Gå til innhold

Ford, Kia, og Citroen driftsikre og billige i vedlikehold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Elsker Toyota, og vurderer Yaris hybrid, men den er så himla dyr. Men man vet hva man får; driftssikkerhet.

Har sett at Citroen C3, Ford B-max, og Kia Picanto er billigere. Noen som har erfaringer med disse vs Toyota?

🚗🚗🚗Takk for svar🚗🚗🚗

Anonymkode: 5db93...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

de dyreste service jeg har hatt har vært på KIA hos BOS (merkeforhandler). Ikke kjøp KIA hvis du har tenkt å ha service for å beholde garantien.

Anonymkode: 58b33...a96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Citroen C3. Jeg hadde en som gikk fullstendig sønder og sammen og det var ikke spesielt billig å fikse den heller. 

Skal sies at det var en litt eldre bil, men når den først begynte å visne så gikk det fort på alle områder 

Anonymkode: 486b9...6d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kjøp Citroen C3. Jeg hadde en som gikk fullstendig sønder og sammen og det var ikke spesielt billig å fikse den heller. 

Skal sies at det var en litt eldre bil, men når den først begynte å visne så gikk det fort på alle områder 

Oj, tusen takk for info!! 😬👍TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

de dyreste service jeg har hatt har vært på KIA hos BOS (merkeforhandler). Ikke kjøp KIA hvis du har tenkt å ha service for å beholde garantien.

Oj, bra jeg spurte her!! Takk for info! Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de merkene tilfredsstiller noen av dine ønsker! ;) 

Anonymkode: d2e4b...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av de merkene tilfredsstiller noen av dine ønsker! ;) 

Anonymkode: d2e4b...a2f

Har du noen forslag? 😊🚗 Ønsker en bil som ikke er typisk 1liters med 50hk 😂 Og ikke så dyr, gjerne 160' og max fire år gammel. Mvh Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bete jeg vet er tullinger som sitter hjemme og tror de har så greie på dette med bil og hva som er bra og ikke bra😂

Anonymkode: 4346a...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda er min favoritt! Har hatt en cr-v i 3 år nå, ikke vært noe galt med den og servicene er ikke dyre. Veldig fornøyd med valg av bil! Venter nå på ny cr-v hybrid, klarer nesten ikke å vente til neste uke med å hente den. 

Anonymkode: a5d16...e09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min C3 hadde jeg særdeles lite trøbbel med, billige servicer hadde den og. Vurderte Kia, men alt for dyr i vedlikehold og slitedeler. Byttet inn C3 til C5 når jeg trang større bil. Ford har sikkert greie biler, men etter omorganisering i systemet så er det kjempestress å få tak i deler.

Anonymkode: bc2c4...b00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Kia sportage på 4. året nå og er superfornøyd. Litt dyre servicer,  men ikke noe tull med bilen og personlig oppfølging enda av selger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bete jeg vet er tullinger som sitter hjemme og tror de har så greie på dette med bil og hva som er bra og ikke bra😂

Kom med forslag i stedet i stedet da, bedreviter av en pikk. Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo løgn. Kia har rimelig service.

Forøvrig behøver du ikke å ta service hos merkeforhandler for å beholde garantien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom med forslag i stedet i stedet da, bedreviter av en pikk. Ts.

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er japanske biler de som kommer best ut i sammenlikninger av driftssikkerhet.

Anonymkode: 61609...2eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kia har markedets beste garanti, har de mest fornøyde nybilkundene, har svært pålitelige, moderne biler som vinner alt mulig av tester. Det er gode valg.

Citroën lager greie biler, ofte med gode løsninger, men kan være litt mer "hit'n'miss". Ford er midt-på-treet som av og til kan ha veldig gode biler. Både Fiesta og Focus har et supert rykte.

Men jeg støtter forslaget om å kjøpe Honda. Honda Jazz er den romsligste småbilen i sin klasse, fantastisk pålitelig, god å kjøre - tipptopp valg!

Anonymkode: d6de2...a6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2019 den 13.57, AnonymBruker skrev:

Generelt er japanske biler de som kommer best ut i sammenlikninger av driftssikkerhet.

Anonymkode: 61609...2eb

Koreansk er enda bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2019 den 18.37, AnonymBruker skrev:

Hei!

Elsker Toyota, og vurderer Yaris hybrid, men den er så himla dyr. Men man vet hva man får; driftssikkerhet.

