AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #21 Skrevet 2. september 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne motoren har jeg kjørt og er noe av de verste som selges i norge siden lada gikk konkurs. Makan til shit. Anonymkode: 58b33...a96 Du må gjerne mene det, men motoren er veldig god til det den er til - nemlig nærmijøet, og det hadde vært greit om du hadde giddet å lese at det var nettopp det jeg skrev. Skal du ofte på motorveien, så er det greiere med en sterkere motor. 69 HK holder i massevis og biler med enda lavere antall hestekrefter (VW UP, Skoda Citigo og Kia Picanto) selger i bøttevis, og Yaris er enda bedre enn UP, Citigo og Picanto. UP og Citigo har 60 HK og Picanto har rundt 67 HK. Mange andre biler har ellers rundt 70 HK og selger i bøttevis. VW Polo fra 2014 og eldre. Skoda Fabia fra 2014 og eldre, for å nevne noen, mens "nye" Fabia og facelift Polo fra 2015 har 75 HK som et minimum, noe som er marginalt sterkere enn Yaris sin "svakeste" motor. Jeg har hatt BMW med 170 HK, men den var utrolig lite praktisk til det jeg trenger bilen til - nemlig nærmiljøet. Så det endte opp at den "slappet mer av" i garasjen og jeg hadde den akkurat som når man kjøper kunst - bare til å ha å se på, vakkert, men dyrt å bruke. Det er ingen butikker og kontorer på motorveien. Der butikker og kontorer ligger må man kjøre veldig, veldig sakte - og da trenger man overhodet ingen rask akselerasjon. Dessuten er forsikringen mye billigere for biler under 100 HK. Forsikringsfolkene er ikke helt fan av bensin eller dieselbiler med 150 HK og oppover og jeg gidder strengt tatt ikke fylle opp lomma til folk og selskaper som allerede bader i penger. Anonymkode: cc46b...06c 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #22 Skrevet 3. september 2019 Du kan da ikke anbefale Audi til noen som vil ha billig bilhold? Upålitelige, dyre biler med innfløkte og kostbare vedlikeholdsprosedyrer...nei, takk. Anonymkode: d6de2...a6d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #23 Skrevet 3. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan da ikke anbefale Audi til noen som vil ha billig bilhold? Upålitelige, dyre biler med innfløkte og kostbare vedlikeholdsprosedyrer...nei, takk. Anonymkode: d6de2...a6d Hadde Audi vært upålitelig, så hadde ikke Audi ha vært blant topp 5. Dette er den ferske, nye lista over bileiere som er fornøyd med bilen sin. 1) Lexus 2) BMW 3) Mercedes. Marginalt foran Toyota, Audi og Volvo. 4) Toyota 5) Audi. Både Audi, Volvo og Toyota deler egentlig 4.plassen - det er marginale forskjeller mellom 4, 5 og 6.plassering. 6) Volvo 7) Subaru 8) Skoda. Marginalt bak Subaru, deler i praksis 7.plass med Subaru. 9) Honda 10) Mini 11) Mazda og Volkswagen deler plassen, marginalt bak Mini, så i praksis er disse også egentlig på 10.plass sammen med Mini. Så dette er den første halvdelen av lista og alle de jeg har anbefalt ligger altså her. Så har du de på bunnen Kia havner på 13.plass - ikke dårlig, men heller ikke noe spesielt bra. Som sagt, helt grei bil, midt på treet. God bil hvis man vet hva man kjøper den til (f eks Kia Picanto) i forhold til daglig bruk i nærmiljøet og bilen har gode garantier. 14) Renault - her er det bare å holde seg unna. Scorer alltid dårlig på det meste de fleste Renault. 