Gå til innhold

Ferdig med studier som 29-åring og ingen kapital

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ferdig med å studere når jeg blir 29 år. Jeg hadde noen friår først, og så droppet jeg ut av 1 studie og begynte på et annet. Startlønn blir nok på 4-500.000 cirka alt etter hvor jeg får jobb. Men kan bli mot 800.000 etter noen år

Tingen er at jeg har ingen oppsparte penger😅 Foreldrene mine har ikke hatt mye penger når jeg vokste opp, og jeg har betalt alt selv som billappen osv... Penger jeg har jobbet for har gått til ting som gjør hverdagen kjekkere... For eksempel så har jeg en dyr hobby (mer en livsstil!) som koster rundt 20.000 i året, derfor har jeg aldri fått spart noe særlig. Nesten hele sosiale miljøet mitt er gjennom dette da... 

Er det andre som har hatt lite oppspart i den alderen?😅😬

Anonymkode: 178de...f0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja selvsagt. Det er bare at de som har spart masse prater gjerne høyere om det. Jeg blir ferdig med utdanningen jeg holder på med nå når jeg er 26 år og har ikke særlig med oppsparte midler til bolig. Men jeg orker ikke å bo i kollektiv nå når jeg er voksen, og jeg har prioritert og skal prioritere å heller bruke en del penger på å reise og ta forskjellige kurs. Jeg gidder ikke å bruke min beste alder på å sitte hjemme og spare til jeg er grønn for å få kjøpe bolig. Plutselig får man kreft som 30-åring og har ikke gjort noe annet i livet enn å spare. Ikke opplevd noe eller hatt det bra bare for å spare til bolig. Ganske bortkasta spør du meg. Jeg kan bruke kausjonist når jeg er klar for å leve A4-livet. 

Anonymkode: d6e93...dab

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja selvsagt. Det er bare at de som har spart masse prater gjerne høyere om det. Jeg blir ferdig med utdanningen jeg holder på med nå når jeg er 26 år og har ikke særlig med oppsparte midler til bolig. Men jeg orker ikke å bo i kollektiv nå når jeg er voksen, og jeg har prioritert og skal prioritere å heller bruke en del penger på å reise og ta forskjellige kurs. Jeg gidder ikke å bruke min beste alder på å sitte hjemme og spare til jeg er grønn for å få kjøpe bolig. Plutselig får man kreft som 30-åring og har ikke gjort noe annet i livet enn å spare. Ikke opplevd noe eller hatt det bra bare for å spare til bolig. Ganske bortkasta spør du meg. Jeg kan bruke kausjonist når jeg er klar for å leve A4-livet. 

Å så bra, ble veldig letta nå av å lese dette... Tusen takk😃

Skrevet

Veldig, veldig mange vil jeg tro. Men det er liksom ikke noe å skrive skryteinnlegg på KG, eller andre steder, om så dermed hører vi ikke så mye fra dem! ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ferdig med masteren når jeg var 25 og slet med å få en god jobb. Men når jeg først fikk jobben med stor J om også hadde en startlønn på typ 400.000 så var dette en høyere inntekt enn jeg noensinne hadde hatt. Så fortsatte å leve som før, koste meg mye, men hadde mer til overs hver måned. I fag har jeg 600.000 i egenkapital og eier en liten bolig. Helt uten å ha spart meg ihjel :) (6 år senere) 

Anonymkode: b29af...1db

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Kan jeg spørre hva du har utdanna deg som TS ? Sliter med å finne ut hva jeg vil :) Og er vel litt for opptatt av hva lønna er

Anonymkode: 2826b...5d9

Skrevet

Har 300kr på bsu-kontoen min. Er 24 år 😅

Sku gjerne ha fått spart opp noen penger, men diverse grunner har gjort at det ikke ble mulig. 

Anonymkode: 30272...20f

Skrevet

Jeg var ferdig med studier da jeg var 28 og hadde 0 oppspart. Møtte heldigvis en kar med egenkapital. Hadde det ikke vært for han hadde jeg spart til bolig enda. 

-kvinne 33. 

Anonymkode: 02d41...228

Skrevet

Jeg var ferdig som 28-åring og hadde heller ikke noe særlig oppspart. Jeg sløste ikke i studietida, men prioriterte å leve greit. Det er ganske vanlig. Du legger bare godt merke til de som får seg leilighet med en gang. Jeg arvet penger etterhvert og kunne kjøpe tidligere enn jeg trodde, men det er mange på jobben som ikke har kjøpt seg noe. Jeg trodde at jeg måtte spare til langt oppi trettiåra, men det er ganske vanlig, spesielt for single. 

Anonymkode: 23552...b3f

Skrevet
På 28.8.2019 den 17.34, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er ferdig med å studere når jeg blir 29 år. Jeg hadde noen friår først, og så droppet jeg ut av 1 studie og begynte på et annet. Startlønn blir nok på 4-500.000 cirka alt etter hvor jeg får jobb. Men kan bli mot 800.000 etter noen år

Tingen er at jeg har ingen oppsparte penger😅 Foreldrene mine har ikke hatt mye penger når jeg vokste opp, og jeg har betalt alt selv som billappen osv... Penger jeg har jobbet for har gått til ting som gjør hverdagen kjekkere... For eksempel så har jeg en dyr hobby (mer en livsstil!) som koster rundt 20.000 i året, derfor har jeg aldri fått spart noe særlig. Nesten hele sosiale miljøet mitt er gjennom dette da... 

Er det andre som har hatt lite oppspart i den alderen?😅😬

:klo: 

Med en jobb der du tjener 4-500 000 så evner du jo lekende lett spare 1-200 000 i året. Du har egenkapital før du vet ordet av det (dersom du ikke gjør feilen å øke utgiftene bare fordi du ikke lengre er student).

Med 800 000 og normal økonomisk forståelse er du millionær i løpet av en håndfull år.

Anonymkode: c4b83...ef8

Skrevet

Er vanlig det til dags. Jeg blir ferdig som 35 åring og har 80K på BSU'n men det er det. 

Anonymkode: 2450d...ff1

Skrevet

Slapp helt av, det er mange som først er ferdig utdannet i den alderen, det er ikke for sent å starte sparingen hvis du ønsker å kjøpe bolig. Om du får en startlønn på 400.000-500.000,- så kan du si at du f. eks. sparer minst 100K i året, etter fem år vil du ha minst 500K i EK. Og til de som mener man må ofre alt av opplevelser for å spinke og spare til bolig. Nei, det er faktisk mulig å oppleve en del og samtidig leve noenlunde sparsomt. Men man kan gjerne ikke prioritere de aller dyreste opplevelsene. 

Anonymkode: a9456...beb

Skrevet
På 28.8.2019 den 17.42, AnonymBruker skrev:

Alle må ta sitt valg, men: Man kan ikke tenke sånn, for man kan jo like gjerne bli overkjørt av en bil i morgen. Livet har ingen garantier uansett, og jeg kjøper ikke umiddelbart "Opplev mest mulig før det er for sent" strategien på bekostning av alt annet. For mange er egen bolig en god sikkerhet i livet, siden det gjerne medfører lavere bokostnader over tid (og dermed frigjør man i mange tilfeller kapital til å nettopp gjøre mer av det man har lyst til, eventuelt å trappe noe ned i jobb for å frigjøre tid) og en større sikkerhet i at man kan bo der man ønsker (ingen utleier som skal benytte boligen til noe annet)

Anonymkode: a9456...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...