Har sett at Citroen C3, Ford B-max, og Kia Picanto er billigere. Noen som har erfaringer med disse vs Toyota?

🚗🚗🚗Takk for svar🚗🚗🚗

Det er ingen tvil i at Toyota Yaris er best av disse. Det er få biler som kan matche Yaris - de eneste jeg kommer på er VW Polo (årsmodell 2015 og utover) når det gjelder småbil klassen, og muligens Skoda Fabia (årsmodell 2015 og utover).

Citroen og Ford har sjeldent vært noe bra. Tenker du fransk, så har du en haug med Peugeot 208 til salgs, men jeg ville ikke satset på de heller. De eneste franske bilene i denne klassen som selger noe særlig er vel elektriske Renault Zoe. Likevel, jeg hadde holdt meg til enten tysk eller japansk.

Når det gjelder Sør-Korea (Kia), ja de har blitt bedre de siste årene i forhold til 2000-tallet. Ingen tvil i at bilene er bedre nå, men Kia sin annenhåndsverdi er ikke noe å skryte av - den faller kraftig i forhold til Toyota Yaris. Yaris pleier å holde seg greit i pris. 

Budsjettet ditt er maks 160.000 kroner og ikke mer enn 4 år gammel. Ok, da har du faktisk mange valg. 

Du kan velge Yaris - det finnes både hybrid og bensin manuell hos seriøse butikker til 130.000 - 140.000. Den laveste motoren er vel på 69 HK - bensin manuell. Den er veldig fin hvis du stort sett skal bruke bilen i og rundt byen. Hybrid er kanskje litt mer passende om du også skal ut på motorveien en del - typisk 100 km/h og trenger litt raskere akselerasjon. Hybrid har vel nærmere 100 HK motor. 

Alternativt har du VW Polo - alle modeller fra 2015 (Facelift) garanterer minimum 75 HK (hestekrefter), men jeg ser at det er også en del Poloer med 95 HK. Begge alternativene er fine.

Det samme gjelder Skoda Fabia - motoralternativer på 75 HK, 90 HK og noen få med 110 HK. De fleste her er dog bensin og ikke hybrider, så jeg vet ikke hvor opptatt du er av at bilen må være hybrid. Men disse bilene bruker ikke mye bensin uansett. 

Kia Picanto er sånn helt greit, iallfall bedre enn Ford og Citroen, men du vil nok føle litt at bilen er typisk "plastikk koreaner" likevel. Men hvis ikke det er et problem, så kan du finne nesten splitter nye Picantoer til rett under 150.000 kr. 

Uansett, det som er viktig når du kjøper en bil er å ha en tilstandsrapport (seriøse butikker har som regel det) og resterende nybilgaranti. Kia pleier å gi en del nybilgaranti, så det er iallfall bra. Så du kan få en fin, nesten ny Kia Picanto, og da slipper du å tenke på reparasjoner på veldig lenge - og du har nybilgaranti. Så Picanto er bra når man vet hva den er til - og det er en praktisk bil som er best for urbane strøk - en konkurrent mot f eks VW UP og Skoda Citigo, da er Picanto betydelig bedre. Picanto starter vel med 67 HK og oppover mot 84 HK hvis jeg ikke husker helt feil.

Men du har utrolig mange valg med et budsjett opp mot 160.000. Her kan også Mazda 2 nevnes, 90 HK, fin bil det også - tenker på modellen fra og med 2015 / 2016.

I tillegg kan du kikke litt på Audi A1 eller A3. Mye bra her også. Som regel fra 95 HK til 122 HK, avhengig av motortype. Om budsjettet ditt er 160.000, så kan du lett se på biler opptil 170.000 kr, for du kan alltid prute ned noen tusenlapper, selv hos seriøse merkebutikker. 

Anonymkode: cc46b...06c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil i at Toyota Yaris er best av disse. Det er få biler som kan matche Yaris - de eneste jeg kommer på er VW Polo (årsmodell 2015 og utover) når det gjelder småbil klassen, og muligens Skoda Fabia (årsmodell 2015 og utover).

Du kan velge Yaris - det finnes både hybrid og bensin manuell hos seriøse butikker til 130.000 - 140.000. Den laveste motoren er vel på 69 HK - bensin manuell. Den er veldig fin hvis du stort sett skal bruke bilen i og rundt byen. Anonymkode: cc46b...06c

Denne motoren har jeg kjørt og er noe av de verste som selges i norge siden lada gikk konkurs. Makan til shit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...