15) Opel - samme her. Bare å holde seg unna 16) Citroen - Jepp, STAY AWAY 17) Peugeot - for en "overraskelse" - lol 18) Ford - se det ja, crap, som vanlig. Her også: STAY AWAY 19) Suzuki 20) Mitsubishi 21) Nissan - her skjønner jeg ikke at "sauene" i det hele tatt kaster seg over Nissan Leaf som de gjør, for Nissan kunder er meget misfornøyd i sin helhet 22) Fiat - At dette er også et crappy merke, vet de fleste, men likevel ser jeg for mange Fiat 500 rundt omkring. Uansett, ikke noe bil å satse på. 23) Hyundai. Får siste plass i undersøkelsen, marginalt bak Fiat, så de har aldri greid å kvitte seg med det dårlige ryktet de har hatt i en del år nå. https://www.smartepenger.no/forbruker/1045-kundetilfredshet-bil Så det er helt riktig å fraråde blant annet Ford og Citroen, samtidig som man skal være litt obs på Kia hvis man forventer at den skal være "topp", for den er en helt OK bil - midt på treet. Samtidig er Audi, Skoda, Toyota, VW og Mazda blant de jeg har anbefalt veldig gode og betydelig bedre enn Citroen eller Ford. Anonymkode: cc46b...06c 2
NBA Skrevet 3. september 2019 #24 Skrevet 3. september 2019 Kundetilfredshet er da vitterlig det ikke samme som kvalitet, det har ingenting med det å gjøre. Kia og Hyundai topper listene over biler med minst feil. Grunnen til at Lexus skårer så høyt, er at kundene er folk som hadde de skuddsikre Toyotaene har gått over til litt mer påkostede biler. Det skal ikke mye til for å imponere de. I tillegg fordrer tilfredsheten at bilen er under garanti, for Toyota/Lexus kaller ikke sjeldent inn biler for å utarbeide feil. Ja, det er gratis, men det er irriterende. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #25 Skrevet 3. september 2019 1 time siden, NBA skrev: Kundetilfredshet er da vitterlig det ikke samme som kvalitet, det har ingenting med det å gjøre. Kia og Hyundai topper listene over biler med minst feil. Grunnen til at Lexus skårer så høyt, er at kundene er folk som hadde de skuddsikre Toyotaene har gått over til litt mer påkostede biler. Det skal ikke mye til for å imponere de. I tillegg fordrer tilfredsheten at bilen er under garanti, for Toyota/Lexus kaller ikke sjeldent inn biler for å utarbeide feil. Ja, det er gratis, men det er irriterende. Som regel er kundetilfredshet det samme som kvalitet, faktisk. Jeg har sjeldent sett at kunder er misfornøyd med biler av høy kvalitet. Joda, du kan sikkert argumentere for at det kommer an på "forventningene", men minimumsforventning er at ting ikke begynner å falle fra hverandre rett etter at nybilgarantien er gått ut. Igjen, det er lite som tilsier at merker som Fiat, Citroen eller Ford er noe bra. I sistnevnte sitt tilfelle er det jo en del som har latt seg lure av å kjøpe Ford Fiesta eller Ford Ka, men konkurrentene til disse to er bedre. Jeg ser også mange Fiat 500, men det betyr ikke at folk er fornøyd med de. Du kan godt fjerne Lexus fra lista - de snakker jeg ikke om i det hele tatt, for de fleste "nyere" Lexus koster over 160.000 kr og det var dette som var budsjettet til TS. I tillegg skulle bilen helst være maks 4 år gammel og ikke noe motor til 50 HK liksom. Regner med at TS ikke ønsker høy km.stand heller. Men du ser hvem som er i toppen bortsett fra Lexus og det er BMW, Mercedes, Toyota, Audi og Volvo - og dette er ikke tilfeldig i det hele tatt. Rett bak disse er altså Subaru og Skoda, og Skoda har vist seg spesielt å være veldig bra den også. Alt fra Octavia til Rapid, Superb og Fabia modellene. Sikkert flere andre jeg har glemt. Å argumentere for at Hyundai er " veldig bra" må du bare akseptere at det vil det være svært delte meninger om. Kunder og eiere av Fiat og Hyundai liker ikke disse merkene og det er derfor de scorer veldig dårlig. En artikkel om Hyundai her - riktignok er den fra 2014. Katastrofe år for Hyundai i Norge: https://www.tv2.no/a/5672215/ Nå har Hyundai tatt seg litt opp de siste par årene fordi de introduserte modeller som i10, i20 og i30, men igjen vil jeg påpeke at konkurrentene til disse tre typene er bedre. Man kan gjerne kjøpe Hyundai i10 med rundt 65 HK, men konkurrentene er likevel bedre. Ikke minst, holder konkurrentene seg bedre i pris med tanke på annenhåndsverdi. Her har du en fin oversikt over hvem som er best og dårligst - var en omfattende oversikt som kom ut i 2016. https://www.dinside.no/motor/dette-er-de-beste-og-darligste-bruktbilene/60972567 Her tester de faktisk biler som er helt opp til 11 år gamle. 