AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #1 Skrevet 28. august 2019 Hvordan er ettermiddagen? Jeg henter ca. 16, og vi er hjemme 16:15, barnet spiser en rask middag med en gang ( jeg har ferdige porsjoner i fryseren. Fra 16:30-18:30 starter marerittet. Enten må jeg sitte på gulvet konstant og leke med han, ellers så lager jeg middag til meg og mannen, som kommer sent hjem, med en sutrende to åring hengende i bena mine. Han nekter å leke alene og syntes matlaging er kjedelig. Jeg prøver å la han stå på en stol ved siden av, men han mister firt tålmodigheten. Jeg prøver å dele det litt. Litt leking med han og litt matlaging og gråting. Blir SÅ sliten av det! Hva gjør dere? Anonymkode: fbb3d...f3b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #2 Skrevet 28. august 2019 Det er snakk om to timer og en veldig sliten unge, kan du ikke bare være der for han? Du klarer å leke litt. Dere kan bade, leke, gå en tur, være på lekeplassen eller lese bøker. Anonymkode: 4ddab...b5e 19
Gjest GulSol Skrevet 28. august 2019 #3 Skrevet 28. august 2019 1630-1700 Barnet spiser 1700-1800 Leker/ser på TV, spørs på barnet 1800 kanskje ei skive eller knekkebrød til kvelds, vask/bad, tannpuss og pysjamas 1830 Leggetid
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #4 Skrevet 28. august 2019 Vi går ut etter middag, det er det eneste stedet barnet leker alene. Min 2 åring leker ikke alene inne, er frustrert og leker litt med meg men peker raskt på tv’en. Så vi hår ut, og det er en helt annen verden. Her kan barnet utforske på egne premisser. Jeg kan sette med ned på en sten og puste ut mens barnet koser seg. Hadde det vært noe for dere? Så må pappaen fikse egen middag? Jeg beundrer at du kommer deg gjennom ettermiddagen ut fra det du beskriver. Jeg hadde ikke klart misfornøyd 2 åring og middagslagingen samtidig. Anonymkode: 0fbf4...57f 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #5 Skrevet 28. august 2019 Dette er de to eneste timene du har til lek med ditt eget barn på en hverdag! Ufattelig at dette faktisk anses som et problem. Anonymkode: 9f888...955 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #6 Skrevet 28. august 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om to timer og en veldig sliten unge, kan du ikke bare være der for han? Du klarer å leke litt. Dere kan bade, leke, gå en tur, være på lekeplassen eller lese bøker. Anonymkode: 4ddab...b5e jeg greier ikke det samtidig som jeg lager middag. Det er det som er problemet. TS Anonymkode: fbb3d...f3b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #7 Skrevet 28. august 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi går ut etter middag, det er det eneste stedet barnet leker alene. Min 2 åring leker ikke alene inne, er frustrert og leker litt med meg men peker raskt på tv’en. Så vi hår ut, og det er en helt annen verden. Her kan barnet utforske på egne premisser. Jeg kan sette med ned på en sten og puste ut mens barnet koser seg. Hadde det vært noe for dere? Så må pappaen fikse egen middag? Jeg beundrer at du kommer deg gjennom ettermiddagen ut fra det du beskriver. Jeg hadde ikke klart misfornøyd 2 åring og middagslagingen samtidig. Anonymkode: 0fbf4...57f men når får du laget middag da? TS Anonymkode: fbb3d...f3b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #8 Skrevet 28. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg greier ikke det samtidig som jeg lager middag. Det er det som er problemet. TS Anonymkode: fbb3d...f3b Kan du ikke lage middag etter barnet har lagt seg da? Men hvorfor spiser dere ikke sammen med barnet? Anonymkode: 82167...dda 7
Gjest Chroma Skrevet 28. august 2019 #9 Skrevet 28. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg greier ikke det samtidig som jeg lager middag. Det er det som er problemet. TS Anonymkode: fbb3d...f3b Kan du ikke ha noe ferdig til deg selv også, så spiser du og mannen en bedre middag sammen på kvelden etter at barnet har lagt seg?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #10 Skrevet 28. august 2019 Når kommer mannen din hjem da? Hvis barnet spiser middag når det kommer hjem fra barnehagen, kan vel du og mannen spise når barnet er lagt? Anonymkode: bbf34...e72 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #11 Skrevet 28. august 2019 Du kan inkludere barnet i å lage middagen. Så gjør dere noe sammen, får kvalitetstid, og er bra for barnet. Og du lager selvfølgelig en middag! Noe annet er tull. Vi koser oss gjerne litt sammen, er sliten etter barnehagen så trenger litt ro. Ellers gjør vi alt mulig rart Anonymkode: f42b3...867 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #12 Skrevet 28. august 2019 Henter 15:30, gir barnet en skive i hånden på vei hjem, og kjøper meg tid og tålmodighet på den måten. Er hjemme ca 16:15 vi også. Hjemme leker vi og tøyser en del, samtidig som jeg "lager middag". Middagene er alltid noe som kan varmes eller stekes i ovnen, slik at jeg slipper å stå over komfyren og faktisk lage maten aktivt. Ofte slenger jeg inn en form med fisk og grønt, og setter på ris, pasta, e.l. Er det krise, så blir det fiskegrateng fra frysedisken. Vi spiser 17:30 alle sammen, sånn at vi får roet ned i fellesskap før legging. Legging tar fort inntil en time, noen ganger lenger. Så den som ikke legger, pepper middag for morgendagen, og rydder, bretter tøy, osv. Mini er straks to år. I perioder er jeg alene med han i mange uker, da kreves det enda bedre planlegging og tilrettelegging etter han har sovnet. Anonymkode: 68102...423 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #13 Skrevet 28. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan inkludere barnet i å lage middagen. Så gjør dere noe sammen, får kvalitetstid, og er bra for barnet. Og du lager selvfølgelig en middag! Noe annet er tull. Vi koser oss gjerne litt sammen, er sliten etter barnehagen så trenger litt ro. Ellers gjør vi alt mulig rart Anonymkode: f42b3...867 Det er ikke alle barn som syns det er kjekt med matlaging altså. Anonymkode: 68102...423 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #14 Skrevet 28. august 2019 Jeg løste det ved å lage middager som nærmeste lagde seg selv, som bare var å slenge inn i ovnen. Anonymkode: 76116...a83 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #15 Skrevet 28. august 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke lage middag etter barnet har lagt seg da? Men hvorfor spiser dere ikke sammen med barnet? Anonymkode: 82167...dda da får jeg jo ikke spist middag før kl 19:30-20. det blir i seneste laget... ts Anonymkode: fbb3d...f3b 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #16 Skrevet 28. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan inkludere barnet i å lage middagen. Så gjør dere noe sammen, får kvalitetstid, og er bra for barnet. Og du lager selvfølgelig en middag! Noe annet er tull. Vi koser oss gjerne litt sammen, er sliten etter barnehagen så trenger litt ro. Ellers gjør vi alt mulig rart Anonymkode: f42b3...867 Skulle ønske han likte det Har du noen tips til hvordan få barnet til å like matlaging? Jeg pleier å gi han en smørkniv og egne grønnsaker han kan "skjære" prøver å få han til å skylle grønnsaker med meg, tre med å steke, han holder i 30 sek. og så er han ferdig, vil bare ha meg ned på gulvet... TS Anonymkode: fbb3d...f3b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #17 Skrevet 28. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Henter 15:30, gir barnet en skive i hånden på vei hjem, og kjøper meg tid og tålmodighet på den måten. Er hjemme ca 16:15 vi også. Hjemme leker vi og tøyser en del, samtidig som jeg "lager middag". Middagene er alltid noe som kan varmes eller stekes i ovnen, slik at jeg slipper å stå over komfyren og faktisk lage maten aktivt. Ofte slenger jeg inn en form med fisk og grønt, og setter på ris, pasta, e.l. Er det krise, så blir det fiskegrateng fra frysedisken. Vi spiser 17:30 alle sammen, sånn at vi får roet ned i fellesskap før legging. Legging tar fort inntil en time, noen ganger lenger. Så den som ikke legger, pepper middag for morgendagen, og rydder, bretter tøy, osv. Mini er straks to år. I perioder er jeg alene med han i mange uker, da kreves det enda bedre planlegging og tilrettelegging etter han har sovnet. Anonymkode: 68102...423 Jeg er alene med han ca. til han legger seg jeg også... Føler ikke jeg kan lage lettvinte middager hver dag liksom... TS Anonymkode: fbb3d...f3b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #18 Skrevet 28. august 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg løste det ved å lage middager som nærmeste lagde seg selv, som bare var å slenge inn i ovnen. Anonymkode: 76116...a83 Jeg er ikke ts, men har du noen forslag? 😊 Anonymkode: ad934...efd 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #19 Skrevet 28. august 2019 Forbered middagen kvelden før slik at det er bare å varme den opp. En annen ting; barnet må jo også lære seg at det ikke kan få din oppmerksomhet hele tiden. Noen ganger MÅ vi jo gjøre noe slik at barnet må vente litt. Kanskje på tide å begynne å øve litt på det og? Anonymkode: f5020...532 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #20 Skrevet 28. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om to timer og en veldig sliten unge, kan du ikke bare være der for han? Du klarer å leke litt. Dere kan bade, leke, gå en tur, være på lekeplassen eller lese bøker. Anonymkode: 4ddab...b5e Noen voksne er jo faktisk både slitne og sultne selv etter en lang dag på jobben. Ærlig talt, det må da være lov til å ønske å spise middag i rimelig tid uten at det betyr at man ikke orker å være der for barnet sitt? Jeg leker med, koser med og leser for min 2-åring på ettermiddagen, men han må faktisk tåle å holde på litt alene også. Anonymkode: 10575...7d8 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå