessig behandling for å bedre inntektsevnen. Med mindre åpenbare grunner tilsier at arbeidsrettede tiltak ikke er hensiktsmessige, kan uføretrygd bare gis dersom vedkommende har gjennomført eller har forsøkt å gjennomføre individuelle og hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak uten at inntektsevnen er bedret.

Når det skal avgjøres om et behandlingstiltak eller et arbeidsrettet tiltak er hensiktsmessig, legges det vekt på alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn og arbeidsmuligheter. Det skal også legges vekt på om vedkommende kan få arbeid dersom han eller hun pendler eller flytter.

Når det fremmes krav om uføretrygd, skal det dokumenteres at funksjonsevnen har vært vurdert av lege eller annet fagpersonell.

Dermed må i tilfelle legen din dokumentere at det er åpenbart at du har så nedsatt funksjon at det ikke er hensiktsmessig. 

Anonymkode: 3d2f2...9d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...