2 år er minimumsalderen på bilen - 11 år er maks. Vi ser at Citroen (og franske biler generelt) nevnes veldig ofte som dårlige. I tillegg suger Chevrolet hardt i tillegg til Dacia og diverse Ford suger hardt også. Mens Audi A1 som jeg har nevnt er blant de beste av de jeg har "foreslått" her i tråden utover selve Toyota Yaris som også er uten tvil, veldig bra bil til det den er laget til. Hyundai (eller Citroen og Ford) kommer aldri i nærheten av BMW, Toyota, Audi, Mercedes, Volvo, osv. Det er ikke noe vits å prøve å lure folk til å tro at Hyundai har en sjanse på Mercedes, BMW, Toyota, Volvo og Audi. Disse topp 5 er ofte topp 5 av mange grunner - blant annet kvalitet. Så når du mener at Kia og Hyundai har "færrest feil", så lykke til med å prøve å selge en 10 - 11 år gammel Kia eller Hyundai til noen for annet enn bitte liten brøkdel av nybilprisen. For den artikkelen som du henviser til er misvisende da den samler alle merker og modeller under ett. Den jeg henviser til, derimot, nevner spesifikt modeller og hvilke modeller det er snakk om. En annen ting som du glemmer er at Hyundai har i hovedsak alltid vært i det billigere segmentet. Hva betyr så det? Jo, det betyr at de har laget "enkle" biler med lite utstyr, og når du har en bil som er ribbet totalt for utstyr, så er det også teoretisk sett færrest feil bilen teoretisk sett kan ha. F eks, så kan ikke en bil få "feil" på noe utstyr når utstyret ikke engang eksisterer i bilen. Mens premium-merker som Mercedes, BMW, Audi, Toyota / Lexus har betydelig mer utstyr enn koreanske biler tradisjonelt sett og dermed så kan det av og til dukke opp noen enkle feil som er lett å fikse og justere, men ingenting alvorlig. Så den "undersøkelsen" du henviser til, mener også at Chevrolet er en av de "beste" merkene med tanke på færrest feil. Så jeg bare ler når jeg så Chevrolet "høyt oppe" i den undersøkelsen du snakker om som viser angivelig "færrest feil" hos Kia og Hyundai. Denne undersøkelsen din viser til og med at Chevrolet er angivelig "bedre" enn Lexus, så her er det bare å le enda mer av den "undersøkelsen" du har altså nevnt. Den kan ikke tas seriøst i det hele tatt. "Min" undersøkelse derimot, som måler biler som er opptil 11 år gamle, viser helt det motsatte - nemlig at Chevrolet, franske biler generelt er søppel og det samme gjelder flere diverse Ford. Anonymkode: cc46b...06c 3
NBA Skrevet 3. september 2019 #26 Skrevet 3. september 2019 Tesla skårer høyt på kundetilfredshet. Betyr det at de har god kvalitet på bilene sine? Ikke i det hele tatt. 2
*nordby* Skrevet 3. september 2019 #27 Skrevet 3. september 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne motoren har jeg kjørt og er noe av de verste som selges i norge siden lada gikk konkurs. Makan til shit. Anonymkode: 58b33...a96 Hvilken motor? Ts
*nordby* Skrevet 3. september 2019 #28 Skrevet 3. september 2019 Tuuusen takk for godt dokumenterte svar og saklige diskusjoner 👏👏👏 Jeg føler meg trygg på valget av Yaris, men skal også ta en titt på Audi A1. Så utrolig godt å ikke gjøre bomkjøp og kjøpe feks Ford eller Citroen! Med vennlig hilsen ts 🚗🚗🚗 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #29 Skrevet 3. september 2019 Om du har anledning, se på en Honda Jazz også. Det er jo flere som har anbefalt, og det er sannelig en god bil! Anonymkode: d6de2...a6d 2
*nordby* Skrevet 3. september 2019 #30 Skrevet 3. september 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har anledning, se på en Honda Jazz også. Det er jo flere som har anbefalt, og det er sannelig en god bil! Anonymkode: d6de2...a6d Så bra! Har lagret en på Finn, ser veldig fin ut! https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=156086296 Har også lagret denne, kunne få den ferdig omregistrert til 160.000. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=155592444 Hvem ville du valgt? Nå skal jeg kose meg å se på A1 på finn også, passende aktivitet for en ts som ligger innlagt på sykehus 🚗 Mvh ts. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #31 Skrevet 3. september 2019 Jeg ville helt klart ha valgt Jazzen med sine magic seats og minst dobbel kjøreglede sammenliknet med Yarisen. Men om du har anledning bør du kjenne på det selv, det er stor forskjell på de to. Du kan også prute hakket hardere på Honda enn på Toyota, til tross for at kvaliteten er mye den samme. God bedring! Anonymkode: d6de2...a6d 1
*nordby* Skrevet 3. september 2019 #32 Skrevet 3. september 2019 Tusen takk for tipset! 🚗👍 Har også lagret denne forresten https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=154694899 Men skal definitivt prøve å prute på Jazzen også. Mvh ts , forteller hva vi ender opp med senere 😃 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #33 Skrevet 3. september 2019 1 time siden, *nordby* skrev: Tuuusen takk for godt dokumenterte svar og saklige diskusjoner 👏👏👏 Jeg føler meg trygg på valget av Yaris, men skal også ta en titt på Audi A1. Så utrolig godt å ikke gjøre bomkjøp og kjøpe feks Ford eller Citroen! Med vennlig hilsen ts 🚗🚗🚗 Audi rust garanti Anonymkode: 791e3...68c
*nordby* Skrevet 3. september 2019 #34 Skrevet 3. september 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Audi rust garanti Anonymkode: 791e3...68c 😱😱😱😱
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #35 Skrevet 3. september 2019 6 timer siden, *nordby* skrev: Så bra! Har lagret en på Finn, ser veldig fin ut! https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=156086296 Har også lagret denne, kunne få den ferdig omregistrert til 160.000. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=155592444 Hvem ville du valgt? Nå skal jeg kose meg å se på A1 på finn også, passende aktivitet for en ts som ligger innlagt på sykehus 🚗 Mvh ts. Yarisen er absolutt fin, ja. Når det gjelder Honda Jazz - i utgangspunktet en bra bil det også, men du må se hvem du kjøper av. Den som selger Jazz er tydeligvis under "annet bilutsalg" kategorien, og dette har jeg advart deg mot - selv om Jazz er ganske ny, så er det skikkelig rødt flagg at det står ingenting om resterende nybilgaranti, ei heller står det at bilen har tilstandsrapport - så det er bare å "dumpe" denne Jazzen og finne en annen Jazz hos en seriøs merkeforhandler. Når du google på den butikken som selger Jazz, så får du omtrent ingenting opp hva gjelder tilbakemeldinger fra kunder. Det er kun 1 person som ga de 5.0 - maks karakter, og dette er mildt sagt ganske suspekt. Sammenligner du dette med Toyota butikken i Arendal, så er det mye tryggere å kjøpe fra dem da det er en original Toyota butikk som har 100 tilbakemeldinger fra kunder på Google, med en gjennomsnittskarakter på 4,4, noe som er absolutt godkjent og er en veldig bra score. Så du må ikke bare se deg blind på selve bilen bare, men sjekk også ut hvem som selger den. Som sagt, bare kjøp av merkeforhandlere som er kjente og ellers har høy score på Google fra mange forskjellige kunder. Alt annet blir å ta sjanser og risikosport, spesielt for folk som ikke har bil som "hobby" og ikke er mekanikere, osv. Audi A1 er også fin, 4-dørs er mest populært. Som vanlig, gå for bare de hos merkeforhandlere. Slik som dette her - en 2017 modell (Registrert i desember 2016), knapt nok kjørt noe (km.stand 33.500), 27 måneder med nybilgaranti. Tilstandsrapport, komplett servicehefte der alle servicer er fulgt. Det eneste du kan spørre om er f eks når ble sist service tatt, slik at du vet når neste service må tas igjen, selv om bilen egentlig viser alt selv på displayet når den må inn til service. Ellers har merkeforhandleren en score på 4,1 fra over 300 kunder på Google, så det burde være godkjent vil jeg si. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=156105745 Anonymkode: cc46b...06c 2
*nordby* Skrevet 5. september 2019 #36 Skrevet 5. september 2019 På 4.9.2019 den 0.06, AnonymBruker skrev: Yarisen er absolutt fin, ja. Når det gjelder Honda Jazz - i utgangspunktet en bra bil det også, men du må se hvem du kjøper av. Den som selger Jazz er tydeligvis under "annet bilutsalg" kategorien, og dette har jeg advart deg mot - selv om Jazz er ganske ny, så er det skikkelig rødt flagg at det står ingenting om resterende nybilgaranti, ei heller står det at bilen har tilstandsrapport - så det er bare å "dumpe" denne Jazzen og finne en annen Jazz hos en seriøs merkeforhandler. Når du google på den butikken som selger Jazz, så får du omtrent ingenting opp hva gjelder tilbakemeldinger fra kunder. Det er kun 1 person som ga de 5.0 - maks karakter, og dette er mildt sagt ganske suspekt. Sammenligner du dette med Toyota butikken i Arendal, så er det mye tryggere å kjøpe fra dem da det er en original Toyota butikk som har 100 tilbakemeldinger fra kunder på Google, med en gjennomsnittskarakter på 4,4, noe som er absolutt godkjent og er en veldig bra score. Så du må ikke bare se deg blind på selve bilen bare, men sjekk også ut hvem som selger den. Som sagt, bare kjøp av merkeforhandlere som er kjente og ellers har høy score på Google fra mange forskjellige kunder. Alt annet blir å ta sjanser og risikosport, spesielt for folk som ikke har bil som "hobby" og ikke er mekanikere, osv. Audi A1 er også fin, 4-dørs er mest populært. Som vanlig, gå for bare de hos merkeforhandlere. Slik som dette her - en 2017 modell (Registrert i desember 2016), knapt nok kjørt noe (km.stand 33.500), 27 måneder med nybilgaranti. Tilstandsrapport, komplett servicehefte der alle servicer er fulgt. Det eneste du kan spørre om er f eks når ble sist service tatt, slik at du vet når neste service må tas igjen, selv om bilen egentlig viser alt selv på displayet når den må inn til service. Ellers har merkeforhandleren en score på 4,1 fra over 300 kunder på Google, så det burde være godkjent vil jeg si. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=156105745 Anonymkode: cc46b...06c Jeg synes det er så snilt at du gikk inn og sjekket annonsene, og så kom med tilbakemeldinger på bilforhandlerne. Det er helt sant som du sier, at det er tryggere å kjøpe fra merkeforhandler. Og ut fra svarene jeg har fått, faller valget på Yaris fra merkeforhandler. Igjen, tusen hjertelig takk for kjempenyttig informasjon. Hadde aldri trodd at jeg kunne få så mye informasjon på et forum. Er veldig takknemlig 💓 Med vennlig hilsen ts 🚗🚗🚗
NBA Skrevet 5. september 2019 #37 Skrevet 5. september 2019 3 timer siden, *nordby* skrev: Jeg synes det er så snilt at du gikk inn og sjekket annonsene, og så kom med tilbakemeldinger på bilforhandlerne. Det er helt sant som du sier, at det er tryggere å kjøpe fra merkeforhandler. Og ut fra svarene jeg har fått, faller valget på Yaris fra merkeforhandler. Igjen, tusen hjertelig takk for kjempenyttig informasjon. Hadde aldri trodd at jeg kunne få så mye informasjon på et forum. Er veldig takknemlig 💓 Med vennlig hilsen ts 🚗🚗🚗 Da håper jeg virkelig du er forberedt på en maksimalt kjedelig kjøreopplevelse.
*nordby* Skrevet 5. september 2019 #38 Skrevet 5. september 2019 22 minutter siden, NBA skrev: Da håper jeg virkelig du er forberedt på en maksimalt kjedelig kjøreopplevelse. Kjedelig går bra, er ute etter driftssikkerhet og pålitelig bilhold 😊🚗 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå